• Frishta

Nu så är det igång!

Nu har de från sjukhuset i Uppsala ringt mig. Förhoppningsvis ska det inte vara något problem med att jag är lite yngre. Men hon skulle höra med läkaren.
    De kommer skicka remiss och provrör hem till mig så slipper jag åka till Uppsala för blodprovet ist ska jag gå till någon läkare här i Gävle, (om jag förstod det rätt) för att ta blodprov på mig själv vill jag inte.
    Någon gång till våren kommer jag få en kallelse till Uppsala sjukhus för att träffa läkare och kurator, förhoppningsvis blir jag godkänd.
    Så till sommaren kan de kanske använda mig. Nu kom jag på ett problem med det. I sommar ska jag till Turkiet en månad, men man kan väl ta det efter Turkiet. Hoppas jag!

• Svar på tråden Nu så är det igång!
  • Frishta

Är det någon som vet vart jag mer kan hitta fakta om detta? Har skrivit ut en himla massa papper nu, men det står inte så mycket om sprayen och sprutorna inte ens om hur de plockar ut äggen. Det skulle jag vilja veta.

• Maskrosen

Hej! Grattis till ditt beslut och att du kommit en bit på väg! Det är ett stort och viktigt beslut och du ska veta hur mycket det betyder för många barnlösa par att det finns sådana som du!

Det är ju precis samma behandling som vi som gör IVF går igenom som du kommer att bli utsatt för Enda skillnaden är ju att du sen inte får tillbaka de befruktade äggen.Så om du vill veta mer om hur det går till med sprayande och sprutande så kan du kika in under provrörsbefruktningsrubriken. Där finns massor med information om hur alla olika steg med spray, sprutor, äggplock m.m. går till.

Du kan även gå in på de olika privata IVF-klinikernas hemsidor. Där finns också en hel del information om hur en IVF-behandling går till. Länkar till klinikerna hittar du bl.a. på IRIS hemsida, www.iris.y.se

Att du åker till Turkiet en månad är absolut inga problem utan behandlingen kommer anpassas så det passar dig.

Stort lycka till!!!

• Frishta

Maskrosen

Tack för ditt svar. Jag hade ingen aning om att det var samma behandling, men då ska jag läsa igenom det också när min pojk har somnat.
    Nu har jag hunnit bli lite nervös men det var väl mest för at jag inte visste riktigt hur det skulle gå till, men göra detta det ska jag.

• Maskrosen

Jodå, det går till på precis samma sätt eftersom poängen i båda fallen är att få fram fler ägg än en normal cykel så alltså blir behandlingen helt densamma. Olika personer mår väldigt olika under behandlingen. En del blir rätt påverkade medan många inte känner några större besvär alls. De flesta känner visserligen av den men brukar inte uppleva det som jättejobbigt. Äggplockningen är väl det man brukar gruva sig mest för men det brukar för det mesta gå som en dans. Själva plockningen gör oftast inte så ont, men lite ont kan man ha efteråt, men det går över på någon dag. Det är inte alls konstigt om du är nervös men det blir kanske bättre ju mer man vet om själva proceduren.

För min del har behandlingarna inte varit så fysiskt påfrestande. När jag sprayat har jag mot slutet av sprayperioden upplevt viss huvudvärk och vissa värmevallninger, men det har gått over så fort jag börjat med sprutorna. Man använder en penna som är jättelätt att använda och sprutorna känns nästan inte alls. När det börjat närma sig äggplock har jag känt mig lite svullen i magen och själva ÄP har jag inte tyckt var särskilt smärtsamma. Sist låg ena äggstocken lite knasigt till så det kändes lite, men då fick jag mer smärtstillande på en gång och därefter kände jag ingenting. Dagen efter har jag tagit det lungt hemma med en värmedyna på magen och då känt ungefär som mensvärk, men det har gått över till dagen efter så vi åkt tillbaka och fått tillbaka vårt befruktade ägg.

