• Mossan88

Får inte betalt för min häst!

Hej!

Jag har ett problem..

Jag har sålt min häst. Köparna ville ha henne på avbetalning, jag har godkänt de & vi har skrivit hemmagjort kontrakt, där står att varje månad den 27e ska pengarna sättas in. 

Första betalningen fick jag den 28e. Jag påminde dom :S
    Men då sa dom att de va tur för dom hade glömt godkänna det på swedbank (internetbank).
    Så det var okej.
    Nu andra betalningen som jag skulle fått den 27 e juni, har jag ännu inte fått.
    Dom säger att dom kanske måste lämna tillbax henne eftersom deras stall dom är inhyrda i ska säljas.
    Så dom letar, för dom vill behålla henne.

Här är då mitt problem, dom vägrar & betala nu tills dom vet hur det blir.
    Jag kan omöjligt ta tillbaka henne, de sa jag flera månader innan vårt foderavtal gick ut (dom har haft henne ett år på fider oxå). Därför var jag tvungen & sälja henne. Dom svarar aldrig på sms eller nånting.
    Får inga svar från dom. Mer än att jag ska vänta!!!

Vi har redan flyttat över försäkringen för att jag skulle slippa betala den, eftersom dom får henne på avbetalning. Jag vet att man aldrig ska göra det i förväg!
    Men dom bor inte alls långt här ifrån, så jag kände att det spelar inte så stor roll.

Men, hur ska jag få dom att betala till mig? Hur hade ni gjort i en sån sits?
    Jag ska få 8000 för henne & har fått 2000. 6000kr kvar!
    Och dom vägrar o betala nu, och jag vet inte hur jag ska göra? Jag vill ju ha mina pengar!?!?!                      

• Svar på tråden Får inte betalt för min häst!
  • fesun

Polisanmäl/hota med att polisanmäla? Om ni ändå har ett kontrakt?

• Mossan88
    fesun skrev 2011-07-10 11:00:31 följande:

Kan man de, när de e hemmagjort kontrakt?
  • Mossan88

De dumma e ju att dom står på henne! Men om man polisanmäler så kan väl polisen se på konto o sånt att dom inte fört över alla pengar? Och de e ju inte påskrivet att allt e betalt heller?

• fesun

Ingen aning, men det borde det väl göra? Värt ett försök om inte annat.

• Mossan88
    fesun skrev 2011-07-10 11:04:23 följande:
    Ingen aning, men det borde det väl göra? Värt ett försök om inte annat.

Jo, de e sant. Kan ju testa att hota dom med det först... Tråkigt att de ska behöva gå så långt bara.
  • Vickan I

Fast polisen kan nog inte göra så mycket. Det är ett avtals/kontraktbrott och det är en civilrättslig process och inget för polisen. Vet ej hur kontraktet er mellan är utformat, men annars är det kronofogden som får hjälpa dig.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Mossan88
    Vickan I skrev 2011-07-10 11:06:53 följande:
    Fast polisen kan nog inte göra så mycket. Det är ett avtals/kontraktbrott och det är en civilrättslig process och inget för polisen. Vet ej hur kontraktet er mellan är utformat, men annars är det kronofogden som får hjälpa dig.

Okej, gäller det även om det är hemmagjort kontrakt?
    Ska man ringa fogden då? :S  
  • mammatill6

Men polesen har inget med det att göra, hon har inte gjort något olagligt. Att inte betala en skuld är inte olagligt. Vill du ha in pengarna får du vända dig till kronofogden.

• Mossan88
    mammatill6 skrev 2011-07-10 11:10:32 följande:
    Men polesen har inget med det att göra, hon har inte gjort något olagligt. Att inte betala en skuld är inte olagligt. Vill du ha in pengarna får du vända dig till kronofogden.

Tjejen ovan har redan skrivit det :)
  • Vidhavet
    fesun skrev 2011-07-10 11:00:31 följande:
    Nån gång måste vi lära oss att polisen inte är till för dessa situationer. De ska lösa brott. Det är inget brott att betala sin räkningar för sent.

Det är kronofogden som tar hand om detta.

I nästan varje tråd när nån är missnöjd så får de rådet att polisanmäla och det leder att massor av tid hos polisen går åt till fel saker. När det gäller myndigheter kontakta i först hand någon chef och fungerar inte det så:

Är du missnöjd med soc anmäl till Socialstyrelsen. Gillar du inte deras beslut så överklaga till förvaltningsrätten.
    Är du missnöjd med förskola/skola anmäl till Skolinspektionen.
    Är du missnöjd med myndigheter i stort anmäl till JO. Beslut hos FK, A-kassor överklagar man till förvaltningsrätten.
    Har du blivit diskriminerad så anmäl till DO.

Jag vill inte mördare och våldtäktsmän ska gå fria för att polisen håller på med fel saker!
Svar på tråden Får inte betalt för min häst!