• Tola

Hur åker dottern säkrast just nu? 6 månaders

Har en dotter på 6 månader, har suttit stadigt sedan 5 månader och vill sitta upprätt. Hon häver ofta upp sig för att försöka sitta i babyskyddet när hon åker bil..  Hon är normal stor kan man väll säga:)
    Just nu sitter hon i babyskyddet.. Våra andra barn har bytt stol när dom kunnat sitta riktigt..
    iallafall.. det jag undrar är hur hon sitter säkrast, i  actra graco babyskydd utan bas.. eller i en two way..
    det jag ogillar med two wayen är att den har inte så djupa kanter.. men samtidigt så vill hon ju sitta mer upprätt än hon kan göra i babyskyddet..

(detta är just nu, vi har chansen att låta en two way tills vi köpt en egen stol till henne) 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:58
    An ngn anledning verkar de flesta inte förstå.
    Det jag undrar är om hon sitter säkrare i sitt babyskydd som hon mycket väl får plats i eller om hon sitter säkrare i en two way, eftersom vi kunde få låna ett över sommaren tills vi köpt en egen ny stol till henne.
    Det va endast det jag undrade.
    Hon är c 65 lång och väger c 7 kg.. dvs hon kan både vikt och längd sitta bra länge till i sitt babyskydd.

Vi har en multitech till storasyster nu och det är den stolen som passar bäst i våran bil och det är en sån som denna dotter också kommer att få. MEN just nu är hon för liten för en sån.

och även om jag är väldigt noga med hur alla mina barn sitter i bilen så kommer jag inte köpa en bilstol som passar just nu, för att sedan köpa multitechen..
    jag är helt övertygad om att hon sitter säkert i den.

ang stugrenoveringen. Utan den hade vi inte kunnat vara i stugan i sommar. Tråkigt att folk ska ifrågasätta vad som är viktigast..min dotter eller stugan. När hon faktiskt har ett fullt gott babyskydd..
    underligt

• Svar på tråden Hur åker dottern säkrast just nu? 6 månaders
  • thecarseatlady

De bebisar som jag har sett i Britax two-way har suttit riktigt bra, tvärtemot vad många tror. Stolen placeras ju då förstås i viloläge med klacken under stolen, så barnets huvud faller inte framåt på samma sätt då som det ofta gör när stolen är i upprätt läge. Vill man ändå ha mer ombonat och mer stöd runt huvudet när barnet ska sova kan man ju t.ex. lägga ihoprullade handdukar på sidorna. En fast bakåtvänd bilbarnstol är ju säkrare än babyskyddet, så om flickan vill sitta mer upprätt redan nu skulle jag nog byta.

• Tola
    Dr Mupp skrev 2011-06-30 07:26:39 följande:
    Vad är viktigast att stugan renoveras eller att er dotter sitter säkert i bilen?
    Men alvarligt? självklart att dotytern sitter säkrast.
    Hon får gott och väl plats i babyskyddet.
    Det jag undrade över var om hon skulle sitta säkrare i en two way eftersom hon kan sitta!
    Hon väger c 7 kg och är 65 lång, dvs långt kvar innan stolen både viktmässigt och längd är urvuxen.
    jag undrade bara om hon satt säkrare i en two eay när vi ändå kunde få låna en under sommaren.
    Efter sommare ska vi ju köpa en stol till henne..

• Tola

suckar återigen att man inte ska kunna starta en tråd utan att få höra "Vad är viktigast att stugan renoveras eller att er dotter sitter säkert i bilen?"

att man orkar.. vad tror folk?

• Little me

Vi bytte till en besafe izi kid X3 till dottern igår, sju mån.
    Hon precis som din vägrar att ligga i gracon.
    Har också hört att de ska byta när de kan sitta.
    Nu vet inte jag hur er stol ser ut men prova :) det går säkert bra.
    Och läs inte alla taskiga kommentarer här, du frågar ju för att din dotter är viktigast!

• Tola

fast hon vägrar inte att ligga, hon gillar att åka bil:)
    dock häver hon sig upp ibland och sitter som sagt bra utan stöd
    Tack:) 

• Dr Mupp

Hon är för lätt för att få sitta i two-wayen, där måste hon väga minst 9 kg. Och om hon försöker häva sig i babyskyddet så är det inte säkert längre. Det enda riktigt säkra alternativet är att ni köper en bilstol som passar henne.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • stor grön drake

sätt bebisen i multi-techen och låt storasyster sitta i two-wayen.
    våran kille var sen på att sitta själv, men vi började använda multi-techen från ca 7 månader och 8 kilo och han satt jättebra i den.

• Dr Mupp
    stor grön drake skrev 2011-07-03 10:23:36 följande:
    sätt bebisen i multi-techen och låt storasyster sitta i two-wayen.
    våran kille var sen på att sitta själv, men vi började använda multi-techen från ca 7 månader och 8 kilo och han satt jättebra i den.
    Även mutitech har 9 kg som lägsta vikt. Bebisen kan inte sitta i nån av dem.
  • stor grön drake
    Dr Mupp skrev 2011-07-03 10:53:05 följande:
    Även mutitech har 9 kg som lägsta vikt. Bebisen kan inte sitta i nån av dem.
    Men iom att de var de stolar som fanns att välja mellan tycker jag att det är en bättre lösning än bebisen i two-wayen. Mycket bättre stöd i en multi-tech.
  • Dr Mupp
    stor grön drake skrev 2011-07-03 15:47:16 följande:
    Men iom att de var de stolar som fanns att välja mellan tycker jag att det är en bättre lösning än bebisen i two-wayen. Mycket bättre stöd i en multi-tech.
    Fast olagligt eftersom barnet inte då åker i ett godkänt skydd. Vet vi ens att stolen skyddar ordentligt ett barn som väger för lite?
Svar på tråden Hur åker dottern säkrast just nu? 6 månaders