• Mossan88

Får inte betalt för min häst!

Hej!

Jag har ett problem..

Jag har sålt min häst. Köparna ville ha henne på avbetalning, jag har godkänt de & vi har skrivit hemmagjort kontrakt, där står att varje månad den 27e ska pengarna sättas in. 

Första betalningen fick jag den 28e. Jag påminde dom :S
    Men då sa dom att de va tur för dom hade glömt godkänna det på swedbank (internetbank).
    Så det var okej.
    Nu andra betalningen som jag skulle fått den 27 e juni, har jag ännu inte fått.
    Dom säger att dom kanske måste lämna tillbax henne eftersom deras stall dom är inhyrda i ska säljas.
    Så dom letar, för dom vill behålla henne.

Här är då mitt problem, dom vägrar & betala nu tills dom vet hur det blir.
    Jag kan omöjligt ta tillbaka henne, de sa jag flera månader innan vårt foderavtal gick ut (dom har haft henne ett år på fider oxå). Därför var jag tvungen & sälja henne. Dom svarar aldrig på sms eller nånting.
    Får inga svar från dom. Mer än att jag ska vänta!!!

Vi har redan flyttat över försäkringen för att jag skulle slippa betala den, eftersom dom får henne på avbetalning. Jag vet att man aldrig ska göra det i förväg!
    Men dom bor inte alls långt här ifrån, så jag kände att det spelar inte så stor roll.

Men, hur ska jag få dom att betala till mig? Hur hade ni gjort i en sån sits?
    Jag ska få 8000 för henne & har fått 2000. 6000kr kvar!
    Och dom vägrar o betala nu, och jag vet inte hur jag ska göra? Jag vill ju ha mina pengar!?!?!                      

• Svar på tråden Får inte betalt för min häst!
  • jaghopparhögt
    Mossan88 skrev 2011-07-11 21:26:11 följande:
    Har pratat med dom nu.
    Dom säger att dom inte har pengar. Men att dom har henne till försäljning. Vilket jag sagt åt dom att om dom inte kan fixa stall får dom sälja henne. Jag kan inte ta henne igen, för då hade jag gjort de. För bådas skull. Eller hjälpt dom tills dom löst det.
    Men de går inte nu :S

Köparen lovade att jag skulle få mina pengar, men inte just nu. Han sa den 26e.. Så jag får väl ge dom de. Sen så blir de fogden & de e de medvetna om.

Dock kostar de & blanda in fogden. Men nu har jag hotat med det iaf ;)      
    Ligg på hårt nu.
    Se till att de håller kontakt med dig och se till att få lite pengar. Du skulle egentligen ha frågat dom om hur mycket de kunde betala när du pratade med dom. Även om det bara är så lite som 50kr.

Det är många som utnyttjar folk kraftigt när det kommer till såna saker, som kommer med ursäkt efter ursäkt hela tiden i hopp om att du ska tröttna eller glömma bort allt.
    Börja tidigt prata om att du kanske ska ta ränta på pengarna. Föreslå även att du kan ta något som pant. Få dom att förstå att du menar allvar och att du ska ha pengarna.
  • Mossan88
    jaghopparhögt skrev 2011-07-11 21:48:01 följande:
    Ligg på hårt nu.
    Se till att de håller kontakt med dig och se till att få lite pengar. Du skulle egentligen ha frågat dom om hur mycket de kunde betala när du pratade med dom. Även om det bara är så lite som 50kr.

Det är många som utnyttjar folk kraftigt när det kommer till såna saker, som kommer med ursäkt efter ursäkt hela tiden i hopp om att du ska tröttna eller glömma bort allt.
    Börja tidigt prata om att du kanske ska ta ränta på pengarna. Föreslå även att du kan ta något som pant. Få dom att förstå att du menar allvar och att du ska ha pengarna.

Jag vet var dom bor, får jag inte mina pengar som dom sagt den 26e nu så får dom påhälsning & de blir inte trevligt..
  • Linzie17

Hej! Hur har det gått för dig? Har nämligen själv sålt min kuse på avbet. och blir lite oroad när jag läser din tråd... Hoppas det gick bra!

• Mossan88
    Linzie17 skrev 2011-08-03 23:32:23 följande:
    Hej! Hur har det gått för dig? Har nämligen själv sålt min kuse på avbet. och blir lite oroad när jag läser din tråd... Hoppas det gick bra!

Hej!

Hälften betalt :) Så jag hoppas jag får resten med - UTAN TJAT!
    Tror dom fattat allvaret! Hotade med fogden & de verka hjälpa.
    Fått veta nu att där dom skulle hyra in sig igen, de gick inte för dom ville bara betala 1000/månaden
    för 3 hästar & de funkar inte. Men de e inte mitt problem mer. Jag har gjort klart för dom att jag inte kan ta henne tillbaka, under några som helst omständigheter. Så vi får se hur de går nu i augusti! 
    Hon skulle blivit färdigbetald nu i augusti, men blir i september istället. Bara jag får pengarna så e jag nöjd!

