• Lätt som en sommarfjäril

Tips på varma ridkläder till min dotter

Jag har själv ridit mycket som barn, fast inte på länge. Det var 15 år sedan jag slutade rida. Men nu har min dotter på 6 år som nyligen börjat rida och undrar vad hon ska ha på sig nu när det börjar bli lite kallare ute. Hon har idag vanliga knäskodda ridbyxor och konstläderridstövlar. Tjock tröja med möjlighet att ha säkerhetsvästen utanpå.

När jag var liten hade jag chaps som höll värmen bra, men det verkar ju inte vara något man använder längre :). Och säkerhetsväst fanns ju inte då så nu är jag lite ovan vid hur man kan klä sig på vintern. Hur gör ni med era barn som rider? Vad har de på sig?

• Svar på tråden Tips på varma ridkläder till min dotter
  • Carisma95

En varmare jacka kan hon ju ha ovanför skyddsvästen. Långkalsonger under ridbyxorna (om de inte är för tajta) men annars finns det väl chaps nu för tiden också?
    Även tjockare ridhandskar och tunn "rånarluva" får ju plats under hjälmen. 

Gisslet när man rider (minns jag) var fötterna! Tunna strumpor och tjockare strumpor utanför det. Gärna ull. Det hjälpte när man var i stallet, men så fort man rider blir man ändå kall. Stigbyglarna leder ju (tyvärr) kylan rätt bra... Obestämd 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
    Carisma95 skrev 2011-11-29 13:17:11 följande:
    annars finns det väl chaps nu för tiden också?
    Ja det finns det kanske? Det är bara jag som inte har sett någon använda det längre :) Har bara sett shortchapsen.

Stort tack för tipsen, säkerhetsvästen är ju ställbar med kardborreband så det borde väl funka med jacka under.
  • Aemhildur

Islandsridbyxor upplever jag som något rymligare, så ett varmt underställ som man kan köpa på typ stadium eller sportia. Ett par varma fodrade vattentäta ryttarkängor, kan finnas på grandprix.se eller hööks. Jag använde även en typ rånarluva (finns också på ovan nämnda butiker) under ridhjälmen. Guld värd!

• Snöankan

Det finns vinterridstövlar. Höga fodrade tygskaft så de fortfarande ger bra stöd. sedan så finns det ju varmare ridskor också, men om hon nyss börjat rida så är ju stövlar bättre. Finns också vinterchaps, vinterridvantar mm. Vinterchapsen är väl mest om man rider ute mycket, i ridhus så räcker det med ordentliga långkalsonger. Men varmt på händer och fötter gör ordentlig nytta även där. 

Här är ett exempel på thermostövlar.

http://www.hastbiten.se/snowboot-thermoridstovel-p-850-c-220.aspx 

• Dr Mupp

Tjock jacka, den går att ha antingen under eller över säkerhetsvästen.
    Väpnarluva under hjälpmen.
    Tjocka vantar
    Vinterridstövlar med ullsockar i.
    Chaps eller thermobrallor (finns även speciella ridthermorbrallor, men jag tycker det fungerar utmärkt med vanliga).

Personligen gillar jag inte långkalsonger under ridbyxor. Långkalsongerna har ofta sömmar på lårens insida och ger skav helt enkelt.
    Det svåra var att hålla fötterna varma, rider man på egen häst kan man ju byta stigbyglarna mot vinterstigbyglar i trä, men på ridskola så har man ju tyvärr inte den möjligheten. Stålstigbyglarna är hemskt kalla och leder kyla. 

Rider hon i ridhus eller ute? För kraven skiljer sig lite åt. I ridhus tycker jag det räcker med tjocktröja och tunna vantar, man blir ganska varm av att jobba i sadeln. . Men ute krävs det betydligt varmare kläder.  

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Carisma95
    Dr Mupp skrev 2011-11-29 14:03:41 följande:

Personligen gillar jag inte långkalsonger under ridbyxor. Långkalsongerna har ofta sömmar på lårens insida och ger skav helt enkelt.
    Bra att du poängterade det. Det missade jag att skriva. Jag hade söm-lösa långkalsonger. Kanske mer rätt att kalla det  "underställsbyxor".
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Tonx

Hellre thermobrallor över ridbyxorna än underställ som skaver. 
    Men som nån sa; Fötterna är värst. Oftast håller man sig ju varm medan man rider eftersom man använder musklerna, men just fötterna kan bli som isbitar. Riktiga ullstrumpor brukar jag ha om det är riktigt kallt. 

Oj vad många svar jag fått, tack alla gulliga!

Jo jag minns också att fötterna var svårast att hålla varma. Jag ska kolla upp det där med thermoridbyxor och islandsridbyxor. Hon är rätt känslig för sömmar som skaver så det tror jag är det smartaste alternativet.

Hon har bara ridit ett par månader på ridskola och de rider inomhus i ridhus. Än så länge är vädret milt men det lär väl smälla till och bli kiktigt allt snart.

• Fru X

använd ullsocka istf bomull.

• misplacedname

Skidstrumpor räddar mina fötter om vintern. Och jag rider bara ute när det väl är dags. Vi kör på underställ, ridbyxor, typ skidstrumpor, tröja, säkerhetsväst och jacka. Vantar varierar med vädret. Har även en fleecekrage med "mössa" på som är guld värd på vintern! Passar perfekt under hjälmen. Är det iskallt ute tar vi ländtäcke på hästen och spänner över våra ben också.

När jag red på ridskola hade jag underställsbyxor under ridbyxorna, och kanske en tjockare tröja än under sommaren. Annars var det ingen skillnad, man blev så varm under lektionen ändå.

Jag åker mycket alpint och samma metod gäller i ridningen: lager på lager. Samma plagg funkar rätt ofta också.

• cajsasmamma

Några tips ifrån mig:

Huvudet/ansiktet
    * Hjälm med öronvärmare som man sätter på hjälmen
    * Rånarluva under hjälmen men köp en i rätt stl eftersom det inte är speciellt skönt med en knögglig under hjälmen
    * Fuskpolo OBS absolut ingen halsduk

Överkroppen
    * Tunnulllångärmad tröja
    * Säkerhetsväst tänk på att den ska vara nära kroppen 
    * Fleccetröja
    * Jacka

Underkroppen/benen
    * ull-lånkalsonger helst utan sömmar på insidan
    * Ridbyxor
    * Termridbyxor välj gärna ett par som liknar hängselbyxor så ryggen inte blir kall, fungera även bra med vanliga termobyxor eller en overall i modell liiite större 
    * Chaps finns i olika modeller och tyger, ett par vindtäta gillar jag!

Fötterna
    * Ullsockar
    * fårskinnsskounderlägg
    * Bra vinterskor med klack
    * Shortchaps

Det var ungefär det jag och min dotter har under vintern, fast  inte allt på samma gång men det är nog det vi har i våran hästgarderob. ( har säkert glömt nåt)   

• cajsasmamma

Glömde skriva att min dotter rider i trefingerhandskar(termo) eller vanliga skidhandskar på vintern .

Svar på tråden Tips på varma ridkläder till min dotter