taksi skrev 2011-09-11 20:45:41 följande:
Marsvin är dom bästa husdjuren!

Hade ett gäng själv men blev allergisk och fick skänka bort dom. Skulle precis börja föda upp...
Jag tycker inte att marsvinen luktar, eller dom har ju en viss pälsdjursdoft och om man inte städar bort kiss på länge så luktar det naturligtvis. Det som jag tycker luktar mest är spån, hö, pellets och liknande som är tillbehören.
Bara en gång har jag haft oturen att ett av mina marsvin (har haft 8 i olika omgångar) fick någon typ av svamp eller skabb eller liknande. Annars har det inte varit några som helst hälsoproblem, utan dom har varit friska och lättskötta.
Dom är inte nattaktiva, så dom sover på natten, men bökar och pratar en del på kvällarna. I alla fall mina.

Det var bara så mysigt att ta en pratstund med dom! Det är jättekul att göra hinderbanor och göra olika balansövningar och liknande med marsvinen. När man har dom ute i huset, så går det bra att ha en kattutställningslåda att lära dom att kissa i när dom går fritt, om dom inte kan hoppa in i buren lätt så klart.
Mysigare och mer sociala små djur får man leta efter, jag tycker att dom är underbara!
Bland mina marsvin var det dom två hanarna som funkade bäst ihop, men det där är ju individuellt. Om du köper från uppfödare så kan du ju ta två djur som bott ihop redan innan och som funkar ihop.
Lycka till!
Jag planerar nog att städa bort kiss och bajs varje dag så förhoppningsvis börjar det inte lukta och att dom är pratglada är bara ett pluss, så länge dom inte gör det på natten

. Jag kommer nog att köpa två vuxna marsvin som levt tillsammans innan, då vet jag att dom kommer överrens. En annan sak jag kom att tänka på är om dom gnager på sladdar?