• Anonym

Varför är rätt penngreppet viktigt?

Förskolan och BVC tjatar på mig om att jag måste lära mitt barn att använda rätt penngrepp som att det vore livsavgörande. Förskolan korrigerar mitt barn när h*n håller pennan på ett sätt de inte uppskattar genom att ta bort penna, krita eller vad det nu är som h*n använder och säga att om man inte använder pennan på rätt sätt behöver man inte använda någon alls.
    Mitt barn tycker inte alls att det är kul att rita och försöka skriva längre utan blir bara ledsen när press läggs på.
    Saken är den att jag aldrig har haft rätt penngrepp för att jag är så känslig mot olika material så jag har fått klåda och utslag när jag har använt "rätt" penngrepp.  Det enda sättet för mig att hålla en penna, krita, tuschpenna eller vad det nu har varit är att fyrfatta pennan. Alltså, jag använder tumme, pekfinger, långfinger men ger mest stöd åt pennan på ringfinger. Då slipper jag extrem klåda och svårläkta utslag. Mitt barn har visat sig vara känslig mot olika material och jag har sett hur h*n gnider fingrarna frenetiskt efter att ha fattat tag om olika material så möjligheten finns att h*n har fått ärva min överkänslighet. Det jag har gjort är att uppmuntra barnet till att hålla som jag gör, eller hitta alternativa penngrepp annat än det traditionella. Det bekvämaste för barnet verkar dock vara att hålla så som jag gör. Så länge barnet kan använda en penna utan att greppa med hela handen så som man gör med en spade ser jag faktiskt inte problemet. Jag kan både rita fint och skriva väldigt bra trots mitt udda grepp. Så varför denna hysteri kring hur man håller en penna?

• Svar på tråden Varför är rätt penngreppet viktigt?
  • Jooosie

Här har ni en till med fel penngrepp! Jag tvingades använda någon liten gummigrej på pennan i lågstadiet, men höll bara under eller över den i stället till min lärares stora förtret hehe. Visst kunde jag få lite kramp i fingrarna när det var stora tentor på universitetet, men jag överlevde. :)

• Anonym (håller fel)
    Anonym (rätt) skrev 2011-10-10 13:17:38 följande:
    Det är för att man anstränger musklerna i handen väldigt om du har 4 fingrar mot pennan.
    Om man ser till de som svarat i tråden så är det där bullshit.
    Klart man kan skriva så men det är lättare om man håller "rätt".
    Vem bestämmer vad som är lättast? Den som håller i pennan eller den som tittar på?
    Det är väl bara att ni testar själva så märker ni att det är lättare om man ska skriva mycket.
    Jag är som sagt akademiker och skriver därför en hel del. Och jag tycker att mitt penngrepp är lättare. Jag har m.a.o. testat båda. Med det s.k. rätta penngreppet får jag en fruktansvärd kramp i handen och kan inte skriva alls. Så var det redan i lågstadiet, men det var det ju ingen som trodde på, för "rätt penngrepp" var ju universellt och lika för alla.
  • NadiaMi

Jag var tvungen att ta tag i en penna och se hur jag själv håller.

Jag gillar att ha rak handled och så mycket frihet som möjligt för fingrarna och det 'rätta' greppet funkar inte för mig.
    Istället så har jag "två saxgrepp" där tumme och pekfinger stödjer pennan lite högre upp och biten närmast spetsen ligger mellan lång- och ringfinger. Då kan jag ha handleden rak, får bättre stöd när jag skriver och har full frihet att röra fingrarna lite hur som helst.

Någon gång fick jag kommentaren att jag skulle "bryta handleden" (eller iallafall få väldigt ont i den) om jag fortsatte vrida pennan så långt, eftersom den liksom inte riktas i sidled utan mer mot mig och bakänden pekar framåt. Men det var snarare obekvämt att hålla pennan "som man skulle" så jag fortsatte hålla den som jag gjorde och kommer faktiskt inte ihåg att jag fick så många kommentarer om det senare.

Ibland har väl någon kollat och undrat hur jag lyckas, men jag har förstått att jag också har lite rörligare leder än många andra och därför har jag väl valt ett lite mer 'stödjande' grepp så handleden inte ska behöva göra jobbet så mycket.
    Mina leder är helt enkelt inte byggda som alla andras så jag anpassar penn-greppet efter mina händer - inte mina händer efter penn-greppet.

Något som pedagogerna borde uppmuntra TS barn att göra också.
    Det är ju trots allt viktigt att det uppmuntras så länge det fungerar, och det gör det ju även om man håller i pennan med ett finger för mycket.
    Det vore en helt annan sak om barnet höll pennor och kritor så oförsiktigt att det blev streck lite överallt eller så de gick av stup i kvarten...

• Emmelié89

Enligt bilden jag såg nånstans här ovan så har jag fastnat i en fyraårings grepp:D Det är ju nånting att berätta för bonusbarnen som är i åldrarna mellan 6-9, att de minsann är äldre än mig i sättet de håller pennan:D

• Lilla Frögurkan

Jag fattar inte grejen med att man skall "hålla rätt"?

