• Lanloun

Ni som pump-ammar!

Eftersom det inte fungerade med amningen så har jag bestämt mig för att "pump-amma", dvs. pumpa ut bröstmjölk och ge på flaska, endast.

Dottern är snart en vecka och jag har pumpat i några dagar nu och har fortfarande gott om mjölk. Pumpar ca var 3:e eller var 4:e timma med en Avent handpump och får ut ca 120ml totalt från båda brösten på 20 min.

Jag vill verkligen satsa helhjärtat på detta för att slippa ge ersättning så jag skulle bli glad om ni ville svara på några frågor och kanske ge mig lite råd, ni med erfarenhet

1. Hur gammalt är ditt barn?
    2. Hur ofta / hur mycket äter h*n?
    3. Vad använder du för pump?
    4. Hur mycket pumpar du ut / hur ofta?
    5. Hur förvarar du bröstmjölken?
    6. Några råd / tips?

• Svar på tråden Ni som pump-ammar!
  • Lanloun
    ll lina skrev 2011-08-20 12:16:26 följande:
    Jag kände ungefär samma i början (och har hört liknande historier från personer som ammar). Det gick över mer eller mindre av sig själv efter någon vecka. Och efter ett par veckors pumpadnde började jag istället ha så lite mjölk att jag hela tiden var rädd att hon skulle bli hungrig och mjölken skulle ta slut. Var fjärde timma verkar konsekvent minska min produktion (och det är det råd en ammande bekan fick för att minska överproduktion). Jag tror att om du bara orkar fortsätta ett tag till så kommer dina bröst lugna ner sig. Eller, det var åtminstone så för mig.
    Ja, dottern är ju bara lite mer än en vecka (även om varje dag känns som ett år just nu hehe) så det kanske är bäst att ha tålamod o fortsätta var 3:e timma så kanske det blir bättre om några dagar/en vecka...
    Lite tungt bara med en 3åring hemma också som behöver uppmärksamhet o omvårdnad.
  • Lanloun
    Elyelle skrev 2011-08-18 22:59:44 följande:
     Om du kanner dig bekvam med att lasa pa engelska, finns det mycket bra info tillgangligt, bl.a. har: www.kellymom.com/bf/pumping/index.html
    Har finns info om hur lange brostmjolk haller sig i olika temperaturer: www.kellymom.com/bf/pumping/milkstorage.html
    Har ar en pdf fil som har anvandbar info ang. pumpning:
    www.hollister.com/us/files/pdfs/breastfeeding...
    Tack för länkarna! Pdf filen innehöll mycket bra info
  • Elyelle
    ll lina skrev 2011-08-19 13:32:16 följande:
    Jag ser att Elyelle tidigare i tråden använder medelas lilla dubbelpump, och den verkar ju fungera bra för henne då. Det verkar ta lite längre tid för henne att tömma brösten än det tar för mig, men det kan ju vara individuell variation också.
     Jag anvander Medelas vanliga (lilla) dubbelpump och den fungerar bra for mig. Jag har ocksa anvant Medelas Symphony och Lactina tidigare, men fick inte ut mer med dem. Min svarsyster daremot fick ut knappt nagot med en liten pump, men Lactina fungerade bra for henne. Har ocksa last om andra, som har kunnat anvanda endast Symphony eller Lactina for pumpning. Man far nog helt enkelt prova sig fram.
  • Lanloun
    Elyelle skrev 2011-08-20 17:03:49 följande:
     Jag anvander Medelas vanliga (lilla) dubbelpump och den fungerar bra for mig. Jag har ocksa anvant Medelas Symphony och Lactina tidigare, men fick inte ut mer med dem. Min svarsyster daremot fick ut knappt nagot med en liten pump, men Lactina fungerade bra for henne. Har ocksa last om andra, som har kunnat anvanda endast Symphony eller Lactina for pumpning. Man far nog helt enkelt prova sig fram.
    Ja, det verkar som det är väldigt individuellt vilken pump som passar för var och en

