Shasti skrev 2011-10-11 20:05:24 följande:
Min tjej 3 år o 4 mån läser. Det har hon gjort ett bra tag men jag trodde inte på det när pappan påstod det först. Jag la upp en tråd om det för inte så längesen och det är tydligen inte så ovanligt som jag trodde:
www.familjeliv.se/Forum-3-169/m61351863.html
Hon kan alla de stora bokstäverna, de små tror jag det är sämre med, eftersom vi kört med bokstavspussel med stora bokstäver och skrivit med stora. Hon skriver gärna själv med stora bokstäver på datorn, dock ingenting för hand, kan inte ens penngreppet än ju

. Hon kan räkna till 20 men upp till hundra tror jag inte hon kan, däremot räknar hon gärna lite plus och minus 2 - 1 tex och liknande.
Hon kunde ju inte bokstäverna då, men läskoden verkade hon knäcka allra första gången vi visade henne två bokstäver, som var K och O. Pappan skrev dem och sa här är K och här är O. Då säger hon som väl var kanske 18-20 mån - "Det blir ko!"
Spännande :) BVC sköterskan berättade just det du säger att det inte är ovanligt att treåringar läser men jag känner mig lite fundersam över hur han kommer uppleva 6 års verksamheten och skolan sedan när den drar igång. Jag har hört skräck exempel där barnen är understimulerade och avskyr skolan av den anledningen...Nu är det förvisso tre år tills dess och jag är inte direkt oroad men skulle gärna vilja veta just hur de barn som läste tidigt upplevde skolan.