Hoppas du får betalt för din!! Jag gick med på avbetalning eftersom vi bor så nära, så klabbar dom mer blir de påhälsning. Hoppas få slippa gå så långt!!   
  • Tonårsmamman1
    Mossan88 skrev 2011-08-06 07:54:29 följande:
    Hej!

Hälften betalt :) Så jag hoppas jag får resten med - UTAN TJAT!
    Tror dom fattat allvaret! Hotade med fogden & de verka hjälpa.
    Fått veta nu att där dom skulle hyra in sig igen, de gick inte för dom ville bara betala 1000/månaden
    för 3 hästar & de funkar inte. Men de e inte mitt problem mer. Jag har gjort klart för dom att jag inte kan ta henne tillbaka, under några som helst omständigheter. Så vi får se hur de går nu i augusti! 
    Hon skulle blivit färdigbetald nu i augusti, men blir i september istället. Bara jag får pengarna så e jag nöjd!

Hoppas du får betalt för din!! Jag gick med på avbetalning eftersom vi bor så nära, så klabbar dom mer blir de påhälsning. Hoppas få slippa gå så långt!!   
    Kul att du fått hälften av pengarna, hoppas du får resten också. Lycka till {#emotions_dlg.flower}
  • Mossan88
    burret84 skrev 2011-11-14 14:49:23 följande:
    Hur går det för dig Ts,fått alla pengarna nu? 

Det går inte bra. Där är 1500 kr kvar. Men dom hotar hela tiden.
    Säger att om vi tjatar får vi inte dom alls osv.
    Meen, dom sa att senast den 30e denna månaden kommer vi få dom sista 1500, om vi inte tjatar.
    Så vi ska inte säga ett ljud, förren den 1:e.. Har dom inte kommit då så tänker vi inte va tysta :)
    Så vi får se.... Dryga människor...
    Tänker inte skriva så mkt här på nätet, inte så smart. Men jag återkommer!!     
  • Mossan88

Hej!!!

Dom har betalt nu, resten kom den 28e november!
    SKÖÖÖÖNT!!

Men jag har inte träffat dom efter, eller har någon aning om hur min häst mår.
    Var hon är, osv.
    De svarar dom inte på..

Men pengarna är hos mig iaf :))        

• lovemark79

Gud vilken resa. Skänt att det är löst i alla fall. Blev lite matt när jag läste tråden om alla turer fram och tillbaka. Synd att du inte vet hur det går för hästen bara...

• Mossan88
    lovemark79 skrev 2011-12-12 14:01:20 följande:
    Gud vilken resa. Skänt att det är löst i alla fall. Blev lite matt när jag läste tråden om alla turer fram och tillbaka. Synd att du inte vet hur det går för hästen bara...

Ja.. De har inte gått som de skulle, men nuså! & de ska jag va glad för tror jag..

Ja, de e synd :( Men jag tror att dom har kvar henne iallafall.. Kan alltid kolla upp det på nätet. 
  • svampis

hur kan man ha råd att ha hästar om man inte har råd att betala så lite som 1000 el 1500 i månaden på avbetalning??? då ska man, för sin egen skull, inte ha häst om man inte har råd! 

• Mossan88
    svampis skrev 2011-12-20 09:27:00 följande:
    hur kan man ha råd att ha hästar om man inte har råd att betala så lite som 1000 el 1500 i månaden på avbetalning??? då ska man, för sin egen skull, inte ha häst om man inte har råd! 

Håller med! Och de kunde dom tänkt på innan dom sa ja. Jag sa ändå till dom nårra månader innan fodervärdsavtalet gick ut.. Men nu e  hon betald iaf..
  • Binegar

Jag hade tveklöst ringt till 11414 och bett om hjälp. Jag har en jättebra kontakt hos polisen när det gäller min häst och det djurplågeri hans utsattes för hos sin fodervärd sedan i somras.

• Rigor

Ts:

Har du fått veta nåt mer om hästen? Hoppas att ni blivit vänner igen, trist om ni som känt och haft förtroende för varann, inte ska kunna höras av.

Jag håller tummarna för att du fått tillbaka vännerna och att din häst har det bra hos sina nya ägare!

• Fanny b
    Mossan88 skrev 2011-07-10 11:08:48 följande:

Okej, gäller det även om det är hemmagjort kontrakt?
    Ska man ringa fogden då? :S  

Man kan kontakta fogden även då. Köparen kan välja att ta upp denna konflikt i civilrätten. Problemet är då att då bör kontraktet vara juridiskt giltigt samt det kostar att ha mål i civilrätten.
  • Mossan88

Okej, men jag har fått mina pengar nu. Dock e vi inte vänner. Och jag vet inget om hästen :(
    Stötte på dom i affären för ett tag sedan, dom våga inte kolla åt mitt håll & pös iväg kvickt.. 

• Hoppsan85

Hur kan man sälja en häst fäör så lite som 8000kr????

Svar på tråden Får inte betalt för min häst!