• Helle333

Social bebis som SKA sova på min mage *suck*

Okej det är mysigt när lilltjejen, nybakad sådan, vill sova på mig men det börjar ärligt talat bli lite påfrestande att hon heeeeela tiden ska sova på mig eller så nära mig det bara går. Hur gjorde ni för att få eran bebis att kunna sova i sin egen säng?
    Även om hon somnar på mig och jag lägger ner henne så vaknar hon efter max 5min i sängen och skriker tills man plockar upp henne. Väl i famnen somnar hon om på mindre än två minuter. Idag lyckades jag iallafall få henne att somna i vagnen hemma genom att putta den fram och tillbaka. Det tog typ en halvtimme men sedan dess har hon sovit. Fyra timmar nu.
    Så kort: hur gjorde du för att lära din bebis somna OCH sova i sin egen säng?????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 22:02
    Glömde tillägga att precis som jag hatar hon att ligga på rygg. Hon vill ligga groda eller på sidan. Vilket försvårar det för mig när jag försöka lägga henne i sängen. Hon kan inte somna på rygg och hon får ju inte sova "ensam" om hon inte ligger på rygg

• Svar på tråden Social bebis som SKA sova på min mage *suck*
  • MalinEddie
    Helle333 skrev 2011-08-18 02:25:02 följande:
    Mmm grejen är att jag vill lära min dotter att kunna sova i sin egen säng tidigt så det inte blir en massa stök senare. En kompis har en femåring som VÄGRAR sova ensam. Det är ett stort problem då föräldrarna aldrig får sova ordentligt plus att de ska ha en bebis om mindre än en månad som de har tänkt ha sovande i sin säng men det går ju inte när storebror hela tiden ska ligga där.
    Hon är nyfödd. Så små barn är behovsstyrda och hon visar att hon har ett stort behov av din närhet. Spädbarn vill ofta somna och sova nära. Du kan inte lära henne något. Du kan självklart välja att inte svara på hennes signaler men det är inget jag skulle rekommendera. Det resulterar bara i att hon ger upp sina försök till kommunikation. Det bästa man kan göra är att tillfredsställa barnets behov av närhet. Då blir de trygga och självständiga. Skaffa en bärsjal/sele så hon får vara nära samtidigt som du har händerna fria för annat dagtid. Om ni inte vill samsova kan ni kanske ta bort ena sidan på spjälsängen och ställa den jämte er säng.
  • MalinEddie

Du kan också prova att vänta en stund innan du lägger ner henne. Det går ibland lättare när de är i djupsömn.

• MalinEddie
    emlan83 skrev 2011-08-17 22:10:12 följande:
    Åh jag har det precis likadant. Vet inte hur jag ska göra :(
    Hur gammal e din bebis? Min är snart 8 v och vi har haft det så hela tiden ,+ att hon hade magknip med ordentliga kramper fram tills för en vecka sen. Så nu är det lite lugnare. Men man kan inte göra så mycket här hemma när den lilla ska vara PÅ mamma hela tiden.
    Får väl prova o göra som Sabiinaah skrev.
    Har du någon sjal/sele? Då får du händerna fria för annat samtidigt som hon får den närhet som hon visar att hon behöver.
  • lövet2
    Helle333 skrev 2011-08-18 02:25:02 följande:
    Mmm grejen är att jag vill lära min dotter att kunna sova i sin egen säng tidigt så det inte blir en massa stök senare. En kompis har en femåring som VÄGRAR sova ensam. Det är ett stort problem då föräldrarna aldrig får sova ordentligt plus att de ska ha en bebis om mindre än en månad som de har tänkt ha sovande i sin säng men det går ju inte när storebror hela tiden ska ligga där.
    2 år är en lämplig tidpunkt att vänja dem vid egen säng, om de inte själva valt det tidigare. Vid 2 år äter de inte på natten, runt den tiden slutar många att sova middag och somnar därför lättare på kvällen, och så går det att resonera med dem. Ingen anledning att bråka med ett spädbarn om det, för det blir faktiskt inte svårare när barnet blir större; det blir lättare ...
  • Helle333
    Biinzan skrev 2011-08-17 22:04:56 följande:
    Jag tog upp, tröstade & la ner när hon hade lugnat ner sig. Höll på i en timme ungefär första gången. 
    Nästa gång tog de 30 min, och nu tar det kanske 10 min sen sover hon. Men jag sittar alltid vid en stol bredvid sängen & vaknar hon så finns jag bredvid. Sitter kvar tills jag vet att hon har somnat helt.
    det ska absolut testas. tack
  • Helle333
    MalinEddie skrev 2011-08-18 10:45:57 följande:
    Hon är nyfödd. Så små barn är behovsstyrda och hon visar att hon har ett stort behov av din närhet. Spädbarn vill ofta somna och sova nära. Du kan inte lära henne något. Du kan självklart välja att inte svara på hennes signaler men det är inget jag skulle rekommendera. Det resulterar bara i att hon ger upp sina försök till kommunikation. Det bästa man kan göra är att tillfredsställa barnets behov av närhet. Då blir de trygga och självständiga. Skaffa en bärsjal/sele så hon får vara nära samtidigt som du har händerna fria för annat dagtid. Om ni inte vill samsova kan ni kanske ta bort ena sidan på spjälsängen och ställa den jämte er säng.
    hur gör man för att hålla övre delen av trikåschalen spänd? jag får inte till det. måste gå runt och hålla hennes huvud eftersom schalen utvidgar sig. hmmmmm
  • äppelmos

