• PinglanGbg

Hur fungerar öppna förskolan?

Är det mest äldre barn med föräldrar som går dit? Är det stimmigt? Jag har en tjej på 6 veckor. Den närmsta finns vid Karl Johans kyrka i Gbg. Jag undrar också om man måste vara medlem i svenska kyrkan för att gå dit? Har också hört om en öppen förskola som ligger i Frölunda och i drivs av kyrkan. Familjehuset Trädet. Är det bra?

• Svar på tråden Hur fungerar öppna förskolan?
  • vittra
    kickan89 skrev 2011-10-03 10:01:01 följande:
    Hahahaha bara på familjeliv kan man hitta någon som antyder att man är en dålig mamma för att man vill gå till öppna förskolan.

På vår ÖF är det små bebisar ibland, dock oftast småsyskon då. Men kyrkan brukar ha baby café för barn under 1 år. Vår ÖF har även baby sång, baby massage och såna saker som man kan anmäla sig till. Om du inte hittar något sånt så kanske BVC vet? Jag upptäckte vår ÖF tack vare BVC :) 
    Nu övertolkade du nog rätt rejält. Att påminna om att man plötsligt också har en bebis att tänka på som dessutom har egna behov är verkligen inte samma sak som att antyda att någon är en dålig mamma! Det är väl inte så lätt att komma ihåg jämt när man är alldeles nybliven förälder!
    PinglanGbg skrev 2011-10-03 09:52:09 följande:
    Ja, jag misstänkte att det kunde vara stimmigt med mycket äldre barn där.. Nu har jag fått veta vad jag undrade. Tack för alla svar. Jag ska inte gå dit. Ska stanna i lägenheten o fortsätta glo på tv..
    Det är synd att din värld är så svartvit. Ingen har påstått att du ska isolera dig i lägenheten och glo på tv hela dagarna. Men det finns en uppsjö av lämpligare alternativ för att träffa vuxna än just att dra med en nyfödd till öppna förskolan. Som flera redan sagt verkar det ofta finnas tider för bara bebisar, och mammapromenader är jättepopulärt! Du har väl föräldragrupp som du brukar gå på? Men de flesta försöker liksom poängtera för dig att din bebis också har behov, och att man måste ta med det i beräkningen. Nyfödda är känsliga, att försöka hitta aktiviteter under dagarna som faktiskt lämpa sig för ett spädbarn är verkligen inget konstigt, eller tycker du det?
  • vittra

Oj, vet inte varför det blev tumme upp

• pluvdo
    vittra skrev 2011-10-03 09:43:46 följande:
    Ja nu är det ju inte bara infektioner jag tänker på utan alla intryck och all stress som en nyfödd upplever i så bullriga miljöer. Du inser väl att amningen inte alls skyddar bebisar från att bli sjuka?
    De flesta öppna förskolor har särskilda tider för just bebisar.
  • vittra

Förövrigt brukar väl babysång och andra babyaktiviteter vända sig till bebisar över ca 6 eller 8 månader. Har mycket svårt att tro att någon kommun anordnar aktiviteter för nyfödda spädbarn.

• vittra
    pluvdo skrev 2011-10-03 10:33:09 följande:
    De flesta öppna förskolor har särskilda tider för just bebisar.
    Det har man inte haft på de jag varit på.
  • La Lola
    vittra skrev 2011-10-03 10:34:52 följande:
    Förövrigt brukar väl babysång och andra babyaktiviteter vända sig till bebisar över ca 6 eller 8 månader. Har mycket svårt att tro att någon kommun anordnar aktiviteter för nyfödda spädbarn.
    Måste det vara aktiviteter då?
    Att bara ligga i förälderns famn o låta föräldern träffa andra vuxna räcker väl finfint?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alexi

Ts, kolla efter kurser i babymassage, det är perfekt i din bebis ålder och ett sätt att komma ut och träffa lite folk. Många öf har såna kurser.

• vittra
    La Lola skrev 2011-10-03 10:40:02 följande:
    Måste det vara aktiviteter då?
    Att bara ligga i förälderns famn o låta föräldern träffa andra vuxna räcker väl finfint?
    Ja exakt. Det må ju vara det allra bästa för bebisen naturligtvis!
  • Krake
    vittra skrev 2011-10-03 09:42:14 följande:
    ?? Hur resonerar du nu? Det finns bara svart och vitt eller? Att sätta en nyfödd mitt i en stimmig miljö av en massa halvsjuka snoriga barn, eller att vara inlåst ett halvår? Jag var vaken inlåst eller utsatte mina bebisar för en så olämplig miljö, jag träffade mammor och vänner på andra sätt än på en förskola. För ja, ÖF är ju liksom en förskola, men att föräldrarna får vara med. Inte ett café... men det kanske är svårt att veta om man aldrig har varit på en sådan förskola. De 4 olika ÖF jag har varit på har ingen haft caféverksamhet.
    Men alla har inte de nätverken att de kan gå hem till vänner istället. Är man ensam är det guld värt att kunna komma iväg nånstans där man är välkommen och inte ett störningsmoment för alla andra. Och på svaren här ser det ut som att många ÖF har både fika och välkomnar bebisar, så du har väl bara haft otur.
    Moster, inte monster.
  • La Lola
    Krake skrev 2011-10-03 11:53:33 följande:
    Men alla har inte de nätverken att de kan gå hem till vänner istället. Är man ensam är det guld värt att kunna komma iväg nånstans där man är välkommen och inte ett störningsmoment för alla andra. Och på svaren här ser det ut som att många ÖF har både fika och välkomnar bebisar, så du har väl bara haft otur.
    Precis. Jag satt helt ensam på dagtid i 4 mån innan jag kunde ta mig i väg till ÖF.....det var hemskt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Liiza

Vi gick på  babysång/babyrytmik när de var 4 månader.
    (nej de kollade inte om vi var medlemmar i kyrkan-jag är det och barnen, men inte sambon)

Det var jättebra!!!

• kickan89
    vittra skrev 2011-10-03 10:32:01 följande:
    Nu övertolkade du nog rätt rejält. Att påminna om att man plötsligt också har en bebis att tänka på som dessutom har egna behov är verkligen inte samma sak som att antyda att någon är en dålig mamma! Det är väl inte så lätt att komma ihåg jämt när man är alldeles nybliven förälder!

Fast att säga åt någon att man "kanske ska tänka på bebis" tycker jag låter som en antydan till att man är en sämre förälder.
    Vet inte hur det är för andra men jag glömde då inte bort min bebis när hon var nyfödd, det är nog vanligare att man glömmer bort sig själv.

Här hade vi babymassage från ca 2 månader :)     
Svar på tråden Hur fungerar öppna förskolan?