• amorvincitomniia

Nybörjartips sökes!

Funderar på att utöka husdjuren med ett akvarium, mest som inredningsdetalj men vill ju att de små firrarna skall ha det bra såklart!
    Problemet är att jag är helt grön på det här området. Har försökt läsa på endel men begriper väl ungefär hälften.. doppvärmare? pump? lysrör? vanliga lampor? 60 liter? 100 liter? Jisses det är ju en hel djungel!

Så vad behöver jag inhandla? Vad är bra "nybörjarstorlek" på akvariet? Och tips på lättskötta småfiskar :)

• Svar på tråden Nybörjartips sökes!
  • amorvincitomniia
    Titrania skrev 2011-07-05 13:49:18 följande:
    www.zoonen.com/artikel.asp?oid=681

Och mitt tips är, LÄS PÅ om fiskar du är intresserad i! Förhandlare kan vara skitdåliga rent ut sagt, och ha noll koll på vad olika sorter har behov av!

Som t ex sälja guldfiskar till en Bowl på 20 liter.... *ryser*
    Aa läste nåt forum på den sidan om en tjej som köpt en skål med 3 slöjstjärtar (de blir väl rätt stora dessutom?) 

har inga planer på att ägna mig åt djurplågeri :)
  • Lena

Du kan sätta in fiskar direkt i akvariumet när det är planterat och fyllt med vatten men det måste vara få fiskar och man måste mata sparsamt.

Fiskhandlare har sällan koll.

De flesta fiskar vill ha vanlig rumstemperatur, 25-30 grader. Blir det varmare ta bort locket och låt vatten avdunsta, det gör det svalare. Fyll sen på med svalt vatten igen

• Titrania
    amorvincitomniia skrev 2011-07-05 14:06:03 följande:
    Aa läste nåt forum på den sidan om en tjej som köpt en skål med 3 slöjstjärtar (de blir väl rätt stora dessutom?) 

har inga planer på att ägna mig åt djurplågeri :)
    Ja precis. En guldfisk/slöjstjärt ska ha minst 200L att boltra sig i Så det är tragiskt att förhandlare faktiskt inte har koll.
  • emchristina
    såffan skrev 2011-07-05 13:03:26 följande:
    nej och det ska du inte göra heller, för det är ett bra sätt att ta död på fiskarna på. Tänk också på att göra iordning akvariet och låta det stå med vatten och växter i en vecka innan du köper fiskar och stoppar i så att det blir en bra bakterieflora i vattnen för fiskarna.

ett bra tips är att fråga i djuraffären och säga att du är nybörjare, så kan dom hjälpa dig med vilka fiskar som är lättskötta och som passar bra ihop...
    I min familj har vi då alltid gjort det och ingen fisk har kommit till skada..? Hur ska man annars kunna rengöra gruset och få bort all skit?..
  • Lena
    emchristina skrev 2011-07-07 01:28:51 följande:
    I min familj har vi då alltid gjort det och ingen fisk har kommit till skada..? Hur ska man annars kunna rengöra gruset och få bort all skit?..
    Man stoppar ner en slang i gruset och suger och skräpet men annars så är det bra med lite skräp i gruset, det ger bra bakterier och näring till växterna.

Vi kör våra akvarium enligt Wahlstadtprincipen och då byter man aldrig vatten utan man låter akvariumet bli ett litet ekosystem med mycke växter.
  • såffan
    emchristina skrev 2011-07-07 01:28:51 följande:
    med rätt fiskar och växter så sköter det sig självt, det kan fungera att ta ut allt vatten om man inte har så kännsliga fiskar men har man otur så klarar dom inte shocken det blir när allt vatten byts ut och bakteriefloran och pht ändras så tvärt. Även om fiskarna inte alltid dör så mår dom garanterat bättre om man aldrig byter allt vatten..
  • samban

Jag brukar byta mellan tio och tjugo liter varannan vecka. Ibland mer. Små skvarium bör man byta små vattenmängder ofta i. Stora akvarium sköter sig ganska bra själva när man väl fått en bra balans. Känner folk som bara gör delvattenbyten några gånger per år och det funkar utmärkt. Fast då pratar vi om akvarier som är runt 700 liter.

