• Tola

Hur åker dottern säkrast just nu? 6 månaders

Har en dotter på 6 månader, har suttit stadigt sedan 5 månader och vill sitta upprätt. Hon häver ofta upp sig för att försöka sitta i babyskyddet när hon åker bil..  Hon är normal stor kan man väll säga:)
    Just nu sitter hon i babyskyddet.. Våra andra barn har bytt stol när dom kunnat sitta riktigt..
    iallafall.. det jag undrar är hur hon sitter säkrast, i  actra graco babyskydd utan bas.. eller i en two way..
    det jag ogillar med two wayen är att den har inte så djupa kanter.. men samtidigt så vill hon ju sitta mer upprätt än hon kan göra i babyskyddet..

(detta är just nu, vi har chansen att låta en two way tills vi köpt en egen stol till henne) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:58
    An ngn anledning verkar de flesta inte förstå.
    Det jag undrar är om hon sitter säkrare i sitt babyskydd som hon mycket väl får plats i eller om hon sitter säkrare i en two way, eftersom vi kunde få låna ett över sommaren tills vi köpt en egen ny stol till henne.
    Det va endast det jag undrade.
    Hon är c 65 lång och väger c 7 kg.. dvs hon kan både vikt och längd sitta bra länge till i sitt babyskydd.

Vi har en multitech till storasyster nu och det är den stolen som passar bäst i våran bil och det är en sån som denna dotter också kommer att få. MEN just nu är hon för liten för en sån.

och även om jag är väldigt noga med hur alla mina barn sitter i bilen så kommer jag inte köpa en bilstol som passar just nu, för att sedan köpa multitechen..
    jag är helt övertygad om att hon sitter säkert i den.

ang stugrenoveringen. Utan den hade vi inte kunnat vara i stugan i sommar. Tråkigt att folk ska ifrågasätta vad som är viktigast..min dotter eller stugan. När hon faktiskt har ett fullt gott babyskydd..
    underligt

• Svar på tråden Hur åker dottern säkrast just nu? 6 månaders
  • Joico

Den undre viktgränsen på 9kg är inte superviktig att följa. Det viktiga är att barnet sitter bra, inte säckar ihop och att bältet hamnar korrekt. Om sen barnet väger under 9kg är inte så viktigt, men självklart inte för mycket under 9kg... 

Anledningen till att den undre viktgränsen är 9kg är för att det finns 2 typer av små krockdockor som används vid krocktester. Den minsta är spädbarn som väger "0kg" och nästa i storleken väger 9kg. Den minsta krockdockan är för liten och då är nästan 9kg. Alltså - 9kg är inte superviktigt. Det viktiga är det ovan nämnda: att barnet sitter bra och inte säckar ihop och att bältet hamnar rätt! 

• thecarseatlady

^ Tack för att du skrev det Annnan, så slapp jag göra det!  Skrattande

• Dr Mupp
    Joico skrev 2011-07-03 21:01:03 följande:
    Den undre viktgränsen på 9kg är inte superviktig att följa. Det viktiga är att barnet sitter bra, inte säckar ihop och att bältet hamnar korrekt. Om sen barnet väger under 9kg är inte så viktigt, men självklart inte för mycket under 9kg... 

Anledningen till att den undre viktgränsen är 9kg är för att det finns 2 typer av små krockdockor som används vid krocktester. Den minsta är spädbarn som väger "0kg" och nästa i storleken väger 9kg. Den minsta krockdockan är för liten och då är nästan 9kg. Alltså - 9kg är inte superviktigt. Det viktiga är det ovan nämnda: att barnet sitter bra och inte säckar ihop och att bältet hamnar rätt! 
    Fast det ändrar ju inte det faktum att det faktiskt är olagligt att ha en 7 kg bebis i en stol med en undre viktgräns på 9 kg. Precis som det är olagligt att ha en 13 kg tvååring framåt i en bältesstol med undergräns på 15 kg. Men helt laglig i tex en av våra bältesstolar som har en undre gräns på 9 kg.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Golvmoppen

Bara läst TS.

Byt till nästa stol direkt.
    De sitter säkrare. Många tror att Babyskyddet är väldigt säkert, men det är den nästkommande stolen som är det. Tar upp mera vid krock.

Bytte till nästa stol, bakåtvänd när sonen var 4mån. Satt mkt bättre i BeSafen som vi har.

• Återkommande gäst

Vår äldsta fick en two-way vid 6 månader (vi köpte bil först då och hade alltså inte haft ngt babyskydd). Hon satt inte bra i den före ett års ålder (vi lät helt enkelt bli att åka bil med henne tills stolen passade). Nu sitter hon dock fortfarande vid nästan 6 års ålder som en prinsessa i den.

Till ett barn under ett år skulle jag välja Britax Hi-way som vi valde till barn nr 2.

• cicci85
    Återkommande gäst skrev 2011-07-10 14:31:42 följande:
    Vår äldsta fick en two-way vid 6 månader (vi köpte bil först då och hade alltså inte haft ngt babyskydd). Hon satt inte bra i den före ett års ålder (vi lät helt enkelt bli att åka bil med henne tills stolen passade). Nu sitter hon dock fortfarande vid nästan 6 års ålder som en prinsessa i den.

Till ett barn under ett år skulle jag välja Britax Hi-way som vi valde till barn nr 2.

Ja, den passar ju bättre till äldre barn. Min son blev för tung när han var 5 år, skönt för er att hon fortfarande får plats att åka bakåtvänd
  • Höstbebis2010

Jag förstår faktiskt inte varför alla säger att små barn sitter dåligt i two way.

Jag tycker sonen sitter riktigt bra i den och han älskar den. Somnar gott i den gör han oxå :)  Med full lutning när han är så pass liten nu så faller huvudet inte framåt något alls.
  • Finesse

Därför den är så öppen.

Ebba 071228, Hampus 110225
  • cicci85

Jag jämför med andra stolar och då sitter småttingar mycket sämre i twowayen än i en som är mer uppbyggd. Min unge satt som en hösäck i den eftersom han glad fram mot remmen som sitter mellan benen.Ttycker det behövs mer lutning på twowayen än på andra stolar för att en liten ska sova bra och jag vill ha stolen så upprätt som möjligt.

• mamma 10

Måste bara få lägga mig i lite..:P Har köpt en Two-Way till dottern på snart 10 månader. Hon sitter superbra i den!
    Och jag gillar att den ser ut som den gör, det är smidigt att sätta henne i den och blir inte "bylsigt" med kläder osv.

Jag tycker absolut att en liten kan sitta i en Two-Way! Huvudsaken barnet sitter bra i den! Och inte säckar ihop/glider fram osv!
    Vår tjej är väldigt lång, kanske är det som gör att hon sitter bra i den då..?

• Finesse

Vi ska sätta tillbaka h2w imorron i bilen så kan jag ta kort på min son, 5 månader, så får ni se skillnaden. Har alltså både tw och hw. Han är dessutom stor, 8,5 kg och 70 lång.

Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden Hur åker dottern säkrast just nu? 6 månaders