Jobbade själv extra från det att jag var 12, både helger/enstaka kvällar samt sommarjobb ca 5 veckor varje sommar, fr 16 års ålder jobbade jag halvtid/kvällar genom hela gymnasiet. Kan inte se ngt annat än fördelar med detta, speciellt när det gäller de 20h/vecka jag jobbade i gymnasiet.
-Jag lärde mig att planera, då den minskade "fritid" jag fick innebar att jag fick prioritera och lära mig ta ansvar för arbete, plugg och tid till socialt umgänge. (Ngt som faktiskt fick mina betyg att höjas, gick ut med 4 g, resten MVG) Jag hade helt enkelt inte längre tid att slösa bort framför dator/tv utan läxorna var tvugna att göras på momangen!
-Fick inblick i hur arbetslivet fungerar, hur arbetsgivare tänker, vad som är viktigt och hur man för sig bland andra människor (läs:vuxna)
-Lärde mig värdet av pengar, fick ett HELT annat synsätt, plötsligt var den där grejen man tjatat på föräldrarna om värd X antal timmar arbete, ngt som gav mig stor förståelse.
-Allt detta gjorde också att jag hade sådant otroligt försprång på arbetsmarknaden efter gymnasiet (i jämförelse med mina kamrater), då mitt CV var sprängfyllt med erfarenheter och de fina referenserna många.
Som ungdom behöver inte referensen nödvändigtvis komma från samma branch som den där ungdomen söker jobb. Viktigare för arbetsgivaren är att ungdomen har en KÄNSLA för vad som är viktigt på en arbetsplats, ngt som enkelt kan kollas via referenser!
Så TS, jag håller inte alls med dig. Förövrigt var faktiskt mitt första "extrajobb" att sälja Aftonbladet på helger, i ur och skur, men sådant fanns det ju faktiskt kläder för när regnet öste ner ;)