Inlägg från: Millans hustru |Visa alla inlägg
  • Millans hustru

Ni marsvinskunniga!

vi har marsvin, det ena komemr från marsvinshjälpen. googla på dem o se om ni kan ta därifrån? de är oerhört kunniga och seriösa och ni kan få två som redan är vana vid varann. vi köpte först två ungar från en uppfödare, det gick åt skogen, de avskydde varann då de blev äldre. tack vare marsvinshjälpen fick vi lämna ena dit o ta emot en annan som funkar med vårt andra. men känslomässigt är det en onödig resa att göra, så hoppas ni får två som gillar varann direkt. marsvin, i alla fall våra två hanar, luktar i perioder. 

vi tycker dock väldigt väldigt mycket om våra små, de äter gört på en filt på köksgolvet medan vi äter middag, de ropar glatt då vi komemr innanför dörren på eftermiddgen!  

• Millans hustru

man ska absolut inte ha bur i sovrummet, kom att tänka på det när du sa att du itne vill att de pratar om natten. marsvin är allergiframkallande i ska itne stå i rummet man sover därför. våra marsvin bor i vardagsrummet o det händer att man hör dem småprata eller irriterat diskutera på natten men för det mesta är det lugnt o tyst utom ett litet hopp då nån ska ner o kissa eller äta. vi har byggt i buren så de har två sovloft med koja på, det rekommenderas. dels får de större bur av det, dels får de motion av att hoppa upp o ner. lagom höjd förstås. sen har våra en hage i anslutning till buren, somd e alltid kan gå in o ut i. i hagen kan man variera med olika kartinger att springa i, gömma sig i (sova i, det gör våra ofta). att byta o flytta runt i hagen blir härlig stimulans för dem. vi sätter våra på filt på golvet också men de vill itne springa runt i rummet. många gör nog det men våra hålelr sig på filten. man ska dock ha uppsikt för även om våra aldrig gjort det så kand e absolut smaka på sladdar. däremot har jag sett dem smaka på trälisterna, så vaka noga elelr köp haggaller. vi har köpt tre uppsättningar o satt ihop, då blir det en väldigt stor härlig hage att jogga i ibland. o sen kan man bara vika ihop den på 60 sekunder o lägga undan.

• Millans hustru
    Alexandra77 skrev 2011-09-11 20:06:00 följande:

Det lutar nog åt att det blir två honor för oss. Låter dom mycket på natten? Vad har ni i bottnen på buren?

nej våra marsvin (två killar som då o då sätter varann lite på plats) hörs inte mycket om natten. ibland hör jag att de puttar på sin boll med pingla. eller hoppar ner från sitt ena sovloft för att äta lite eller kissa. men även om jag sov i samma rum (det ska man alltså inte göra) så skulel det inte störa mig, så mycet hörs de inte.
Svar på tråden Ni marsvinskunniga!