• Anonym (orolig)

    1:300 dåligt resultat på kubtestet?

    Jag var på kubtest imorse, 23 år gammal med 20 kg övervikt.
    Röker inte.

    Bebisen var superpigg och inga fel alls på som vi kunde se, såg såå fin ut!
    Men risken jag fick var 1:300.... jag hade tänkt att jag inte skulle tänka så mycket
    på siffrorna, men nu har jag tänkt på dom hela dagen. Tycker att jag fick "dåliga"
    siffror för att vara så pass ung.... får alla "tjockisar" sämre på kub?

    Ska absolut inte gå vidare att kolla med fvp, det var bara jag som behövde prata av mig.
    Trodde jag åtminstone skulle få 1:1000.... Rynkar på näsan

    Någon annan ung som råkat ut för samma?

  • Svar på tråden 1:300 dåligt resultat på kubtestet?
  • summerhunter

    Men du, du kan be att få ett samtal både ned henne bm, alltså per tel eller möte. Jag pratade 1-2 ggr med min + att jag hade ett möte med en dr innan jag beslutade mig för fvp.

    Maila sekreteraren/ avd imorgon så ni kan bestämma ett tel möte för du ska inte behöva gå omkringo vara orolig!

    Vart bor dufö?

  • Anonym
    MariaT skrev 2011-09-16 11:00:11 följande:
    Gjorde KUB idag och då sa BM att det som höjer risken är bl.a. övervikt, etnisk etnicitet och så klart ärftlighet. Något som sänker risken är tydligen rökning hur konstigt det än låter.
    Måste bara fråga: vad betyder etnisk etnicitet?
  • Anonym (orolig)
    summerhunter skrev 2011-09-16 22:56:08 följande:
    Men du, du kan be att få ett samtal både ned henne bm, alltså per tel eller möte. Jag pratade 1-2 ggr med min + att jag hade ett möte med en dr innan jag beslutade mig för fvp.

    Maila sekreteraren/ avd imorgon så ni kan bestämma ett tel möte för du ska inte behöva gå omkringo vara orolig!

    Vart bor dufö?
    Jag bor i Sthlm, så fick det gratis.

    Ja, jag får se hur jag gör.... jag vill verkligen inte göra fvp utan bara acceptera siffrorna och njuta.
    Men en dum del av mig kollar på våran underbart fina ulbild och försöker syna nackspalten...
    Men hon sa ju inget liksom...

    Var det att jag var tjockis tro... eller kan det bero på att jag är rh negativ att det blir nå fel med proverna
    då...? Nee.. tror nog att jag ringer min BM på måndag och får prata av mig bara. Hon brukar lugna mig bra :)

    Hon måste ju kunna komma in på min journal på nå vis?
    Ultraljudsbarnmorskan kom in på min journal som mvc hade skrivit om mitt tidiga vul jag gjort hos
    dom och jämförde tiden med hur långt jag gått osv...
  • MariaT
    Anonym skrev 2011-09-16 22:56:54 följande:
    Måste bara fråga: vad betyder etnisk etnicitet?
    Var ifrån i världen man kommer. Tydligen är förekomsten av kromosomavikelser olika beroende på var i världen man kommer ifrån / är född. Vet inte om det beror på att man i vissa kulturer gifter sig inom släkten eller om det har med något annat att göra men enligt BM spelade etniciteten in.
  • Anonym (överviktig)

    Jag är 34 år, vägde 120 kg när jag blev gravid och fick ändå bra siffror. Jag röker inte heller. Jag fick siffror som 1/20000 och 1 av 15000. Tror det har med blodprovet man tar innan att göra med också? Det kan man inte göra så mycket åt vad det visar tyvärr.
    Det är inte dåliga siffror du fick men inte jättebra heller och jag förstår att du är orolig. Vill du absolut vara säker på att ditt barn inte är sjukt eller handikappat? Isf hade jag beställt tid för fostervattensprov om jag vore du. Om det inte spelar dig någon jätteroll så strunta i det för risken för missfall ökar med en procent ca.

  • Anonym (orolig)
    Anonym (överviktig) skrev 2011-09-17 00:30:44 följande:
    Jag är 34 år, vägde 120 kg när jag blev gravid och fick ändå bra siffror. Jag röker inte heller. Jag fick siffror som 1/20000 och 1 av 15000. Tror det har med blodprovet man tar innan att göra med också? Det kan man inte göra så mycket åt vad det visar tyvärr.
    Det är inte dåliga siffror du fick men inte jättebra heller och jag förstår att du är orolig. Vill du absolut vara säker på att ditt barn inte är sjukt eller handikappat? Isf hade jag beställt tid för fostervattensprov om jag vore du. Om det inte spelar dig någon jätteroll så strunta i det för risken för missfall ökar med en procent ca.
    Anledningen till att vi gjorde det var ju för att kolla att barnet levde, det var det ultraljudet vi "fick" för att se att liten levde och på så sätt slapp vi betala nån tusenlapp för ett privat UL.
    Men jag ryckte på axlarna lite åt det då och tänkte inte ett dugg på siffrorna vi skulle få, tänkte att det skulle dra
    ner lite pga övervikten - men inget mer. Jag är 23 år!

