Ska man vara nogran så heter det PCO-s coh det betyder Polycystiskt ovariesyndrom.
Detta finna att läsa på Wikipedia.
PCO-s är en hormonell rubbning som kan förekomma hos kvinnor. Mellan fem och tio procent av alla kvinnor i fertil ålder beräknas ha PCOS. Syndromet är troligen genetiskt betingad med multifaktoriell etiologi.
Förkortningen PCO står för "polycystiska ovarier" och betyder egentligen äggstockar med många cystor. Namnet är inte korrekt eftersom det inte rör sig om cystor utan om äggblåsor (folliklar). Vid ultraljudsundersökning kan man se att äggstocken innehåller många små äggblåsor, ofta arrangerade som ett pärlband i kanten av äggstocken.
Symptom:
Oregelbunden, ibland riklig och långvarig mens. Hos några kvinnor utebliven
menstruation helt.
Infertilitet till följd av utebliven
ägglossning Ökad tendens till
acne i vuxen ålder Ökad behåring av manlig typ, dvs i ansiktet, på brösten och i medellinjen på buken (sk
hirsutism) På längre sikt ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar samt
typ 2-diabetes Övervikt med framför allt
bukfetma bland ca 50% av kvinnorna ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Man kan ha PCO vilket betyder att man har äggstockar med PCO utseende utan att man för den delen har PCO-s vilket är syndromet då man även har flera av ovanstående symtom.
Man kollar om man har PCO-s genom ett Vaginalt ultraljud ser man då de klassiska "pärlbanden" på äggstockarna går man vidare med ett blodprov för att kolla hormonnivåerna.
Jag har själv PCO-s och pergotime, enkel, dubbel och trippelkur gav inget resultat på mig alls. Ingen ägglossning. Jag fick då rådet att helt sluta äta kolhydrater då vi med PCO-s är extra känsliga för insulinpåslag. Detta ledde till att jag gick ner 14kg och i samband med detta började jag med Menopur (sprutor) fick ägglossning och är idag gravid (beräknad födsel +5)
Till saken var att jag inte räknades som överviktig innan viktnedgången (BMI 24) men låg på övre gränsen. Det är bara det att några kilon hit eller dit kan göra otroligt stor skillnad för om vi med PCO-s får ägglossning eller inte.
Hoppas att mitt inlägg förklarat lite och till dig TS så önskar jag dig lycka till på måndag co om du känner dig osäker så tycker jag att du ska be din gyn gå igenom allt ordentligt med dig. Det är verkligen inte meningen att du inte ska veta vad nästa steg blir även om du förhoppningsvis inte behöver komma dit.