två språkig dotter som är sen i talet
Jag tycker inte alls att din dotter verkar vara sen, inte i betydelsen språkförsening. Hon förstår det mesta, hon har kommit igång med att kommunicera med ord och hon har precis börjat sätta ihop meningar. Man brukar säga att barnet "ska" sätta ihop lika många ord som sin ålder, och det gör hon. Antalet talade ord tycker jag inte heller att verkar vara lite. Det finns såklart barn i samma ålder som säger mycket fler ord och som sätter ihop längre meningar, men det innebär inte att det är något fel på språkutvecklingen hos den som inte kommer igång lika fort.
Jag såg en lista över vad BVC kollar vid två och ett halvt år på de ställen där de har kontroll då. Föräldrarna får kryssa i om barnet säger 0-25 ord, 35-50 ord eller mer än 50 ord. Och om din dotter säger ungefär femtio ord nu så kommer hon troligtvis att säga fler än så om tre månader, dvs. passera den gräns då det inte längre är intressant hur många ord barnet säger.
Barnlogopedmottagningen i Borås har bra information om språkutveckling och om hur man kan stimulera barnets språk. Där finns exempel på helt normal språkutveckling som jag tror att kan vara rätt så lugnande för dig. www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm