• Yoshii

Någon som har erf ang tamråttor? :)

Hej

Jag och min sambo har funderat på att ev skaffa råtta/or,Vi är nybörjare om man säger så men har läst massor om tamråttan både på nätet och böcker och vi tycker det låter spännande!

Men det skulle vara roligt att höra era erf ang råttan och om ni har ev tipps och trix att ge oss?

Är det ett måste att skaffa 2 råttor tex? (Är det det så gör vi givetvis det.)

Har hört att man inte ska börja med en jätte stor bur från början. Stämmer det?

TACK!

• Svar på tråden Någon som har erf ang tamråttor? :)
  • rebelli

Rådisar är verkligen bästa, bästa! De är hur kul som helst att ha och ursöta, även när de gnagt av sladden till tangentbordet för sjuttonde gången. Hehee. Angående antalet har jag bestämt för mig att det i Sverige är lag på att ha minst 2 råttor. De är utpräglade flockdjur helt enkelt. Dessutom förstår man varför om man ser ett par stycken som ligger o myser ihop i hängmattor o dylikt Glad

• evaoregon

Jag älskar råttor!  Vi har alltid haft honor som vi köpt av uppfödare och de är så sociala och trevliga.  Vi börjde med en stor bur direkt.  Det enda negativa är att de bara lever cirka 2 år.

• Ogräset

2 år? De lever oftast 3 år och vissa blir så gamla som 4 år.
    Hanar har oftast en längre livslängd än honor. Då honor oftare råkar ut för sjukdomar.

Jag har också enbart köpt från uppfödare.
    Och alla mina pojkar, med två stycken undantag, har blivit lite över 3 år.
    Undantaget drabbade bröder. När den ena blev sjuk och dog så följde hans broder efter, efter bara några månader, då han klarade inte av ensamheten.

• evaoregon
    Ogräset skrev 2011-09-08 10:23:48 följande:
    Hanar har oftast en längre livslängd än honor. Då honor oftare råkar ut för sjukdomar.

Undantaget drabbade bröder. När den ena blev sjuk och dog så följde hans broder efter, efter bara några månader, då han klarade inte av ensamheten.
    Vi har under åren haft sex olika honråttor och tre är i livet.  De tre som dött har inte hunnit bli 2 år gamla.  Nu har vi en äldre råtta som snart blir 2 år och 4 månader.  Vi brukar skaffa nya råttor innan en av systrarna dör så att de aldrig är ensamma.  
  • Maja Trams
    Ogräset skrev 2011-09-08 10:23:48 följande:

Vilken uppfödare har du köpt ifrån?
    hon låter inte så påläst tyvärr.
    Råttor blir oftast 2 år, allt över är ren bonus bara. Det finns absolut ingen skillnad mellan honor och hanars livslängd att de ena blir sjukare är rent bull, allt handlar om generna och uppfödare avlar enbart på friska genomtänkta gener där inge sjukdomar ska påverka livslängden
  • Ogräset
    Maja Trams skrev 2011-09-18 15:09:32 följande:
    Vilken uppfödare har du köpt ifrån?
    hon låter inte så påläst tyvärr.
    Råttor blir oftast 2 år, allt över är ren bonus bara. Det finns absolut ingen skillnad mellan honor och hanars livslängd att de ena blir sjukare är rent bull, allt handlar om generna och uppfödare avlar enbart på friska genomtänkta gener där inge sjukdomar ska påverka livslängden
    Jag baserar inte den informationen på vad uppfödaren har sagt.
    Utan på egna erfarenheter (13 år) och på vad veterinärer har sagt till mig under alla dessa år.
    "Man" brukar säga att tamråttan har en livslängd på 2-3 år. Men att de kan bli så gamla som upp till 4 år.
    Och det kan du enkelt se bara genom en "google"-ling.
    Att honorna lättare drabbas av tumörer och cystor är också väl omtalat. Andra diverse sjukdomar är dock en annan femma. Såklart handlar det om generna, precis som allt annat.
  • Fettot

Vi lärde våra råttor inkallning med hjälp av klicker för hundar. Tyvärr tycker jag de luktar för mycket så vi ska omplacera våra tjejer. Det känns lite synd för de är så otroligt tama. 

• Fettot

Vill påpeka! Om man tycker hanarna luktar så kommer man förmodligen tycka att även honor gör det. Vi har inte märkt någon skillnad. Jag tycker de luktar precis lika mycket. Tyvärr. man måste städa extremt ofta. Bra att veta. 