Så visst är det mer påfrestande än att ge blod så man bör nog veta vad man ger sig in på. Jag skulle dock inte själv tveka en sekund att gå igenom detta för att kunna hjälpa andra barnlösa, för den gåvan man ger är helt ovärderlig och uppväger helt klart det obehag behandlingen innebär, men än så länge kämpar jag mest på för egen skull och hoppas det ska resultera i egna barn...

Jag hoppas verkligen inte jag avskräckt dig nu, men jag tycker som sagt man ska veta exakt vad det är som kommer att hända och att du trots detta fortfarande känner att du vill bli donator!

• Frishta

Nej, du har inte avskräckt mig. Detta är något jag vill göra.
    Jag tycker faktiskt pennan verkar läskigast, min mormor använder sådan för sin diabetes och det ser så hemskt ut när hon tar den (kan bero på att hon skakar som en tok).

Får hoppas att jag inte får så mycket biverkningar av detta då... (=

• Frishta

*Puffar*
    Någon mer som har länkar eller någon erfarenhet?

• Peki

Jag vill bara börja med att säga att det är jättebra det du gör när du vill bli donator.

Om du undrar mer om processen att bli donator så vet jag att Venus här på FL har blivt godkänd som det. Jag tror också att jag har läst att hon skulle genomföra en donation också så då kan hon berätta hur det var också.

Som Maskrosen säger så är processen densamma som vid en IVF fram t o m det s k äggplocket (ÄP). Det är det moment som de flesta oroar sig mest för, bl a för att det ska göra ont. Fast det är oftast inte så farligt eftersom man får så mycket smärtstillande. Jag minns inte så mycket av mitt faktiskt. Har man många ägg så kan man få ont dagarne efteråt. Jag hade inte så många men kände av lite, fast inte så farligt för dagen efter åkte vi och storhandlade.

Om du vill läsa så har jag i min DB dels en sammanfattning av mina tankar under försöket och hur jag mådde under tiden. Dessutom har jag en längre beskrivning av hur en IVF går till där du kan läsa åtminsotne delar.

Jag hoppas att du känner att du vill fortsätta och bli äggdonator när du lär dig mer också, och att du blir godkänd

• Frishta

Peki

Tackar! Jo, jag har läst Venus dagbok och mailat henne. Jag ska ta och läsa din också.
    Fick precis provrören med posten, trodde inte att det skulle gå så fort faktiskt men nu har jag ringt hälsocentralen så nu ska jag bara vänta på att de ringer upp.
    Fick med lite mer information också, så nu känns det nästan som om jag vet det mesta. Dock vet jag inte så mycket om biverkningarna.

• Frishta

Nä nu... Trodde att jag kunde få ont eller må dåligt när behandlingen påbörjat men redan. Måste bara få klaga lite, var och tog blodprov för ett tag sen och sköterskan var ju inte försiktig. Har världens blåmärke, som har svullnat och armen är bortdomnad. Jag som aldrig brukar känna av det! Så nu har jag fått klaga lite...
    Men gör jag det för en god sak iaf, andra får gå igenom bra mycket värre saker!

• Linisen

Venus här på FL har donerat,
    Man kan läsa allt i hennes dagbok, jättebra.

Tack med för att du donerar, det är guld värt för sådana ägglösa som oss

• Frishta

Linisen

Jo, jag har läst den redan och skrivit lite med henne.

• Frishta

Hur var det nu om man hade en privat donator skulle det gå snabbare då? Skulle donatorn isf slippa ta blodprovet efter 6 månader? Man ska ju ta 1 blodprov först och så ett till efter 6 månader.

• Linisen

En privat donator hjälper dig fram i kön ja, vad gäller blodprovet är det nog så att du måste kolla med sjukhuset. De är i allmänhet väldigt noga med alla prover hit och dit.

Linisen

Svar på tråden Nu så är det igång!