Jag minns det så väl.. Jag har alltid haft en fallenhet för att teckna, och det gör jag med bravur också.. När jag var fyra år gammal ritade jag av disneyfigurer och fröknarna på dagis häpnade varenda gång jag ritade en disneyfigur på fri hand dessutom. Jag har fotografiskt minne så det var ju lätt att teckna till exempelt pluto från minnet.. Men jag har fått höra i alla år då jag gick i grundskolan att jag håller pennna helt fel och att jag kommer få problem och så vidare... En fröken blev till och med så jävla förbannad på mig att hon spände ögonen i mig och tog pennan ifrån mig, i sexårsverksamheten.. Detta var på 80-talet! 

Pennan vilar på ringfingret istället, inga som helst probem för mig. Det är bara obehagligt att fatta pennan på annat sätt.  

Kärlek är inte en känsla, det är en förmåga.
  • Kimona

Detta är intressant för vi har tagit upp detta i Medicinsk Grundkurs och idag håller alla FEL. Egentligen ska man hålla pennan mellan pekfingret och långfingret för att det ska slita så lite som möjligt på lederna.

Jag tycker att du ska ta upp med skolan att så länge det blir rätt på pappret spelar det väl ingen roll hur han håller?

• Lavish

Det låter ju helt vansinnigt. När barnet väl börjar skolan kan man väl mäta "kvaliteten" i sättet barnet håller pennan på ifall barnet producerar läsliga bokstäver och siffror. Så länge barnet gör det så är det väl skitsamma hur barnet håller pennan? Och oavsett om penngreppet skulle vara viktigt så låter det helt ologiskt pedagogiskt sett att straffa barnet när barnet försöker rita genom att ta ifrån det pennan.

• Lilla Frögurkan
    Lavish skrev 2011-10-30 14:58:13 följande:
    Det låter ju helt vansinnigt. När barnet väl börjar skolan kan man väl mäta "kvaliteten" i sättet barnet håller pennan på ifall barnet producerar läsliga bokstäver och siffror. Så länge barnet gör det så är det väl skitsamma hur barnet håller pennan? Och oavsett om penngreppet skulle vara viktigt så låter det helt ologiskt pedagogiskt sett att straffa barnet när barnet försöker rita genom att ta ifrån det pennan.

Det är helt sjukt, ja. Jag trodde att det jag blev utsatt för när jag var liten inte längre förekom, men oj så fel jag hade. Jag har inga som helst problem med vare sig handleder eller leder någon annanstans.  Flört Kommer aldrig glömma skammen jag kände över att jag höll pennan så fel, så fel.. Och det var så många som ojade sig också. Up yours sa jag till slut och slutade lyssna.

Jag får många kommentarer även i dag i vuxen ålder att "OJ! Håller du pennan sådääääääär?" "Eh, jaa?" Solig
    Kärlek är inte en känsla, det är en förmåga.
  • Tigrino

Jag har också blivit tjatad på, och i alla fall ett av mina syskon också. Mamma sa ifrån när det stod klart att vi inte kunde hålla pennan på det sättet fröknarna i skolan ansåg! Har fortsatt hålla pennan "fel" och visst har jag inte särskilt snygg handstil, men vad spelar det för roll? Välskrivning är ju borttaget... 
    Har gått i en skola där det var lag på att äta med gaffel i vänster och kniven i höger också. Inte lätt det heller för många, och otroligt löjligt att barn ska behöva tjatas på om såna saker.

Säg ifrån!

Kimona skrev 2011-10-30 14:02:11 följande:
    Detta är intressant för vi har tagit upp detta i Medicinsk Grundkurs och idag håller alla FEL. Egentligen ska man hålla pennan mellan pekfingret och långfingret för att det ska slita så lite som möjligt på lederna.

Jag tycker att du ska ta upp med skolan att så länge det blir rätt på pappret spelar det väl ingen roll hur han håller?
    Det är så jag håller (tror jag) och det har alltid varit "fel" Obestämd Hur ska dom ha det...

• Catgodess

Både jag och min syster håller pennan "fel" vi har båda två en universitetsutbildning bakom oss och är välanpassade i samhället. Det är skitlarvigt att det fortfarande tjatas om fel penngrepp, huvudsaken är väl att barnet ifråga kan skriva läsligt, tycker det finns viktigare saker än att trakassera barn som håller pennan "fel".

• Anonym (Kanintevarasåsvårt)

Det var ett väldigt gnäll på att bli rättad om penngrepp. Det känns som om det är samma personer som använder fel pengrepp, som säger "ejenklien" och "ordenklit" och sedan grinar när folk påstår att det är fel.

Ibland är vissa sätt att säga och göra saker på, fel.

Svar på tråden Varför är rätt penngreppet viktigt?