• Blåbärssaft

När läste era barn?

Jag har en fråga till er alla. Kan era treåringar bokstäverna? Stora/små? Kan de läsa? När knäckte de läskoden? Kan de räkna? Hur långt? På svenska? Engelska?

Hur går det när era treåringar lägger pussel? 35 bitars? Behöver de mycket hjälp? Eller klarar de av att lägga större delen själv?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden När läste era barn?
  • Blåbärssaft
    Shasti skrev 2011-10-11 20:05:24 följande:
    Min tjej 3 år o 4 mån läser. Det har hon gjort ett bra tag men jag trodde inte på det när pappan påstod det först. Jag la upp en tråd om det för inte så längesen och det är tydligen inte så ovanligt som jag trodde:
    www.familjeliv.se/Forum-3-169/m61351863.html

Hon kan alla de stora bokstäverna, de små tror jag det är sämre med, eftersom vi kört med bokstavspussel med stora bokstäver och skrivit med stora. Hon skriver gärna själv med stora bokstäver på datorn, dock ingenting för hand, kan inte ens penngreppet än ju . Hon kan räkna till 20 men upp till hundra tror jag inte hon kan, däremot räknar hon gärna lite plus och minus 2 - 1 tex och liknande.

Hon kunde ju inte bokstäverna då, men läskoden verkade hon knäcka allra första gången vi visade henne två bokstäver, som var K och O. Pappan skrev dem och sa här är K och här är O. Då säger hon som väl var kanske 18-20 mån - "Det blir ko!"
    Spännande :) BVC sköterskan berättade just det du säger att det inte är ovanligt att treåringar läser men jag känner mig lite fundersam över hur han kommer uppleva 6 års verksamheten och skolan sedan när den drar igång. Jag har hört skräck exempel där barnen är understimulerade och avskyr skolan av den anledningen...Nu är det förvisso tre år tills dess och jag är inte direkt oroad men skulle gärna vilja veta just hur de barn som läste tidigt upplevde skolan.
  • scaniae
    Blåbärssaft skrev 2011-10-11 18:10:23 följande:
    Upplevde du att du kände dig understimulerad i skolan då du redan läst och räknat ett par år innan skoldebut?
    ja verkligen!
    jag kunde ju redan läsa och räkna så nästan hela ettan tyckte jag var meningslös och jag kunde inte begripa varför vi höll på och följa jättesiffror med en penna, lära oss säga sig mig dig när jag redan kunde stava osv osv
  • Blåbärssaft
    scaniae skrev 2011-10-11 21:43:01 följande:
    ja verkligen!
    jag kunde ju redan läsa och räkna så nästan hela ettan tyckte jag var meningslös och jag kunde inte begripa varför vi höll på och följa jättesiffror med en penna, lära oss säga sig mig dig när jag redan kunde stava osv osv
    Kan tänka mig det!!
    Jag har hursomhelst kommit fram till beslutet att uppmuntra sonens bokstavs och sifferintresse...Han älskar det och det gör mig glad att se honom glad så får vi väl se hur det blir i framtiden.

• Blåbärssaft

Fler som antingen läste tidigt och vill dela med er av erfarenheterna kring skolan eller som har barn som läst ett tag och nu går i skolan? 

• Boel1

Min äldsta flicka läste när hon var fyra år, hon var väldigt intresserad av bokstäver och kunde flera stycken innan hon var två år. Minns inte när hon knäckte läskoden, men hon var på gång när hon var tre år. Det är inget konstigt att barn kan lära sig läsa när de är små, och de behöver inte vara överintelligenta för det. De kan lära sig bokstäver lika väl som de lära sig att en bild på en katt är en katt!
     Min flicka har kanske ibland tyckt att det varit tråkigt i skolan, men hon har en bra lärare som försöker ge henne stimulerande uppgifter, så jag tror det går bra ändå. Minns inte när hon lärde sig räkna till hundra eller hur det var med pusselbyggande!

