hon vill.. men inte jag!
Skaffa inget djur. Din 4-åring kan inte ta hand om något djur och du själv verkar vara ointresserad.
Barnet mår inte dåligt av att du som förälder sätter gränser. Du kan säga till barnet att ni kan skaffa ett djur när hon är äldre, men även då behöver du vara förberedd på att det troligtvis kommer att vara du som blir tvungen att köra hamstern till veterinären, eller städa marsvinsburen, eller kemtvätta mattan som katten bajsat på.
Katter kräver dessutom mer än man tror, så jag skulle absolut inte rekommendera att ni skaffar katt. Det kostar mycket pengar att ha katt, de ska vaccineras, id-märkas, kastreras och gärna försäkras, så att ni har råd att ta den till veterinären när den skadar sig (ni skulle ju ha den utomhus, om jag förstår dig rätt, då är skaderisken väldigt stor). Eller ska du förklara för din dotter att katten måste dö för mamma har inte råd att ta den till doktorn? Sen tillkommer mat och kattsand.
De djur jag tycker ni kan fundera på, när dottern är kanske 8-9 år eller så, är marsvin, kanin eller hamster (tänk dock på att hamstrar är nattaktiva djur). Eller också passar ni på att åka ut till nån fyra H-gård på helgen, så kan hon ju få klappa djur utan att ni behöver ha något där hemma.