Jodå, det går till på precis samma sätt eftersom poängen i båda fallen är att få fram fler ägg än en normal cykel så alltså blir behandlingen helt densamma. Olika personer mår väldigt olika under behandlingen. En del blir rätt påverkade medan många inte känner några större besvär alls. De flesta känner visserligen av den men brukar inte uppleva det som jättejobbigt. Äggplockningen är väl det man brukar gruva sig mest för men det brukar för det mesta gå som en dans. Själva plockningen gör oftast inte så ont, men lite ont kan man ha efteråt, men det går över på någon dag. Det är inte alls konstigt om du är nervös men det blir kanske bättre ju mer man vet om själva proceduren.
För min del har behandlingarna inte varit så fysiskt påfrestande. När jag sprayat har jag mot slutet av sprayperioden upplevt viss huvudvärk och vissa värmevallninger, men det har gått over så fort jag börjat med sprutorna. Man använder en penna som är jättelätt att använda och sprutorna känns nästan inte alls. När det börjat närma sig äggplock har jag känt mig lite svullen i magen och själva ÄP har jag inte tyckt var särskilt smärtsamma. Sist låg ena äggstocken lite knasigt till så det kändes lite, men då fick jag mer smärtstillande på en gång och därefter kände jag ingenting. Dagen efter har jag tagit det lungt hemma med en värmedyna på magen och då känt ungefär som mensvärk, men det har gått över till dagen efter så vi åkt tillbaka och fått tillbaka vårt befruktade ägg.
Så visst är det mer påfrestande än att ge blod så man bör nog veta vad man ger sig in på. Jag skulle dock inte själv tveka en sekund att gå igenom detta för att kunna hjälpa andra barnlösa, för den gåvan man ger är helt ovärderlig och uppväger helt klart det obehag behandlingen innebär, men än så länge kämpar jag mest på för egen skull och hoppas det ska resultera i egna barn...
Jag hoppas verkligen inte jag avskräckt dig nu, men jag tycker som sagt man ska veta exakt vad det är som kommer att hända och att du trots detta fortfarande känner att du vill bli donator!