• Dr Mupp

En klump i magen.

Imorgon börjar skolan. Dottern ser fram emot det, men så är hon heller inte medveten om vad som väntar. Själv har jag en stor klump i magen och en känsla av att det hela kommer sluta i katastrof.

21 elever ska bli 32. Två lärartjänser ska bli en. Två barn med diagnosterad ADHD, två barn med misstänkt NPF-störning (ena går på utredning). Ett barn som är normalstört, men mobbare och mytoman. Allmänt stökigt i klassen redan förra året då de var 21 elever och 2 lärare så det lär ju knappast bli bättre. Redan förra året kom dottern hem ledsen för hon blivit retad och utfryst.

In i denna bisvärm ska jag skicka min dotter. Min dotter som är försiktig av sig, som inte slår sig fram utan väntar på sin tur. Min dotter som redan nu har det svårt i svenska och som kommer få ännu svårare att få den hjälp hon behöver för att komma i fatt. Och hur mycket tid kommer det finnas för att ge henne den utmaning hon behöver i matte eftersom hon är bland de främsta där.

Är det såhär den svenska skolan ska vara? Är det meningen att man som förälder ska må fysiskt illa över hur skolan ser ut.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Svar på tråden En klump i magen.
  • Hannah76

Byt skola?
    Vad säger de andra föräldrarna?
    Vad säger beslutsfattarna?

• Dr Mupp

Den enda andra skolan på orten har fem mil lång kö. Så vi måste isåfall åka till huvudorten, det blir bussresa med bussbyte. Inte nått man gör klockan sju på morgonen med 4 barn i släptåg.

De andra föräldrarna är lika förbannade och oroliga.

Beslutsfattarna säger bara att det inte finns pengar, vi ligger långt under medel för landet när det kommer till skolpeng.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Mimmi86

Oj låter inte allt för skoj. Stackars elever samt läraren!
    Hur kan denna rektor anse att detta är okej?? flera elever i hjälp av behov, och bara en lärare samt 32 ungar! Näää skulle aldrig gå med på det, gå ihop ni föräldrar! Ring skolverket, ju högre ni klagar så kanske det händer nått..

Men barnen som har ADHD är dom inte berättiga till en assistent?

Min systerson har ADHD samt en till klasskamrat till honom och dom delar på en assistent så deras lärare kan vara en tillgång till heela klassen, denna klass var rätt stor också men när assistenten kom in i klassen så blev miljön såå mkt bättre för alla.

Npf störning vad är det?

_-*-_BF 110911<3
  • Romantik

Kolla med skolinspektionen? Man kan anmäla till dem om barn i behov av särskilt stöd inte får det, så då borde man kunna anmäla det här också. Hör av dig iaf så kanske de kan guida!

• caliningrad

Hej
    det låter absolut bedrövligt men tyvärr vanligt i den svenska skolan i nuläget eftersom väldigt många barn uppfostras gränslöst och disciplin är ett koncept som inte är aktuellt i skolorna längre.

Jag tycker INTE att du ska skicka ditt barn i den där "skolan" om man kalla det så.
    Har du möjlighet ska du flytta utomlands, helst till Asien där barnen vet hur man uppför sig som elever och lärarna inte beter sig som socialarbetare utan faktiskt undervisar.

En familj i Tyskland har fått godkänt flyktingstatus till USA eftersom de ville hemskola sina barn istf att vara tvungna att skicka dom till en flumskola med diagnosbarn.

Lycka till.

Svar på tråden En klump i magen.