Valde "annat". Som förklaring tar jag helt enkelt mitt inlägg från den andra tråden.
Både att dela per hushåll och per vuxen är vanligt, vilket sätt man väljer är upp till dem som delar på kostnaden att bestämma, och behöver inte nödvändigtvis vara lika över tid. En stor fördel är att diskutera detta innan, så att det inte blir några missförstånd om hur kostnaden ska delas.
Jag har själv varit med om flera olika varianter när vi har köpt presenter till familjen... Jag har sambo och två barn, och två bröder, en vuxen (27), och en på 12 år.
12-åringen har det senaste året själv tagit initiativ till att betala en mindre del, en symbolisk summa för att han själv vill vara med och känna att han bidragit (inte för att vi vuxna krävt det, han är ju ett barn, för vår del är det självklart att han ska stå med på kortet ändå).
Jag och min sambo har två medelinkomster, men samtidigt rätt höga utgifter, eftersom vi har två barn att försörja. Vi har även haft mindre pengar under föräldraledigheter och studier.
27-åringen har pendlat från strax över medelinkomst till studier (CSN) till högavlönad. Han är ensamstående.
Under den tiden 27-åringen låg strax över medelinkomst hade jag och sambon inga barn, och jag studerade medan sambon hade inkomst från arbete. Då delade vi efter hushåll, vilket kändes jämnast just då.
När 27-åringen studerade, och under en tid hade dubbelt boende och bara inkomst från CSN hade både jag och sambon heltidsjobb och bara ett barn. Då delade vi antingen efter antalet vuxna, eller efter vad var och en hade råd med, ibland betalade vi hela presenten, när det var snålt i kassan för brorsan, då har han kanske skött något "praktiskt" i förberedelserna inför t.ex. kalas eller fester.
Nu när brorsan är höginkomsttagare, singel och dessutom har billigt boende, medan jag och sambon är medelinkomsttagare med två barn att försörja samt en större bostad är det tvärtom brorsan som oftast betalar lite mer, under den senaste föräldraledigheten och även när något oförutsett inträffat i vår ekonomi har han ibland betalat presenterna själv och vi har bidragit med praktiska saker i stället, som inte kostar så mycket.
Jag misstänker att om/när 27-åringen så småningom har sambo och eventuellt barn, eller om hans eller vår inkomst ändras, och när 12-åringen blir äldre, kommer vi åter att "ändra" vilket system vi använder oss av för kostnad för gemensamma presenter, men det viktigaste är fortfarande att alla inblandade diskuterar och är överens INNAN inköp av dyrare presenter, så att någon slipper stå där och skämmas för att de inte har råd när allting redan är spikat och klart.
På den tiden vi var med och köpte gemensamma presenter på sambons sida av släkten var det "standard" med 500 kr per familj i insamling vid jämna födelsedagar, men om det var någon familj som hade det knapert under en period så lade den familjen vad de kunde utan att det blev sura miner från någon. Eftersom alla vuxna var sambos eller gifta uppstod aldrig frågan om att lämna hälften som ensamstående, men jag tror att även det hade varit helt okej.