    Men när hon sa siffrorna blev jag så chockad bara. Hade inte alls räknat med det.

    Det hon frågade mig var längd: 170 cm
    vikt: 84 kg.
    Diabetes: Nej.
    Röker: Nej.

    Hon nämde inget om nackspalt, inte alls....

    Vad kan vara "fel" med mina blodprov tro?
    Kan att jag inte har nån blodgrupp - RH Negativ ställa till det för siffrorna?

    Hahah, känner att jag behöver måndag så jag kan utbyta tankar med BM.

    Men åter igen FVP är inte ett dugg aktuellt, bara jag som tänker på siffrorna heeela tiden.
    Tänkte att jag inte skulle få under 1:1000 iaf, många vänner har ju fått 1:20 000, så då tänkte
    jag i godan ro att under 1000 får jag inte iaf :)
  • summerhunter

    Efter mycket funderande gjorde vi ett fvp. Bara för att se att bebisen inte hade trisomi 11 o 13 tror jag det var. Downs spelade ingen roll.

    Men der var också skönt att kunna njuta av grav. O slippa oroa sig.

  • MariaT

    1/300 säger de här är ett bra resultat. Förstår att du är orolig men tänk istället hur LITEN risken är att något skulle vara fel. Dela 1/300 och risken är 0,00333333 att barnet är sjukt, den absolut största sannolikheten är att den lille/lilla är frisk.

    Försök släppa oron, vi är alla oroliga för något. Jag är jätteorolig för att något utav barnts organ ska vara missbildat då vår ene pojke föddes med en ovanlig missbildning på tarmen, vid nio månaders ålder var han färdigopererad och nu mår han bra. Förstår att du har det jobbigt men FÖRSÖK att släppa det, det är många månader kvar. Dessutom, det brukar "anträffas" andra "fel" på barn med kromosomförändringar. Kan du inte be om extra UL längre fram för att se att alla organ etc ser bar ut?

    Många starka kramar till dig

  • Anonym (2 barn)

    TS: Nä, det spelar ingen roll om man är RH- . Du har ju en blodgrupp som alla andra men en lite mer ovanlig sådan. Jag har också RH -.

  • Anonym (överviktig)
    Anonym (orolig) skrev 2011-09-17 01:31:53 följande:
    Anledningen till att vi gjorde det var ju för att kolla att barnet levde, det var det ultraljudet vi "fick" för att se att liten levde och på så sätt slapp vi betala nån tusenlapp för ett privat UL.
    Men jag ryckte på axlarna lite åt det då och tänkte inte ett dugg på siffrorna vi skulle få, tänkte att det skulle dra
    ner lite pga övervikten - men inget mer. Jag är 23 år!

    Men när hon sa siffrorna blev jag så chockad bara. Hade inte alls räknat med det.

    Det hon frågade mig var längd: 170 cm
    vikt: 84 kg.
    Diabetes: Nej.
    Röker: Nej.

    Hon nämde inget om nackspalt, inte alls....

    Vad kan vara "fel" med mina blodprov tro?
    Kan att jag inte har nån blodgrupp - RH Negativ ställa till det för siffrorna?

    Hahah, känner att jag behöver måndag så jag kan utbyta tankar med BM.

    Men åter igen FVP är inte ett dugg aktuellt, bara jag som tänker på siffrorna heeela tiden.
    Tänkte att jag inte skulle få under 1:1000 iaf, många vänner har ju fått 1:20 000, så då tänkte
    jag i godan ro att under 1000 får jag inte iaf :)
    Jag fick testet gratis av min kommun men hade jag inte fått det hade jag gladeligen betalat för det. Jag vet inte vad det är dom kan se eller hur formeln är hopkokad, men sonografen som gjorde undersökningen och testet sa att det hade en del med att göra hur färska ens ägg var (!) Hon sa att för män är det ju annorlunda då dom producerar nya spermier hela tiden, medan hos kvinnor så anläggs äggen redan i fosterstadiet och ska sedan räcka livet ut och att det var olika för kvinnor hur länge äggen höll bra standard. Det kanske då har något med det att göra? Hur som helst, så kan jag inte föreställa mig att siffrorna har något att göra med din personliga bedrift, alltså att resultatet är inget du kan påverka och är alltså inte ditt fel på något vis.
    Prata du med din barnmorska och se om inte hon kanske kan komma med något mer än spekulationer så som jag gör Obestämd
    Lycka till
  • Tess1983

    Jag fick 1/16!