om du har en lös lift i vagnen kan du pröva att söva i vagnen som du lyckats med och sen lägga över liften i spjälsängen.
    om nu vagnen e det som bara duger förutom din mage så e väl inte det hela världen. testa sängen igen om någon vecka..? 

• Vroooooom

Mitt råd är att ge den närhet som bebisen behöver. Min son hade också ett stort närhetsbehov i början. Han ville sova på mig och han ville bli buren under dagarna. Jag köpte en Manduca så kunde han sova hos mig under dagarna och jag fick armarna fria till annat. På nätterna låg han på mig tills han somnat och sen vred jag lite på mig så att han nästan låg bredvid istället för på, med kroppskontakt fortfarande.

Idag är han tre år och har sen han började kunna göra sig förstådd sagt till när han vill sova och det är aldrig några problem med sövning.

Ett barn som får sina behov tillfredsställda blir ett tryggt barn i framtiden.

A room without books is like a body without a soul
  • kixan
    Helle333 skrev 2011-08-18 12:48:56 följande:
    hur gör man för att hålla övre delen av trikåschalen spänd? jag får inte till det. måste gå runt och hålla hennes huvud eftersom schalen utvidgar sig. hmmmmm
    Knyt hårdare och se till att dra åt kanterna på sjalen ordentligt. Alternativt knyt med bebisen i sjalen istället för att knyta färdigt först, då är det lättare att justera när bebisen sitter i.
    A -03, F -05, V -10
  • altrecha

Varför vill du inte ha den din söta lilla gulklimpen intill dig? Det där är den mysigaste ni har för hela livets minne, det varar inte hela livet att hon skall sova på dig hela tiden, de växer och lämnar dig snart. Jag minns som barn när min mamma vill inte ha mig bredvid henne för jag har fått en lille bror, jag är förvirrad hela tiden och tänker om mamma älskar mig, jag vill känna hennes värme hennes kärlek, men hur kan man förstå när man är så liten, det gör ont i mitt hjärta hela tiden. Jag vet att om jag får tillräckligt med ömhet då  klarar jag mig att få vara ensam några timmar för min mamma kramar mig och ger mig kärlek när jag behöver henne. Njut livet med de små när det vill ha dig, för det kommer en dag när de säger "pussa inte mig du är pinsamt".

• Karttikeya

Låt bebisen få massor med närhet från dig, detta varar ju inte för evigt. Det där med att sova själv kommer av sig själv sedan.

• YokohamaNr2

Vill ju inte skrämmas men min snart 3 åring vill fortfarande gärna sova med sitt ansikte på mitt jag är så van så det gör inte så mkt, ganska mysigt faktiskt

Svar på tråden Social bebis som SKA sova på min mage *suck*