• Villsågärnablimamma

Mens idag - Ta provera ändå?

Hej!

Jag har PCO, och håller på med behandling med Provera och Pergotime. Har tagit en dos Provera tidigare och en enkelkur Pergotime, nästa gång kommer jag ta dubbelkur Perogtime.

Men nu idag blev jag lite konfunderad! Fick en blödning idag... Inte direkt väntat. Även om jag inte fått svaret på progesteron-provet ännu (läkaren är på semester) från första enkelkuren pergotime, så trodde han ju bestämt på ultraljudet dag 12 att jag inte skulle få ägglossning, och det "känns" inte heller som jag haft det. Men visst blöder det lite idag... Inte superduper mkt, men absolut tillräckligt för att kvalificera som mens... 

Vad gör jag då nu? Planen var ju enl läkaren att imorgon börja på ny kur Provera för att starta igång mens och därefter börja på nya dubbelkuren Pergotime. Men om jag nu redan fått en mens, då borde det vara "kaka på kaka" = onödigt att ta Provera imorgon? Jag borde kunna räkna idag som cykeldag nr 1, tänker jag.... Och ta första Pergotime-tabletten om 5 dagar, och skippa Provera? 

Typiskt läkaren är på semester, går ju inte att fråga då... 

Någon som har erfarenhet av detta och vet vad som är smartast att göra? Tackar ödmjukast för feedback! :) 

/Me 

• Svar på tråden Mens idag - Ta provera ändå?
  • Villsågärnablimamma

Puff....!

• Johannaa90

Detta var väldigt rörigt så jag förstod inte riktigt men har nyss haft en kur med provera själv för att få igång min mens igen.. Skulle äta i tio dagar men efter den 8onde fick jag min mens. fölföljde ändå hela kuren.. men om du ska äta provera för att få igång mensen och redan fått mensen innan du ens ätit dem kan jag aldrig tänka mig att du ska ta proverakuren. ring 1177 och prata med dem kanske?. lycka till

(¨v¨) Johanna (¨v¨)
  • Villsågärnablimamma

Johannaa90; tack för input!

Ja, det var kanske lite rörigt... Grejen är iaf att jag har tagit Provera en gång tidigare för att få mens och sedan tagit Pergotime för att få ägglossning - men jag fick ingen ägglossning. Nu ska jag försöka igen, men med dubbel kur av Pergotime, för att förhoppningsvis få ägglossning denna gången. Och då ska jag, som sist, börja med Provera för att få en blödning, sedan Pergotime. 

Men nu fick jag alltså mens igår. Nu är den mindre idag igen (mer brun), men jag hade en blödning igår. Och ja, då tänker jag, som du Johannaa90, att det bör vara onödigt att ta Provera-tabletterna, för att få en blödning, när jag nu redan fått en blödning. Borde vara så... juh. 

Hoppas det blev lite tydligare...

Och tack för input igen!

• Johannaa90

Men du får ju mens när du haft ägglossning, utan ägglossning har man ingen mens, så förklarade min gyn för mig.. därför prioriterade hon bara att få igång min blödning igen eftersom är den igång så kommer ägglossningen igång.. hur vet du att du inte haft ägglossning? du kanske har haft det eftersom du nu fått blödning av dig själv.

(¨v¨) Johanna (¨v¨)
  • Villsågärnablimamma

Det behöver inte vara så att mens=ägglossning. Man kan absolut ha mens utan att man haft ägglossning, tyvärr... I och med att läkaren såg på ultraljudet (innan ägglossningen) att äggblåsorna var för små, så tror jag inte att jag haft ägglossning, eftersom han sa att jag inte skulle få det... 

Tycker inte du ska lita på att mens=ägglossning.... 

• Johannaa90

ne men jag litar på att det i mitt fall funkar eftersom allt såg bra ut när jag gjorde ultraljudet, det enda var att min mens (hormoner) kommit i otakt efter 8 år med p-medel. men i ditt fall så förstår jag då.. men som jag skrev innan. ring 1177 och fråga hur du ska göra ifall det inte går att få tag på din läkaren. lycka till =)

(¨v¨) Johanna (¨v¨)
Svar på tråden Mens idag - Ta provera ändå?