• Marnet

E så många läxor rimligt när man e 9 år?

Min dotter som e 9 o då alltstå går i tredje klass har 6 läxor varje v hon e så trött på skolan o de e ett evigt kämpande med dessa jäkla läxor... Jag förstår henne men dom måste ju göras o de blir bråk varje gång i stort sett... =(.

Så här ser de ut...

Ons till Ons:

Engelska läxa - oftast att kunna läsa ca 10 ord o veta vad dom betyder.
    Matteläxa i en läxbok på 2 sidor. 
    Matteremsa med ca 20 - 30 tal där man ska göra alla tal en gång om dagen-

Tors till Tors:

Läsläxa - I snitt ca 10 sidor att läsa med mycket text.
    Frågor till texten allt mellan 3 - 6 st där man ska skriva en hel del.
    Veckans ord - Ca 10 ord man ska kunna stava till.

Ibland kan de även tillkomma nån extra läxa o fröken tycker att även om man e sjuk ska man minsann göra sin läxa varje dag... Hur ser de ut för er andra med barn i trean? Jag tycker att alla dessa läxor e helt orimligt!             

• Svar på tråden E så många läxor rimligt när man e 9 år?
  • Plutteli
    neelliee skrev 2011-09-23 06:35:28 följande:
    Fast den forskningen innefattar inte läxor som läsa högt för vuxen. Där finns istället tonvis med forskning som visar att de som läser mycket blir duktigare på att läsa. Även om läsningen sker hemma.

Samma lika med nötning av multiplikationstabeller och liknande. Ju mer man nöter, desto bättre blir man. Förståelsen ska man få i skolan, men utantillinlärningen via t.ex. spel kan givetvis ske också på annan plats än i ett klassrum. Läxor blir verkningslösa om de är av fel sort. Eller inte görs... Men RÄTT sors läxor och UPPMUNTRAN från föräldrarna gynnar barnens kunskapsutveckling. För du kan väl inte på allvar tro att det krävs en skolbyggnad för att läsa?

Det vore också mycket spännande att se tilläggsforskning till de läxfria skolorna. Har de t.ex. förlängt skoldagen (självklart kan två extra lektioner i veckan kompensera bortfallna läxor), hur många vuxna finns det per klass? Hur stora är ettorna (har man två vuxna på 14 barn hinner man läsa högt med alla, är man en vuxen på 25 hinner man inte).
    Med dagens samhälle behövs inte läxor för att barn ska läsa, de flesta ungar hänger ju tex vid datorn varje chans de får redan vid 5-6 års ålder och där läser de MYCKET. Är föräldrarna lite nogräknade med vilka spel de har (tex ger barnen rollspel) så kan ett enda spel innehålla mer text än alla samlade Harry Potterböcker.
  • Helena 78

Oj, det var mycket läxa. Min dotter går i 3:an & deras läxor ser ut så här:

Mån - Tors: Matteläxa. En A4-sida med t ex 2:ans multiplikationstabell som ska läras utantill. En A4-sida med uppgifter som ska lösas utifrån tabellen på föregående sida.

Tis - Fre: Läsläxa. Läsa 10 minuter högt för en vuxen & skriva de 2 första meningarna på den del hon just läst. Denna läxa är utlagd på en 4-veckors period så hon läser 10 minuter & skriver 2 meningar varje dag & sen ska vi föräldrar signera att vi lyssnat när hon läst.
    Eller... Läsa ett visst antal sidor i en bok & svara på frågor utifrån texten som är läst. 

Helenas smycken - Webshop: www.helenas-smycken.se Facebook: www.facebook.com/helenassmycken
  • Paradigm
    Marnet skrev 2011-09-22 07:13:27 följande:
    Nä men tänker ta upp detta, läxhjälp pratar skolan om men de händer aldrig något... Man känner att ansvaret på att barnen ska lära sig, mer o mer läggs över på föräldrar vilket e helt galet jag kan förstå om man får läxor om man inte hunnit de man ska på lektioner men detta e helt galet.

Jag hjälper mer än gärna till men när de blir en ständig kamp tappar man lusten ganska fort. ( jag förstår henne )  
    Jag hade läxhjälp i skolan. De var under lektionstid och obligatorisk två gånger i veckan. Dessutom hade de extra läxhjälp efter skolan där lärare fanns om någon ville ha hjälp.
  • Marnet
    Fattig student skrev 2011-09-23 07:22:46 följande:
    Jag hade läxhjälp i skolan. De var under lektionstid och obligatorisk två gånger i veckan. Dessutom hade de extra läxhjälp efter skolan där lärare fanns om någon ville ha hjälp.