• Ogräset
    Fettot skrev 2011-10-07 12:18:54 följande:
    Vill påpeka! Om man tycker hanarna luktar så kommer man förmodligen tycka att även honor gör det. Vi har inte märkt någon skillnad. Jag tycker de luktar precis lika mycket. Tyvärr. man måste städa extremt ofta. Bra att veta. 
    Tips. Med tanke på att det är urinen som luktar, så hjälper det jättemycket att skaffa ett sandbad åt dem. Som de kan göra sina behov i. Så behöver man inte städa buren hela tiden.
  • Fettot
    Ogräset skrev 2011-10-07 14:03:04 följande:
    Tips. Med tanke på att det är urinen som luktar, så hjälper det jättemycket att skaffa ett sandbad åt dem. Som de kan göra sina behov i. Så behöver man inte städa buren hela tiden.
    De har det redan, men de bajsar bara där, kissar gör de överallt och kladdar runt med. De sover tom där de kissar. Så det hjälper föga tyvärr eftersom det är kisset som luktar väldigt mycket.  
  • Ogräset
    Fettot skrev 2011-10-07 15:13:41 följande:
    De har det redan, men de bajsar bara där, kissar gör de överallt och kladdar runt med. De sover tom där de kissar. Så det hjälper föga tyvärr eftersom det är kisset som luktar väldigt mycket.  
    Över Hela buren? Och inte på specifika ställen? Då förstår jag att det är ett problem. =/
  • Fettot
    Ogräset skrev 2011-10-07 15:46:07 följande:
    Över Hela buren? Och inte på specifika ställen? Då förstår jag att det är ett problem. =/
    ja de markerar mycket .
  • Stim

Jag tänkte på det som fettot skrivit om här och undrar om det kan vara så att om råttorna markerar väldigt mycket i buren, kan det inte bero på att buren städas dagligen och nitiskt? Om familjen är väldigt känslig för lukten av råtta och städar galler och hyllplan etc ordentligt varje dag, vill inte råttorna markera då för att sprida sin lukt igen?

• Lizette80
    Ogräset skrev 2011-10-07 14:03:04 följande:
    Jag har 2 hanar hemma, kan meddela att jag har sandbad till dem, hörntoa där dom ALLTID går o bajsar i, kisseriet e dock inte lika vanligt där..
    Dessutom är mina bebisar sängvätare, vilket det också kan va rätt vanligt att råttor är....fick vi reda på efter att vi skaffat dem..
    Hängmattan, handduk eller diverse tygsaker i buren måste bytas ut inom nga dgr då de blir helt genomblöta nästan av urin.
    Den ena är jätte mysig, kommer alltid fram(när dem e ute i lägenheten o leker), den (mjukis) kan man även ta upp o hålla i osv, den andra (zlatan) är mkt grinigare, kommer inte alltid fram, blir stel som en pinne i handen o vill bara ned.
    Dem e bröder.
    I buren dock är båda helt beroende av mys, där myser zlatan för fulla tunnor när man gosar med han..
    Man märker verkligen att även råttor har direkta personligheter =)
    dem älskar och leka med kattvippa i buren också, där e zlatan roligare =)

Men som sagt, väter dem mkt i buren, vilket dem iofs gör mtp att råttor har ett revirtänk så får man torka av var o varannan dag..

• Sarakechi

Vilket bra val av husdjur! Jag har haft råtta, och jag kan säga att det är det roligaste och intelligentaste husdjuret jag haft. Dom måste vara två ja, och det med för "stor" bur har jag aldrig hört, bättre för stort än för litet

• Dr Mupp

Våra råttor fick flytta efter tre månader. Jag stod inte ut med stanken. Råttorna pissade överallt (ja de hade toalåda med sand) och jag fick skura. Dagligen bytte jag hängmattor, torkade hyllplan och galler, dagligen gjorde jag rent i toalådan och de bara fortsatte att stinka hela tiden. Förutom stanken så var de mysiga djur.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Yoshii

Jag fick mina två grabbar av en bekant + en stor voljär som dom bor i med en kattlåda på nedrebotten som dom springer ner till när dom skall kissa och bajsa. Två stört härliga grabbar verkligen!

Sitter man i soffan så klättrar dom upp längst benen på än och skall vara med. Gärna när det vankas "Fredagsmys"  

Love them! 

• Marcus121

Jag hade ökenråttor när jag va mindre.
    Dom rymde hela tiden =).
    Men söta är dom helt klart.

Svar på tråden Någon som har erf ang tamråttor? :)