• beccagranen

Hemskt med sommarjobb!

Det pratas mycket just nu om att tonåringar (barn) ska ha extrajobb, att det ska förbereda dom för arbetslivet och ta eget ansvar osv. Men ärligt talat, det är hemskt! Först går går dom heltid i skolan, precis som vi arbetar. Och sedan ska de upp på helgen och arbeta?! Tycker synd om barnen som kommer på helgmorrnar och säljer tidningar i ur och skur. Inte nog med att dom får gå runt i skitväder (väldigt ofta), tjänar väldigt dåligt men också riksen att knacka på hemma hos främlingar. Hur tänker ni föräldrar som tycker det är bra?

• Svar på tråden Hemskt med sommarjobb!
  • solskina

Ja du har en poäng där. Mina jobbar enbart om dom vill. I sommar sa min son ifrån, han vill vara ledig. Självklart får han det.

Dottern vill ha pengar på ett annat vis, så hon kommer jobba några veckor.

Jag som förälder skulle inte vilja att dom jobbar med tidningsförsäljning vid dörr.

Jag som förälder försöker förmedla att vila är viktig. Dom har haft en tuff vår i skolan.

• Försök inte
    beccagranen skrev 2011-06-03 08:09:11 följande:
    Det pratas mycket just nu om att tonåringar (barn) ska ha extrajobb, att det ska förbereda dom för arbetslivet och ta eget ansvar osv. Men ärligt talat, det är hemskt! Först går går dom heltid i skolan, precis som vi arbetar. Och sedan ska de upp på helgen och arbeta?! Tycker synd om barnen som kommer på helgmorrnar och säljer tidningar i ur och skur. Inte nog med att dom får gå runt i skitväder (väldigt ofta), tjänar väldigt dåligt men också riksen att knacka på hemma hos främlingar. Hur tänker ni föräldrar som tycker det är bra?

Jag håller med dig. Skulle inte låta mina ungar ha helgjobb OM de inte vill själva. Vet att det finns föräldrar som säger till sina ungar att ut och jobba och tjäna pengar om du vill ha den eller den vinterjackan. Tonåringen ska väl inte få världens dyraste jacka men inte skulle jag tvinga ut tonåringen på jobb iaf.

Däremot tycker jag att några veckors sommarjobb bör de orka med.

• Ramborg

De får det lättare att få jobb sen, om de kan ge referenser från sommarjobb.

Varför behöver de tio veckors semester?

• SilverLadyG

När jag gick på gymnasiet städade jag hemska toaletter på en hotell varje lördag och söndag, det var vidrigt men jag fick en egen tv, mobil, kläder och kunde ha en bra sommar där jag hade pengar Skrattande

• Lady without tattoo

Mina barn sommarjobbade,men unte på helger då var de lediga.

Arbetar som Leg.pratkvarn
  • beccagranen
    Ramborg skrev 2011-06-03 08:24:52 följande:
    De får det lättare att få jobb sen, om de kan ge referenser från sommarjobb.

Varför behöver de tio veckors semester?
    Det beror väl på vart man har jobbat, det är inte ofta ett sådant arbete är rellevant. Att sommarjobba ett par veckor under sommarlovet är helt okej. Men de föräldrar som anser att barnen ska ha jobb under skolterminen, för att kunna ha fickpengar är väl det som jag ifrågasätter. Allt fler föräldrar verkar ha en attityd till att man måste helgjobba, för att kunan få pengar till kläder, nöje etc. Personligen tycker jag inte att det är humant att behöva "jobba" 7 dagar i veckan. Och dörrjobb borde inte tillåtas från så ung ålder. 
  • Lady without tattoo
    beccagranen skrev 2011-06-03 08:36:51 följande:
    Det beror väl på vart man har jobbat, det är inte ofta ett sådant arbete är rellevant. Att sommarjobba ett par veckor under sommarlovet är helt okej. Men de föräldrar som anser att barnen ska ha jobb under skolterminen, för att kunna ha fickpengar är väl det som jag ifrågasätter. Allt fler föräldrar verkar ha en attityd till att man måste helgjobba, för att kunan få pengar till kläder, nöje etc. Personligen tycker jag inte att det är humant att behöva "jobba" 7 dagar i veckan. Och dörrjobb borde inte tillåtas från så ung ålder. 
    Nu var rubriken "hemst med sommarjobb".Sommarjobb är under sommaren
  • beccagranen
    Lady without tattoo skrev 2011-06-03 08:43:03 följande:
    Nu var rubriken "hemst med sommarjobb".Sommarjobb är under sommaren
    Oj då, vilken miss! ;)
  • Lady without tattoo
    beccagranen skrev 2011-06-03 08:44:23 följande:
    Oj då, vilken miss! ;)
    Javisst
  • Tonx

Jag håller med om helgjobb, ungdomar måste också vila, de har nog med skola, läxor och fritidsintressen. VILL de jobba så är det en annan femma, men jag blir ganska vansinnig på föräldrar som menar att inget jobb, inga nöjen! 
    Sommarjobb är en annan sak, men också är är det många föräldrar som förväntar sig att ungdomarna ska jobba HELA sommaren. 

