• Pistou

Två metoder för att lindra mjölkstas (överfyllda bröst när mjölken rinner till)!

Jag fick mitt tredje barn för sju veckor sedan. Eftersom tvåan blev ammad länge (vi slutade när jag blev gravid med 3:an) rann mjölken till väldigt snabbt och jag hade enorma problem med att få lillen att få ett ordentligt tag och hade jätteont av de överspända brösten. Nyfödda sover ju dessutom som bekant mycket, så det var oerhört frustrerade när han somnade vid bröstet efter endast två minuters snuttande med dåligt tag.

Att pumpa ut mjölken med mjölkpump är ingen bra idé, eftersom detta sätter igång utdrivningsreflexen och ökar produktionen.

Metod 1:
    Vad de gjorde på förlossningen för att hjälpa mig var att fylla ett dricksglas med ljummet vatten. Jag fick luta mig över glaset och doppa ner bröstet i det, och sedan trycka glaset mot bröstvårtan och bröstet. Sedan fick jag sätta mig rakt upp samtidigt som jag höll kvar det vattenfyllda glaset i vågrätt ställmning över bröstet. Med hjälp av en annan person (eftersom man själv måste trycka fast glaset) trycker man på bröstet runtomkring glaset och pressar ut överskottsmjölken i glaset. Denna metod sätter inte igång utdrivningsreflexen, så trycket lättas i bröstet utan att mjölk fylls på.

Metod 2:
    Den andra metoden heter "Cottermans handgrepp" eller på engelska RPS (Reverse pressure softening och information om denna finns bl.a. på amningshjälpens hemsida. http://www.amningshjalpen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=137:cottermans-handgrepp&catid=3&Itemid=4
      Eftersom metoden beskrivs så bra på amningshjälpens hemsida känns det onödigt att upprepa allt här, men det går ut på att tillföra ett tryck på bröstvårtan med fingrarna (och ev. med hjälp av en annan person) för att underlätta för bebisen att få ett bra tag och för att påskynda avsvällningen.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Svar på tråden Två metoder för att lindra mjölkstas (överfyllda bröst när mjölken rinner till)!
  • Rulltrappa

Åh, varför läser jag det här först nu när jag har slutat sätta barn till världen? Det verkar helt klart vara värdefulla tips.

• Pistou
    Rulltrappa skrev 2011-11-24 16:53:43 följande:
    Åh, varför läser jag det här först nu när jag har slutat sätta barn till världen? Det verkar helt klart vara värdefulla tips.
  • Superhero

vad jag minns är amningen till en början en minst sagt kladdig historia och det där med dricksglaset verkar inte va nåt för mig. ser framför mig en kaotisk halvnaken situation när min rara make häller över mig ett glas vatten så jag hormongrinar ikapp med en vansnnig bebis.
    men tips nr två.. superbra! låter så logiskt när jag hör det! shit va synd att jag inte visste det tidigare. tror jag måste skaffa fler barn bara för att få testa det där.

så mycket smärtsam akuthandmjölkning den här kundskapen kunnat bespara mig. jagmenar där sitter man med bröst hårdare än kokosnötter, fullkomligt överfulla och kan inte ge den skrikande hungriga bebisen mat för man har FÖR MYCKET!

det här ska jag pränta in i minnesbanken att ha o plocka fram den dagen det kan tänkas bli aktuellt. tackar.

• Milda01

Superhero: åh vad roligt det du skrev om en halvnaken situation för det var precis så här hemma i torsdags : ) funkade inte för mig. Jag tog o blötte en handduk med riktigt varmt vatten o tryckte mot det lindrade. Dagen efter var det bättre. På BVC sa de att dag 5 o 6 är värst.

• Tacksam14

Måste bara säga TACK!!! För mig är det dag 5 och jag satt och grät efter 2 timmars bröstpumpning med maskin och brösten blev bara större och hårdare, vilket var motsatt effekt mot vad jag önskade! Mannen tyckte det lät galet med vattenglaset, men insåg hur ont jag hade och vi prövade och det Hjälpte. Nu tror jag att jag kan sova i natt (kanske t.o.m inte behöver sova på rygg;) och utan att gråta mig till sömns!! Tack för ditt tips! //tacksam

• Pistou

Hej Tacksam14,
    Så kul att du fick hjälp av mina tips! Vår minsting har hunnit bli 2 år och 4 månader, och det känns avlägset (och lite nostalgiskt) att läsa mina gamla inlägg nu.

Faktiskt så ammar vi fortfarande (ja, det är lite tabu att amma så stora barn, men va fasen, det är naturligt och bra för både mamma och barn så varför tveka om man har möjligheten och det funkar). Men snart blir det nog dags att avveckla, för nu känner jag att det är dags att min kropp blir helt och hållet min igen.

Lycka till med amningen!

• isolande

Jag kan addera tipset att kyla brösten i 20 min med Boobs specialformade vetekuddar efter varje amningstillfälle. Funkar även bra med en påse frysta ärtor eller andra iskalla saker i BH:n. Det lugnar den skenande mjölkproduktionen.

Fick tipset på BB med första barnet och trodde det var båg eftersom alla tjatade om hur viktigt det var att brösten inte blev kalla. Men tydligen är det viktigt främst när själva utdrivningen ska ske, alltså då man ammar aktivt. Däremellan är det bara att kyla på!

• Familjen no1

Gammal tråd.... Men kul med tips, är där nu med femte barnet!! Är på dag 6 och hon bara sover, produktionen var i full gång redan efter 1,5 dygn efter förlossningen. Nu är det bara ajajaj Tungan ute

• DinaMii

Kan inte öppna länken, står att den är gammal? Någon som kan berätta vad det står..? :)

• Pistou
    CarrosCaroline skrev 2014-03-24 18:39:53 följande:
    Kan inte öppna länken, står att den är gammal? Någon som kan berätta vad det står..? :)
    Här finns andra länkar om det som kallas Cottermans grepp:

amningsbloggen.blogspot.ch/2012/01/mjuka-upp-spanda-brostvartor.html
    sagogrynet.wordpress.com/2012/01/29/cottermans-handgrepp/

Googla annars på "Reverse pressure softening" så hittar du massor att läsa på engelska.
  • Pissetuss

Jag har haft ett litet helvete med överspända bröst, såriga vårtor och hela kitet. Blir störd på den äldre generationen som säger "Vilken välsignelse att ha mycket mat, var GLAAAD!" Om de visste smärtan amningen innebär för oss de första veckorna! Ingen förstår mig! Inte lätt att vara glad då inte. Och när någon kläckte ur sig att jag skulle ge ersättning i stället grinade jag. Vad f*n, jag hade bevisligen mjölk :'-(

Först nu på tredje barnet förstår jag VARFÖR jag haft så jobbigt och det varenda gång

Ska det vara såhär att amma, konstigt att människan inte dött ut! Det har jag haft som mantra när unge efter unge inte kunnat få tag om bröstet de två första veckorna. Till slut har svullnaden lagt sig och jag har kunnat amma jättebra.

Svar på tråden Två metoder för att lindra mjölkstas (överfyllda bröst när mjölken rinner till)!