Inlägg från: Lena |Visa alla inlägg
  • Lena

Nybörjartips sökes!

100 liter är en bra nyblrjarstorlek. Lysrörsbelysning är bra. Finns ramp till de flesta akvarium som säljs. Värmare behöver du inte förrän vintern. Pump med filter behöver du ett bra och ganska stort. Mycket växter ger bättre miljö för fiskarna och färre vattenbyten. Platy, guppy och Molly är bra nybörjarfiskar. Starta med tre fiskar av en sort, köp inte fler på en månad. Byt en tredjedel av vattnet varje vecka. Mata inte mer än fiskarna äter upp på 1-2 sekunder. Mata varannan dag första veckorna och sen varje

• Lena

Det är mycket lättare att få ett större akvarium att funka bra så fiskarna inte dör. Under 100 liter är svårt att sköta.

Man byter aldrig allt vatten och man tar inte ur fiskarna när man byter vatten

• Lena

Vi har ett 300, ett 100 och ett på 40 liter. Vi har haft upp till 9 akvaium på 20-300 liter

• Lena

Du kan sätta in fiskar direkt i akvariumet när det är planterat och fyllt med vatten men det måste vara få fiskar och man måste mata sparsamt.

Fiskhandlare har sällan koll.

De flesta fiskar vill ha vanlig rumstemperatur, 25-30 grader. Blir det varmare ta bort locket och låt vatten avdunsta, det gör det svalare. Fyll sen på med svalt vatten igen

• Lena
    emchristina skrev 2011-07-07 01:28:51 följande:
    I min familj har vi då alltid gjort det och ingen fisk har kommit till skada..? Hur ska man annars kunna rengöra gruset och få bort all skit?..
    Man stoppar ner en slang i gruset och suger och skräpet men annars så är det bra med lite skräp i gruset, det ger bra bakterier och näring till växterna.

Vi kör våra akvarium enligt Wahlstadtprincipen och då byter man aldrig vatten utan man låter akvariumet bli ett litet ekosystem med mycke växter.
  • Lena
    Rigmor Mortis skrev 2011-07-09 16:55:19 följande:
    Jag gör delvattenbyten max fyra gånger om året i ett lowtechkar på ca 20 liter (skulle nog egentligen inte ens behöva göra de bytena)
    Jag har inte gjort ett enda på mitt på 1.5år men det är på 100 liter
  • Lena
    samban skrev 2011-07-09 21:53:23 följande:
    Lowtech verkar spännande! Men svårt får jag för mig.
    Det är jättelätt men man får ha ganska mycket växter
  • Lena
    samban skrev 2011-07-10 06:55:20 följande:
    Jag har afrikanska ciklider, så det där med växter är svårt. ;)
    Jo då får ma köra på en hel del vatenbytne istället. Har haft malawiciklider tidigare
  • Lena
    amorvincitomniia skrev 2011-07-10 00:30:02 följande:
    vad är lowtech? Och är det någon skillnad mellan "märkesakvarium" eller "vanliga"? Juwel verkar vara populärt?
    På akvariumet är det ingen skillnad det vikiga är att kolla belysningen och oftast så byter man ut pumpen för filtret är för litet.
Svar på tråden Nybörjartips sökes!