Hoppas att någon mer som pump-ammar vill svara i tråden
  • MammanZ

1. Hur gammalt är ditt barn? 14 veckor, har pumpammat nästan hela tiden. Ammat lite på sidan av tills vi gav upp 2. Hur ofta / hur mycket äter h*n? Mellan 700-900 per dygn 3. Vad använder du för pump? Har en medela symphony på recept och har en medela swing som är lättare att ta med 4. Hur mycket pumpar du ut / hur ofta? 300-450 ml per gång (varierar under dygnet och med stressnivån :). ). Pumpar 4 ggr per dygn 5. Hur förvarar du bröstmjölken? I kylskåp i de stora esska reko flaskorna, matar dock med dr Brown 6. Några råd / tips? frys in om du får över, kan vara bra att ha framöver

• Lanloun
    MammanZ skrev 2011-08-20 18:58:17 följande:
    1. Hur gammalt är ditt barn? 14 veckor, har pumpammat nästan hela tiden. Ammat lite på sidan av tills vi gav upp 2. Hur ofta / hur mycket äter h*n? Mellan 700-900 per dygn 3. Vad använder du för pump? Har en medela symphony på recept och har en medela swing som är lättare att ta med 4. Hur mycket pumpar du ut / hur ofta? 300-450 ml per gång (varierar under dygnet och med stressnivån :). ). Pumpar 4 ggr per dygn 5. Hur förvarar du bröstmjölken? I kylskåp i de stora esska reko flaskorna, matar dock med dr Brown 6. Några råd / tips? frys in om du får över, kan vara bra att ha framöver
    Då du pumpar ut så mycket per gång och pumpar så sällan, har du någonsin ont i brösten mellan amningarna? Eller alltså är de inte sprängfyllda?
  • MammanZ

Ont i brösten är ett ganska ständigt tillstånd här :). Ont att pumpa, det kan göra ont ibland mittemellan pumpninigarna och om man inte hinner pumpa itid så känns det ganska bra. Tyvärr är det svårt att hinna pumpa oftare med en bebis och en tvååring. I början på sjukhuset pumpade jag var tredje timme, men då fanns det inget annat än bebisen som tog tid. Nu pumpar jag var sjätte timma, och det räcker för mig, kan gå upp till var åttonde timma om man tex har försovit sig eller sitter fast någonstans.

• Eber

Om du pumpar pga medicinska skäl tex att barnet inte kan amma pga för tidigt född gomspalt eller liknande får du låna pump utan kostnad! Lycka till

• Lanloun

Var iväg till BB nu och hyrde en bröstpump. Fick höra i telefonen innan att de minsann INTE hade dubbelpumpar att hyra ut, det var bara "de gula vi har på avdelningen" (troligen Medela) som har dubbelt.

Blev rätt besviken när jag hämtat ut pumpen o såg att det var en "helt vanlig" elektrisk pump (Märket hette Ardo).
    Jag provade den och den fungerade ju, men inte alls snabbare eller effektivare än min Avent Isis handpump. Dock var det ju väldigt skönt att slippa pumpa med handen, men det är väl knappast värt att hyra denna för ca 400kr i månaden? Då är det väl bättre att köpa en ny enkel elektrisk för drygt 1000kr. Jag planerar ju att pumpa länge.

• tovediana

Jag gör likadant som dig, men min son har precis börjat
    ta bröstet och amma utan amningsnapp så nu får han både
    bröstet och flaskan. det är skönt på natten, att slippa värma på.
    men fördelen med att ge flaskan är vetskapen om hur mycket
    han får i sig, :) dock vägrar han ersättning och det är väldigt jobbigt
    de dagar då mjölken känns som den sinar. men jag kämpar på. 

• LillaDaze

Min lilla dotter är allergisk mot mjölk och soja
    Och det känns faktiskt lite bittert att ta bort det ur kosten bara för att jag pumpar, när mjölken inte ens räcker till. men nu intensivpumpar jag, och har gjort snart ett dygn så jag hoppas det blir bättre! Den där ersättningen som är allergen luktar ju apa. Lilltjejen är INTE förtjust när det är dags för den, jag ger henne först bröstmjölk sen ersättning och då grinar hon illa och det krävs ganska mycket trugande men till slut så dricker hon iallafall.

har du kollat på blocket om du kan hitta en elektrisk dubbelpump begagnad? Det är mitt tips.

Svar på tråden Ni som pump-ammar!