• jag25

två språkig dotter som är sen i talet

heej..
    jag vill bara se om det finns mer som är i samma sits.
    jag bor i London med min man och dotter, min dotter har alltid vart relativt tyst inte babblat som många spådbarn etc gör, så jag hade på känn att hon skulle bli lite sen i talet.
    nu är hon 2 år och 3 månader och kan ungefär 50 ord hon har precis sagt sin första 2 ords mening - mamma kom

Alla hennes kompisar är mycket mer utvecklade i språket och jag som mamma är väldigt frustrerad och orolig.
    Vid 2 års kollen här sa dom att det inte va nåt att oroa sig för men jag är osäker..

Jag har konstant dåligt samvete för att hon inte kan prata, det känns som det är mitt fel,.
    hon förstår allt jag säger och hon gör sig för det mesta förstådd men ibland fattar jag ju ingenting vad hon menar och du blir hon väldigt frustrerad.

Hennes första språk är engelska hon kan bara ytterst få ord på svenska..

någon mer i samma sits som kan ge tips på hemma övningar etc?

tacksam för svar

• Svar på tråden två språkig dotter som är sen i talet
  • Emmi27

En spontan tanke, utan att ha nån som helst erfarenhet eller kunskap om barns språkutveckling, är att då och då säga samma mening på svenska som på engelska. Kanske börja med vardagliga fraser som man säger ofta?

Ingen aning om det funkar men en tanke bara =)

• AnkiC

Tvåspråkiga barn är i regel sena med språket just för att de lär sig två språk samtidigt. Inget att oroa sig för...det kommer. Så bra att kunna två språk! Stor fördel för henne. :)

Förskollärarn

• Bettiz

Min systerson var väldigt sen med talet, började inte prata förrän typ runt fyra års ålder (och då hade han bara ett språk!). Men när han väl började så blev det hela långa meningar direkt.
    Min son började prata extremt tidigt och jag kan lova att jag många gånger blivit väldigt trött i öronen! Nu är han åtta år och pratar fortfarande konstant, jag blir nästan tokig.

Det jag menar är: Alla är olika, men de flesta börjar prata vid någon tidpunkt. Att barnen börjar prata tidigt är inte alltid kul det heller.

• Mamma Lotta

Mina syster barn är 2 språkiga pappa talar bara spanska och mamma bara svenska! De var inte sena i talet vad jag vet! Jag har idag en son som är drygt 2 år och det är de sista 2 månaderna som han börjat försöka med fler ords meningar! Jag tror inte du behöver oroa dig det kommer tids nog min lillasyster var 4 år innan hon pratade riktigt och hon är helt normal idag!

• YokohamaNr2

Jag är precis i din sits TS, vi bor också i London och min man är Britt. Min yngsta son är 2 (fyllde 2 den 1 Maj) och han babblar men inte förtåerligt. Hans ordförråd är inte speciellt stort heller, han säger mest car, train, mamma, nana (ord för typ allt som äts, banan, druvor, mjölk mm) han säger sin storebrors namn men jag har ännu inte hört en två-ords mening.

Jag är inte särskilt orolig utan tror att det kommer snart. Hans storebror var också lite senare! Men lilleman har en svensk nanny medan storebror hade engelsk dagmamma så jag tror att lillebror är mer två-språkig i huvudet så att säga.

Men jag vet vad du menar, när man träffar yngre barn som har värsting konversationerna så blir man lite fundersam

• Mrs Moneybags

Det är ju vanligt bland tvåspråkiga barn att de kan bli något senare med talet, det är bara att kämpa på.

• Loriyana

Min dotter var rätt sen med talet och jag minns att jag liksom du var orolig. Nu är hon 4 år och pratar jättebra på både svenska och engelska.

• Helene70

Våran 1,5-åring är också "sen" med talet och jag tror att det är för att han är tvåspråkig, grekiska och svenska. Jag växte också upp i en tvåspråkig familj och även jag var sen med talet. Idag tackar jag min lyckliga stjärna för att min mamma envisades med att prata grekiska med mig och jag vet att min son också kommer att vara tacksam en vacker dag.

Kämpa på och låt dig inte avskräckas av det dåliga samvetet som ofta sätter käppar i hjulet. Du ger ju faktiskt ditt barn ett extra språk vilket är guld värt i framtidenGlad

• Alexi

Men vår 2,5-åring pratade inte mer än så för tre månader sedan, de är nu sista två månaderna det börjat lossna på allvar för att hon börjat härma. Men hon är enspråkig och helt enkelt bara lite sen med pratat. Men inte är vi oroliga för det ändå, det kommer ju när det kommer och i den här åldern är det inget konstigt att vara sen ännu.

• eckin

Jag tycker inte alls att din dotter verkar vara sen, inte i betydelsen språkförsening.  Hon förstår det mesta, hon har kommit igång med att kommunicera med ord och hon har precis börjat sätta ihop meningar. Man brukar säga att barnet "ska" sätta ihop lika många ord som sin ålder, och det gör hon. Antalet talade ord tycker jag inte heller att verkar vara lite. Det finns såklart barn i samma ålder som säger mycket fler ord och som sätter ihop längre meningar, men det innebär inte att det är något fel på språkutvecklingen hos den som inte kommer igång lika fort.

Jag såg en lista över vad BVC kollar vid två och ett halvt år på de ställen där de har kontroll då. Föräldrarna får kryssa i om barnet säger 0-25 ord, 35-50 ord eller mer än 50 ord. Och om din dotter säger ungefär femtio ord nu så kommer hon troligtvis att säga fler än så om tre månader, dvs. passera den gräns då det inte längre är intressant hur många ord barnet säger.

Barnlogopedmottagningen i Borås har bra information om språkutveckling och om hur man kan stimulera barnets språk. Där finns exempel på helt normal språkutveckling som jag tror att kan vara rätt så lugnande för dig.  www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm

Svar på tråden två språkig dotter som är sen i talet