    Är 27 år, normalviktig och fullt frisk.

    Gjorde ett MP och det visade ingenting! Jag vet hur det känns men ta det bara lugnt:) Du ska se att det går fint!!!
    Många missvisande svar finns att läsa. Vi googlade som galningar.

    Lycka till

  • Anonym

    Det borde inte bero på övervikten. Jag var fyrtio, med samma övervikt som du och fick 1:12000 eller något sådant. Och då fick jag ändå, om jag förstod förklaringarna rätt, automatiska "minuspoäng"  i riskuppskattningen för min ålder, dvs någon som var yngre hade fått ännu bättre än jag sett bara till blodprov och nackspaltsmätning; hade du varit i min ålder hade du fått sämre poäng än du nu fick.

    Instämmer med ovanstående. Om det är mycket viktigt för dig att absolut inte få ett barn med kromosomavvikelse och du skulle välja abort om du fick ett sådant besked, begär fostervatten- eller moderkaksprov. Om du inte skulle välja abort eller skulle se det som en katastrof om (säger om, det är fortfarande 1:300 riskberäkningen ligger på, inte 1:1) barnet hade en sådan avvikelse, strunta i det.

    Detta tyder igen på att man från sjukvårdshåll inte är tillräckligt tydlig med att man bör tänka igenom på förhand hur man ska hantera om provresultat blir på ett visst sätt om man ska ta testet 

  • Anonym (Hmm)

    I min värld är det inga särskilt bra siffror.. Men vad vet jag.. Hade flippat om mina siffror sett ut så..
    "Normalt" brukar det ligga på runt 1/1000 om jag inte minns helt fel.

    När jag gjorde mitt kub test var jag 23 år, typ 2 diabetes, bmi på 19. Diabetesen gör att det blir något större "chans" att få ett barn med downs vilket man gör testet för. Men jag fick resultatet 1/5400 vilket var mycket bra när man har diabetes.

    Dock anser jag att man bara ska göra sånt ultraljud när det verkligen finns risk. Tycker det är dumt att utsätta sin ofödda bebis för fler ultraljud än vad man behöver göra. Jag fick göra enligt mig alldeles för många på grund av min diabetes, man vet inte riktigt om det kan påverka på något sätt. Därför vill läkare inte gärna göra "onödiga" ultraljudundersökningar.

  • Anonym (orolig)
    Anonym (Hmm) skrev 2011-09-21 20:05:01 följande:
    I min värld är det inga särskilt bra siffror.. Men vad vet jag.. Hade flippat om mina siffror sett ut så..
    "Normalt" brukar det ligga på runt 1/1000 om jag inte minns helt fel.

    När jag gjorde mitt kub test var jag 23 år, typ 2 diabetes, bmi på 19. Diabetesen gör att det blir något större "chans" att få ett barn med downs vilket man gör testet för. Men jag fick resultatet 1/5400 vilket var mycket bra när man har diabetes.

    Dock anser jag att man bara ska göra sånt ultraljud när det verkligen finns risk. Tycker det är dumt att utsätta sin ofödda bebis för fler ultraljud än vad man behöver göra. Jag fick göra enligt mig alldeles för många på grund av min diabetes, man vet inte riktigt om det kan påverka på något sätt. Därför vill läkare inte gärna göra "onödiga" ultraljudundersökningar.
    Tack för ditt svar, men fullkomligt onödig kommentar egentligen?

    Min BM tycker inte att det är något konstigt att jag gör tre ultraljud totalt nu,
    ett tidigt vul, ett kub och ett rul. När man har haft missfall lugnar det nerverna.

    Om du inte vill utsätta din ofödda bebis för ul, varför skriva det till mig i denna tråd?
    Det var inte där min fråga låg. Inte heller att du skulle varit orolig om du fått siffrorna.
    Jag sökte folk som var, eller varit i liknande situationer och vad som hänt.

    De flesta svar jag fått har lugnat mig - och jag har slutat tänkt på det.
  • Anonym
    summerhunter skrev 2011-09-17 07:21:50 följande:
    Efter mycket funderande gjorde vi ett fvp. Bara för att se att bebisen inte hade trisomi 11 o 13 tror jag det var. Downs spelade ingen roll.

    Men der var också skönt att kunna njuta av grav. O slippa oroa sig.
    hur ser de Downs?
  • summerhunter

    De kollar de vanligaste kromosomavvikelserna dvs trisomi 11, 13 o 18. Downs är 18. Man får svar från labbet, eller läkaren om de hittat något.

Svar på tråden 1:300 dåligt resultat på kubtestet?