Skolan pratar om att dom ska börja med läxhjälp men de händer inte så mycket... Men ska prata om detta med läraren tänkte kolla läget med lite föräldrar först o vad dom tycker o hur de funkar för dom med så mycket läxor...
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-09-23 07:01:45 följande:
    Med dagens samhälle behövs inte läxor för att barn ska läsa, de flesta ungar hänger ju tex vid datorn varje chans de får redan vid 5-6 års ålder och där läser de MYCKET. Är föräldrarna lite nogräknade med vilka spel de har (tex ger barnen rollspel) så kan ett enda spel innehålla mer text än alla samlade Harry Potterböcker.
    Hahaha!
    Ar Harry Potter din referens ???

Ar detta det mest avancerade dagens barn lyckas lasa i Sverige eller ??

Och, nej som tur sitter inte alla barn framfor datorn jamt redan vid 5 ars alder, usch. Skulle aldrig tilllata min dotter gora det.

• Plutteli
    caliningrad skrev 2011-09-23 09:12:09 följande:
    Hahaha!
    Ar Harry Potter din referens ???

Ar detta det mest avancerade dagens barn lyckas lasa i Sverige eller ??

Och, nej som tur sitter inte alla barn framfor datorn jamt redan vid 5 ars alder, usch. Skulle aldrig tilllata min dotter gora det.

Vem sa nått om jämt? Och ja, Harry potter är tillräckligt avancerat för barn på 9-10 år, lägg därtill att spelen för det mesta är på ENGELSKA så blir det kanske bättre i din värld?
    Min dotter kommer få spela mycket dator/tv spel om hon nu vill det, vi kommer vara mer petiga med VAD hon spelar. Rätt spel med övervakning är precis lika bra som att sitta och läsa vanliga böcker (om inte bättre eftersom barnet får tänka till själv också!)
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-09-23 10:54:05 följande:
    Vem sa nått om jämt? Och ja, Harry potter är tillräckligt avancerat för barn på 9-10 år, lägg därtill att spelen för det mesta är på ENGELSKA så blir det kanske bättre i din värld?
    Min dotter kommer få spela mycket dator/tv spel om hon nu vill det, vi kommer vara mer petiga med VAD hon spelar. Rätt spel med övervakning är precis lika bra som att sitta och läsa vanliga böcker (om inte bättre eftersom barnet får tänka till själv också!)
    Vilken dekadens.

Vada engelska.
    Min dotter, 4, pratar 2 sprak, varav engelska, och forstar ytterligare 2 andra.
    Varfor skulle jag da vara imponerad over att en 10-aring laser  Harry Potter pa engelska ?

• jordgubbe0812
    Plutteli skrev 2011-09-23 06:55:49 följande:
    Som sagt, det har forskats på det där med läxor och nä, de fyller ingen funktion, barn som inte får läxor lär sig lika bra som de som får läxor.

Lite olika sidor i debatten:
    www.fof.se/tidning/2010/2/laxor-for-livet-ell...

www.svd.se/nyheter/stockholm/foraldrar-daliga...

Jag tycker de länkarna säger att det är väldigt lite forskning om ämnet. Samt att de nämner problem som konflikter och föräldrarkunskaper.
  • Plutteli
    caliningrad skrev 2011-09-23 11:07:36 följande:
    Vilken dekadens.

Vada engelska.
    Min dotter, 4, pratar 2 sprak, varav engelska, och forstar ytterligare 2 andra.
    Varfor skulle jag da vara imponerad over att en 10-aring laser  Harry Potter pa engelska ?