• Jamieolivia

Sommarjobb är bra för moralen tycker jag! I alla fall ett par veckor. Att tjäna sina egna pengar är stort och ger självförtroende! Tänk att slippa be mamma och pappa om pengar under sommaren (även om man har månadspeng/veckopeng/barnbidraget så behöver man ofta lite till på sommaren för nöjen och annat kul). Jag har själv jobbat sen jag var tretton med olika saker och det har hjälpt mig när jag söker jobb, stärkt mitt självförtroende och självkänsla och även att pengar faktiskt kräver lite blod, svett och tårar ibland. De växer inte på träd. Många ungdomar tror det nuförtiden. Många hjälper knappt till hemma heller...

• guaguita
    Jamieolivia skrev 2011-06-03 09:04:36 följande:
    Sommarjobb är bra för moralen tycker jag! I alla fall ett par veckor. Att tjäna sina egna pengar är stort och ger självförtroende! Tänk att slippa be mamma och pappa om pengar under sommaren (även om man har månadspeng/veckopeng/barnbidraget så behöver man ofta lite till på sommaren för nöjen och annat kul). Jag har själv jobbat sen jag var tretton med olika saker och det har hjälpt mig när jag söker jobb, stärkt mitt självförtroende och självkänsla och även att pengar faktiskt kräver lite blod, svett och tårar ibland. De växer inte på träd. Många ungdomar tror det nuförtiden. Många hjälper knappt till hemma heller...
    Jag tycker inte att tonåringar ska behöva jobba under skolterminerna (om de inte vill det själva förstås). Dock tror jag att det är viktigt att vara rak med sina tonåringar och förklara för dem att saker och ting kostar. Jag har också jobbat sen jag var ca 13 år och även under skolterminerna, för att jag kände att jag ville och orkade det. Jag ville ha dyra saker och mina föräldrar sa till mig att de inte hade råd att köpa sånt till mig, så jag jobbade och sparade och köpte det själv :)
  • tmtösen

Jobbade själv extra från det att jag var 12, både helger/enstaka kvällar samt sommarjobb ca 5 veckor varje sommar, fr 16 års ålder jobbade jag halvtid/kvällar genom hela gymnasiet. Kan inte se ngt annat än fördelar med detta, speciellt när det gäller de 20h/vecka jag jobbade i gymnasiet.

-Jag lärde mig att planera, då den minskade "fritid" jag fick innebar att jag fick prioritera och lära mig ta ansvar för arbete, plugg och tid till socialt umgänge. (Ngt som faktiskt fick mina betyg att höjas, gick ut med 4 g, resten MVG) Jag hade helt enkelt inte längre tid att slösa bort framför dator/tv utan läxorna var tvugna att göras på momangen!

-Fick inblick i hur arbetslivet fungerar, hur arbetsgivare tänker, vad som är viktigt och hur man för sig bland andra människor (läs:vuxna)

-Lärde mig värdet av pengar, fick ett HELT annat synsätt, plötsligt var den där grejen man tjatat på föräldrarna om värd X antal timmar arbete, ngt som gav mig stor förståelse.

-Allt detta gjorde också att jag hade sådant otroligt försprång på arbetsmarknaden efter gymnasiet (i jämförelse med mina kamrater), då mitt CV var sprängfyllt med erfarenheter och de fina referenserna många.

Som ungdom behöver inte referensen nödvändigtvis komma från samma branch som den där ungdomen söker jobb. Viktigare för arbetsgivaren är att ungdomen har en KÄNSLA för vad som är viktigt på en arbetsplats, ngt som enkelt kan kollas via referenser!

Så TS, jag håller inte alls med dig. Förövrigt var faktiskt mitt första "extrajobb" att sälja Aftonbladet på helger, i ur och skur, men sådant fanns det ju faktiskt kläder för när regnet öste ner ;)

Svar på tråden Hemskt med sommarjobb!