Ogräset skrev 2011-10-07 14:03:04 följande:
Tips. Med tanke på att det är urinen som luktar, så hjälper det jättemycket att skaffa ett sandbad åt dem. Som de kan göra sina behov i. Så behöver man inte städa buren hela tiden.

Jag har 2 hanar hemma, kan meddela att jag har sandbad till dem, hörntoa där dom ALLTID går o bajsar i, kisseriet e dock inte lika vanligt där..
Dessutom är mina bebisar sängvätare, vilket det också kan va rätt vanligt att råttor är....fick vi reda på efter att vi skaffat dem..
Hängmattan, handduk eller diverse tygsaker i buren måste bytas ut inom nga dgr då de blir helt genomblöta nästan av urin.
Den ena är jätte mysig, kommer alltid fram(när dem e ute i lägenheten o leker), den (mjukis) kan man även ta upp o hålla i osv, den andra (zlatan) är mkt grinigare, kommer inte alltid fram, blir stel som en pinne i handen o vill bara ned.
Dem e bröder.
I buren dock är båda helt beroende av mys, där myser zlatan för fulla tunnor när man gosar med han..
Man märker verkligen att även råttor har direkta personligheter =)
dem älskar och leka med kattvippa i buren också, där e zlatan roligare =)
Men som sagt, väter dem mkt i buren, vilket dem iofs gör mtp att råttor har ett revirtänk så får man torka av var o varannan dag..