• Rigmor Mortis
    samban skrev 2011-07-09 12:10:14 följande:
    Jag brukar byta mellan tio och tjugo liter varannan vecka. Ibland mer. Små skvarium bör man byta små vattenmängder ofta i. Stora akvarium sköter sig ganska bra själva när man väl fått en bra balans. Känner folk som bara gör delvattenbyten några gånger per år och det funkar utmärkt. Fast då pratar vi om akvarier som är runt 700 liter.
    Jag gör delvattenbyten max fyra gånger om året i ett lowtechkar på ca 20 liter (skulle nog egentligen inte ens behöva göra de bytena)
  • Lena
    Rigmor Mortis skrev 2011-07-09 16:55:19 följande:
    Jag gör delvattenbyten max fyra gånger om året i ett lowtechkar på ca 20 liter (skulle nog egentligen inte ens behöva göra de bytena)
    Jag har inte gjort ett enda på mitt på 1.5år men det är på 100 liter
  • Rigmor Mortis
    Lena skrev 2011-07-09 16:57:03 följande:
    Jag har inte gjort ett enda på mitt på 1.5år men det är på 100 liter
    Som sagt, jag hade nog inte behövt göra mina byten heller, jag gör det mest för att man "ska" göra det. Nu får det vara slut på det,, hädanefter blir det inga byten alls!
  • Lena
    samban skrev 2011-07-09 21:53:23 följande:
    Lowtech verkar spännande! Men svårt får jag för mig.
    Det är jättelätt men man får ha ganska mycket växter
  • samban
    Lena skrev 2011-07-09 22:39:21 följande:
    Det är jättelätt men man får ha ganska mycket växter
    Jag har afrikanska ciklider, så det där med växter är svårt. ;)
  • Lena
    samban skrev 2011-07-10 06:55:20 följande:
    Jag har afrikanska ciklider, så det där med växter är svårt. ;)
    Jo då får ma köra på en hel del vatenbytne istället. Har haft malawiciklider tidigare
  • Lena
    amorvincitomniia skrev 2011-07-10 00:30:02 följande:
    vad är lowtech? Och är det någon skillnad mellan "märkesakvarium" eller "vanliga"? Juwel verkar vara populärt?
    På akvariumet är det ingen skillnad det vikiga är att kolla belysningen och oftast så byter man ut pumpen för filtret är för litet.
  • Knorrhane

Köp inte för litet, de bara gror igen. Börja med minst 200 liter.
    Hade ett 350 liters i tio år. När det väl kommit igång(balans fiskar/växter) skötte det nästan sig själv. Bytte bara en fjärdedel av vattnet 4 ggr/år.  OBS solljus ger alger.

• Rigmor Mortis
    Knorrhane skrev 2011-07-12 13:35:36 följande:
    Köp inte för litet, de bara gror igen.
    Nej.
  • fröken skywalker

TS:
    Jag är också nybörjare med akvarium och har precis som du verkar gjort,  läst en del om hur det fungerar.

Skaffade mitt första för drygt ett år sedan.  Nu har jag tre akvarium, 65 L och 2 st 20 L. Dessutom en liten yngelburk med några yngel och några räkor. De fungerar utmärkt alla fyra, med delvattenbyten. Det största och den minsta yngel/räkburken fungerar nog bäst just nu. Behöver nästan aldrig ta bort alger i något av dem. Drar lite med en diskborste på glaset vid delvattenbyte. Jag har mycket växter, små fiskar och bra ljus.

Läser man bara på lite om vattenkemi tror jag att det funkar utmärkt med små akvarier även som nybörjare.

Svar på tråden Nybörjartips sökes!