För att de flesta svenska barn inte har föräldrar som talar flytande engelska med dem hemma dagligen?
    De flesta 10 åringar läser inte Harry Potter öht utan enklare böcker, Harry Potter kommer in runt 12 års ålder. Men men, skitsamma så länge 7 åringar inte sitter och läser "Brott och Straff" eller "Hemsöborna" så har de inget att komma med.
    Jag talade tre språk när jag var 4 och förstod ytterligare 2, men till skillnad från dig så inser jag att det faktiskt inte är det vanliga. (Dessutom kunde jag läsa flytande på alla tre språken. Min dotter som är 3 år kan läsa enklare böcker redan nu, men igen, det är inte det vanligaste)
  • Plutteli
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-23 11:23:29 följande:
    Jag tycker de länkarna säger att det är väldigt lite forskning om ämnet. Samt att de nämner problem som konflikter och föräldrarkunskaper.
    Ja, det behövs mer forskning, i synnerhet i Sverige för just här är forskningen nästan obefintlig. Det finns ju internationell forskning på ämnet men det går ju självklart inte att dra slutsatser ifrån den rakt av till svenska förhållanden. Och ja, de nämner problem som läxor ger.
    Det är alltså inte på något vis bevisat att läxor förbättrar inlärningen, däremot vet man att läxor stressar barnen, de har svårare att känna att de faktiskt har en fritid, det skapar konflikter i hemmen och ytterligare problem för de barn vars föräldrar inte har kunskapen eller intresset i att hjälpa till med läxor.
  • caliningrad
    Plutteli skrev 2011-09-23 11:48:55 följande:
    Ja, det behövs mer forskning, i synnerhet i Sverige för just här är forskningen nästan obefintlig. Det finns ju internationell forskning på ämnet men det går ju självklart inte att dra slutsatser ifrån den rakt av till svenska förhållanden. Och ja, de nämner problem som läxor ger.
    Det är alltså inte på något vis bevisat att läxor förbättrar inlärningen, däremot vet man att läxor stressar barnen, de har svårare att känna att de faktiskt har en fritid, det skapar konflikter i hemmen och ytterligare problem för de barn vars föräldrar inte har kunskapen eller intresset i att hjälpa till med läxor.
    Ja, det ar klart att laxorna stressar de barn som vill agna timmar at videospel istallet!

Vilket dekadent samhalle.
  • Tinnys

Tycker det låter bra ja, det är ju inte speciellt avanserade läxor utan hon kan ju räkna själv och träna på orden själv så förhör ni henne. Läsa ska man ju göra varje dag, inget konstigt. Läsläxan kan man läsa vid läggning.

• Bemmy

Tycker att det låter som en alldeles lagom läxa. Absolut inte jättemycket. Lite svenska, lite engelska, lite matte, inga konstigheter. Om något så möjligtvis för lite läsning, tycker att den läxan skulle kunna utökas rejält, kanske 10 sidor i en valfri skönlitterär bok per kväll?  Det är ändå ganska lite.

• jordgubbe0812
    caliningrad skrev 2011-09-23 11:54:49 följande:
    Ja, det ar klart att laxorna stressar de barn som vill agna timmar at videospel istallet!

Vilket dekadent samhalle.

Fast om du jämför med vuxna så slipper ju vi läxor i den bemärkelsen. Vi kan (oftast) slutföra jobbet under arbetstid och behöver inte fortsätta när vi kommer hem. 
    Problemet är väl att skolan inte riktigt kan erbjuda det lugn och ro som behövs för att kunna nöta in kunskaper som multiplikation och glosor. Annars är det väl inget som skulle hindra en timme längre skoldag och inga läxor.

• MeMayo

jag tycker det lät som mycket läxa.
    Nu går min kille i 4an men förra året så hade de max två läxor per vecka. De fick sina läxor på måndagen och de skulle vara inlämnade på fredagen så helgen var alltid läxfri. Oftast var det en matteläxa och/eller svenskaläxa och ibland  en mer undersökande läxa som att titta på planeter som rörde sig över himlen..
    Hans lärare sa det var fortfarande så att läxorna var mest för att träna barnen på att ha läxa och jobba hemma inför högre klasser så de skulle klarat av målen för 3an utan att ha haft läxorna.

• mamma till 2 frön

Börja med att fundera över syftet med läxorna. För mig verkar allt utom lästräning och in nötning av glosor och tabeller som lektionsmaterial. Vissa saker behöver hjärnan träna ofta på som ex multiplikationstabeller och läsning. Våga ifrågasätta, ingen forskning visar på högre kunskaper för att barnen har massa läxor... snarare tvärt om Flört. Barn är barn och måste få vara det. Lek utvecklar en massa som de har nytta av i samhället i framtiden, de måste få tid till det också.

• caliningrad
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-23 12:39:01 följande:
    Fast om du jämför med vuxna så slipper ju vi läxor i den bemärkelsen. Vi kan (oftast) slutföra jobbet under arbetstid och behöver inte fortsätta när vi kommer hem. 
    Problemet är väl att skolan inte riktigt kan erbjuda det lugn och ro som behövs för att kunna nöta in kunskaper som multiplikation och glosor. Annars är det väl inget som skulle hindra en timme längre skoldag och inga läxor.

Priviet stasik,
    för det första jobbar jag mycket hemifrån genom att lösa en del problem som jag inte lyckades lösa under dagen. För det andra har jag visst haft massor med läxor när jag lärde mig nya språk som ryska osv i vuxenålder.

