• Yoshii

Någon som har erf ang tamråttor? :)

Hej

Jag och min sambo har funderat på att ev skaffa råtta/or,Vi är nybörjare om man säger så men har läst massor om tamråttan både på nätet och böcker och vi tycker det låter spännande!

Men det skulle vara roligt att höra era erf ang råttan och om ni har ev tipps och trix att ge oss?

Är det ett måste att skaffa 2 råttor tex? (Är det det så gör vi givetvis det.)

Har hört att man inte ska börja med en jätte stor bur från början. Stämmer det?

TACK!

• Svar på tråden Någon som har erf ang tamråttor? :)
  • riboflavin
    Love3 skrev 2011-06-03 19:14:37 följande:

Tack!

Ja vi hade tänkt köpa ifrån en uppfödare, vad jag har förstått så är det de bästa.

Vilket kön tycker du att vi ska köpa? Några för och nackdelar ang könen osv?

Hanar: 

Fördelar: Lugnare och större, oftare mer lätthanterliga, drabbas inte av ljuver och livmodertumörertumörer som är ganska vanliga hos honor.

Nackdelar: Lugnare och för vissa därmed lite tråkigare, större (kan verka läskigare för den som är ovan), luktar mer och urinmarkerar oftare.

Honor:

Fördelar: Aktiva och pigga, nyfikna

Nackdelar: Kan vara lite svårare än hanar att få handtama, drabbas oftare än hanar av tumörer, ofta lite mer destruktiva än hanarna eftersom de är så nyfikna och snabba.

Det är som du ser en smaksak, jag har alltid haft honor, men älskar hanarnas sävliga sätt. Men startade med honor och hade inte plats för fler burar så det blev honor all the way.

Min favorittjej, Skrutten som var med mig jämt.
  • Iryelle

Åh, jag säger alltid att ska jag skaffa husdjur till mina framtida barn så blir det råttor! Håller med om att man bör köpa hos en uppfödare för de är mycket mer sociala. Vi försökte lära våra två honor att gå på låda och lyckades delvis då de iaf bajsade i den. Hade säkert kunnat lära dem hela vägen men vi var inte så vana vid djur och inte så nitiska med träningen :) Gick också ut med dem i parken i sele o koppel på sommaren och det riktigt spritte i dem av lycka :) Jag tyckte om dem också för att man kunde ha dem med sittandes på axeln etc. Och lätta med mat.

• Yoshii
    riboflavin skrev 2011-06-03 19:35:10 följande:
    Hanar:

Fördelar: Lugnare och större, oftare mer lätthanterliga, drabbas inte av ljuver och livmodertumörertumörer som är ganska vanliga hos honor.

Nackdelar: Lugnare och för vissa därmed lite tråkigare, större (kan verka läskigare för den som är ovan), luktar mer och urinmarkerar oftare.

Honor:

Fördelar: Aktiva och pigga, nyfikna

Nackdelar: Kan vara lite svårare än hanar att få handtama, drabbas oftare än hanar av tumörer, ofta lite mer destruktiva än hanarna eftersom de är så nyfikna och snabba.

Det är som du ser en smaksak, jag har alltid haft honor, men älskar hanarnas sävliga sätt. Men startade med honor och hade inte plats för fler burar så det blev honor all the way.

Min favorittjej, Skrutten som var med mig jämt.

Åh vilken fin tjej! och vad fint tecknad hon var

Ett jätte tack för dom tippsen!

Det är inte lätt att bestämma sig för vad man vill ha inte..

Man vill ju gärna ha en råtta som vill vara med oss vart vi än befinner oss

• Yoshii
    Iryelle skrev 2011-06-03 19:47:52 följande:
    Åh, jag säger alltid att ska jag skaffa husdjur till mina framtida barn så blir det råttor! Håller med om att man bör köpa hos en uppfödare för de är mycket mer sociala. Vi försökte lära våra två honor att gå på låda och lyckades delvis då de iaf bajsade i den. Hade säkert kunnat lära dem hela vägen men vi var inte så vana vid djur och inte så nitiska med träningen :) Gick också ut med dem i parken i sele o koppel på sommaren och det riktigt spritte i dem av lycka :) Jag tyckte om dem också för att man kunde ha dem med sittandes på axeln etc. Och lätta med mat.

Ja jag blir bara mer och mer intresserad och nyfiken

Får väl ta och se om man kan finna någon seriös uppödare inärheten utav där vi bor.

Har en vän som har en råtta och han är med henne överallt och vill gärna bli klappad på och myst med.

Det var då jag föll för just råttan

• riboflavin
    Love3 skrev 2011-06-03 19:49:37 följande:

Åh vilken fin tjej! och vad fint tecknad hon var

Ett jätte tack för dom tippsen!

Det är inte lätt att bestämma sig för vad man vill ha inte..

Man vill ju gärna ha en råtta som vill vara med oss vart vi än befinner oss

Ja hon var jättefin.

Färgen/teckningen är Black Roan, de blir oftast nästan vita med åren.  
  • Yoshii
    riboflavin skrev 2011-06-03 20:00:21 följande:
    Ja hon var jättefin.

Färgen/teckningen är Black Roan, de blir oftast nästan vita med åren.
    Vad är det för råttor du har? Toppörad eller dumbo?
  • riboflavin
    Love3 skrev 2011-06-03 20:43:39 följande:
    Vad är det för råttor du har? Toppörad eller dumbo?
    Jag har haft toppörade, bara en enda dumbo. Men hon var en jättesöt tös. Tycker att toppörade är finare, men det är ju en smaksak. Min dumbo var en omplacering som kom till mig året efter filmen rattaouille kom, hon var en Blue dumbo.

Tyvärr så har jag inga längre, när skrutt dog så klarade jag inte av det, de 2 sista (som jag bara lånat som sällskap) fick flytta tillbaka till sin uppfödare.

• Yoshii

Ja båda är ju jätte fina!

Dumbon kan jag nästan tycka se ut att ha lite mus-aktiga drag i ansiktet

• bisexx

Att skaffa mina två råttor va de bästa jag gjort! Roliga, fina och smarta djur. :)

• Ogräset

Råttor är underbara djur!
    Jag har dock alltid haft pojkar och kan inte göra en ordentlig jämförelse angående könen. Men alla (utom en albino-rackare) har varit pigga, nyfikna och aktiva.
    Råttor är även väldigt lätta att dresera. Mina har alltid gått runt löst i lägenheten, men var "pott-tränade" och återvände till buren vid behov.  På den tiden jag hade mycket tid över till djuren så kom de även när jag ropade och de gjorde även ett par konster, om man lockande med mat.
    De gillade även att mysa i knät eller på axeln, under håret.

Nu saknar jag nästan att inte ha några råttor för tillfället. Men det gäller att ha ordentligt med tid om man skall ha djur.

Svar på tråden Någon som har erf ang tamråttor? :)