Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Social bebis som SKA sova på min mage *suck*

Helle333 skrev 2011-08-18 02:25:02 följande:
    Mmm grejen är att jag vill lära min dotter att kunna sova i sin egen säng tidigt så det inte blir en massa stök senare. En kompis har en femåring som VÄGRAR sova ensam. Det är ett stort problem då föräldrarna aldrig får sova ordentligt plus att de ska ha en bebis om mindre än en månad som de har tänkt ha sovande i sin säng men det går ju inte när storebror hela tiden ska ligga där.
    Hon är nyfödd. Så små barn är behovsstyrda och hon visar att hon har ett stort behov av din närhet. Spädbarn vill ofta somna och sova nära. Du kan inte lära henne något. Du kan självklart välja att inte svara på hennes signaler men det är inget jag skulle rekommendera. Det resulterar bara i att hon ger upp sina försök till kommunikation. Det bästa man kan göra är att tillfredsställa barnets behov av närhet. Då blir de trygga och självständiga. Skaffa en bärsjal/sele så hon får vara nära samtidigt som du har händerna fria för annat dagtid. Om ni inte vill samsova kan ni kanske ta bort ena sidan på spjälsängen och ställa den jämte er säng.
  • MalinEddie

Du kan också prova att vänta en stund innan du lägger ner henne. Det går ibland lättare när de är i djupsömn.

• MalinEddie
    emlan83 skrev 2011-08-17 22:10:12 följande:
    Åh jag har det precis likadant. Vet inte hur jag ska göra :(
    Hur gammal e din bebis? Min är snart 8 v och vi har haft det så hela tiden ,+ att hon hade magknip med ordentliga kramper fram tills för en vecka sen. Så nu är det lite lugnare. Men man kan inte göra så mycket här hemma när den lilla ska vara PÅ mamma hela tiden.
    Får väl prova o göra som Sabiinaah skrev.
    Har du någon sjal/sele? Då får du händerna fria för annat samtidigt som hon får den närhet som hon visar att hon behöver.
Svar på tråden Social bebis som SKA sova på min mage *suck*