• neelliee
    Plutteli skrev 2011-09-23 11:48:55 följande:
    Men läser du inte vad vi skriver? Det finns hur många forskningsrapporter som helst som visar att ju mer man läser, desto bättre blir man på att läsa. Man kan behöva undervisning i lässtrategier, en del behöver specialträning. Men själva träningen, läsandet, går utmärkt att sköta på bussen, hemma, hos farmor, i hängmattan...

ALLA läxor är inte bra, men det har väl ingen här sagt? Däremot är "läsa en kvart om dagen högt för en vuxen" en utmärkt läxa som absolut ger effekt. Läxor är  olika, det enda gemensamma med "läxor" är ju att de görs på hemmaplan. Att bunta ihop alla olika slags läxor och kalla alla för värdelösa känns rätt.. oprofessionellt. Visst måste man kunna diskutera HUR en läxa ska utformas för att vara meningsfull?
  • Plutteli
    neelliee skrev 2011-09-23 19:36:37 följande:
    Men läser du inte vad vi skriver? Det finns hur många forskningsrapporter som helst som visar att ju mer man läser, desto bättre blir man på att läsa. Man kan behöva undervisning i lässtrategier, en del behöver specialträning. Men själva träningen, läsandet, går utmärkt att sköta på bussen, hemma, hos farmor, i hängmattan...

ALLA läxor är inte bra, men det har väl ingen här sagt? Däremot är "läsa en kvart om dagen högt för en vuxen" en utmärkt läxa som absolut ger effekt. Läxor är  olika, det enda gemensamma med "läxor" är ju att de görs på hemmaplan. Att bunta ihop alla olika slags läxor och kalla alla för värdelösa känns rätt.. oprofessionellt. Visst måste man kunna diskutera HUR en läxa ska utformas för att vara meningsfull?
    Jag har inte sagt att det är dåligt att läsa, däremot tror jag inte att barn blir bättre av att läsa under tvång. Får barn läsa det de är INTRESSERADE av så brukar saker gå myyycket lättare. Ska man ha läsläxa tex så brukar de ofta handla om att alla barn ska läsa lika mycket ur samma bok. Ett alternativ där är att varje barn själv väljer en bok som passar och hur mycket som skall läsas utifrån barnets förmåga. Jag vill även belysa att barn kan läsa massor, mer än de någonsin läser i en bok via tv och datorspel och att den kunskapen och förmågan är precis lika bra som förmågan att läsa i en bok. En sak jag tex saknar från min barndom är barnprogram på engelska med svensk text, idag verkar nästan allt dubbas istället. Jag kunde läsa textningen på filmer/tv program från att jag var ca 8 år och faktiskt få ihop vad det stod, hur många barn klarar det idag när allt de tittar på på tv är dubbat?
    Övning ger färdighet, så är det med allt, men måste övningen alltid handla om uppgifter i böcker, inlämning på torsdag och förhör?
  • neelliee
    jordgubbe0812 skrev 2011-09-23 12:39:01 följande:

Nja. Jag är förvisso lärare, men jobbar hemma så gott som varje kväll och en stund varje helgdag. Många andra med "dator- och pappersjobb" måste göra lika för att hinna med. Om jag som vuxen går en kurs eller utbildning får jag läxor, eller hemtentor eller litteratur att läsa. Går jag en kurs i skidåkning eller vågsurfing kan jag bli uppmanad att öva mellan lektionerna. Träffar jag en sjukgymnast eller läkare kan jag få "läxor" att göra för hemma att må bättre eller få mindre ont. Hemarbete eller läxor är en del av livet, som jag ser det. För både barn och vuxna. Någon Annan kan inte göra jobbet åt mig, en viktig livsinsikt.

Skillnaden mellan jobb och skola är ju att skolan ska lära för livet. Barnen ska ju helst se vikten av kunskaperna i sitt dagliga liv och i alla fall få veta att mamma och pappa (och andra viktiga vuxna på hemmaplan) tycker att barnets arbete i skolan är VIKTIGT (och det kan man visa utan att ställa skyhöga krav på prestation). Föräldrar måste fråga, visa sig intresserade, be barnen berätta om sina dagar. En viktig poäng med läxor är att träna barnen i att ta EGET ANSVAR för sina studier, de måste inse kopplingen mellen "jag tränar" och "jag blir bättre". Om barnen ska förstå SITT EGET ansvar kan inte skolarbetet låsas till skolan enbart - då lär sig barnen att de måste ha en lärare och ett klassrum för att lära sig. När de egentligen kan så mycket själva...
Svar på tråden E så många läxor rimligt när man e 9 år?