• Shasti
    Blåbärssaft skrev 2011-10-11 21:41:04 följande:
    Spännande :) BVC sköterskan berättade just det du säger att det inte är ovanligt att treåringar läser men jag känner mig lite fundersam över hur han kommer uppleva 6 års verksamheten och skolan sedan när den drar igång. Jag har hört skräck exempel där barnen är understimulerade och avskyr skolan av den anledningen...Nu är det förvisso tre år tills dess och jag är inte direkt oroad men skulle gärna vilja veta just hur de barn som läste tidigt upplevde skolan.
    Jag har bestämt mig för att på ett eller annat sätt se till att hon får lagom utmanande uppgifter i skolan sen . Det går säkert bra, det blir ju mer och mer medvetenhet om att barn behöver anpassad undervisning.
  • Blåbärssaft

Nej, jag har inte heller hittat några rapporter där att läsa tidigt är synonymt med hög intelligens. Tycker det är intressant att höra om hur barnen upplever skolan då de redan kan läsa/skriva sedan många år tillbaka.

Jag misstänker att det precis som i scaniae´s inlägg kan upplevas som att skolan är tråkig. 

Har dock fullt förtroende för våra pedagoger och hoppas att de barn som är understimulerade tas om hand på bästa sätt och får uppgifter som passar dem. 

• Shasti
    Blåbärssaft skrev 2011-10-11 22:10:42 följande:
    Har dock fullt förtroende för våra pedagoger och hoppas att de barn som är understimulerade tas om hand på bästa sätt och får uppgifter som passar dem. 
    Annars får man hjälpa dem på traven .
  • smulan5

Ja och nej. Min dotter kunde hela alfabetet innan hon var tre medans sonen är totalt ointresserad och inte kan någon. Dottern lärde sig de stora först och inann hon var 4 kunde hon alla små också. Nu är hon 5.5 och har kunnat läsa i lite mer än ett år, skriva lärde hon sig strax efter hon fyllde 4. Sitt namn kunde hon skriva och läsa tidigare dock och så kände hon igen en hel del ord och namn innan men det räknas väl inte direkt som att kunna läsa tycker jag. Hon räknade tidigt också och för ett knappt år sedan hajjade hon hur man räknar förbi hundra. Hon kan räkna lite på engelska också. Hon har alltid varit intresserad av språk och bokstäver och det är väl därför hon lärt sig läsa och skriva tidigt. Sonen är också duktig på att räkna men som sagt totalt ointresserad av bokstäver.
    Båda barnen har alltid varit duktiga på att lägga pussel. Sonen la innan han fyllde 3 ett 48 bitars pussel, med någon hint från mig men till största delen själv.

• Blåbärssaft
    smulan5 skrev 2011-10-13 13:55:23 följande:

Ja och nej. Min dotter kunde hela alfabetet innan hon var tre medans sonen är totalt ointresserad och inte kan någon. Dottern lärde sig de stora först och inann hon var 4 kunde hon alla små också. Nu är hon 5.5 och har kunnat läsa i lite mer än ett år, skriva lärde hon sig strax efter hon fyllde 4. Sitt namn kunde hon skriva och läsa tidigare dock och så kände hon igen en hel del ord och namn innan men det räknas väl inte direkt som att kunna läsa tycker jag. Hon räknade tidigt också och för ett knappt år sedan hajjade hon hur man räknar förbi hundra. Hon kan räkna lite på engelska också. Hon har alltid varit intresserad av språk och bokstäver och det är väl därför hon lärt sig läsa och skriva tidigt. Sonen är också duktig på att räkna men som sagt totalt ointresserad av bokstäver.
    Båda barnen har alltid varit duktiga på att lägga pussel. Sonen la innan han fyllde 3 ett 48 bitars pussel, med någon hint från mig men till största delen själv.

Spännande! Läste någonstans eller hörde (vart minns jag inte) att man sett samband mellan pusselläggande i tidig ålder och matematikkunskaper. Någon som hört något om detta?
  • Limja

Min son började läsa vid ca 4,5 år. nu läser han bra, både små och stora bokstäver, och läser långa böcker själv.
    Han skriver också lite själv. Ljudar och skriver som det låter på egen hand.
    Att räkna som i att rabbla 1,2,3 osv har han kunnat några år, men att räkna med tal har han fattat intresse för senaste året. Han är väldigt duktig och kan plus och minus, även med tiotal och kan division och multiplikation till viss del.
    Han börjar förskoleklass först nästa höst, och lär väl få rätt trist i skolan till en början kan jag tänka.

Blåbärssaft skrev 2011-10-13 21:17:59 följande:
    Spännande! Läste någonstans eller hörde (vart minns jag inte) att man sett samband mellan pusselläggande i tidig ålder och matematikkunskaper. Någon som hört något om detta?
    Min kille var en hejare på pussel och lade 20-30 bitars på nolltid när han var ca 2 år, Kanske har det ett samband.
Svar på tråden När läste era barn?