Inlägg från: guaguita |Visa alla inlägg
  • guaguita

Hemskt med sommarjobb!

Jamieolivia skrev 2011-06-03 09:04:36 följande:
    Sommarjobb är bra för moralen tycker jag! I alla fall ett par veckor. Att tjäna sina egna pengar är stort och ger självförtroende! Tänk att slippa be mamma och pappa om pengar under sommaren (även om man har månadspeng/veckopeng/barnbidraget så behöver man ofta lite till på sommaren för nöjen och annat kul). Jag har själv jobbat sen jag var tretton med olika saker och det har hjälpt mig när jag söker jobb, stärkt mitt självförtroende och självkänsla och även att pengar faktiskt kräver lite blod, svett och tårar ibland. De växer inte på träd. Många ungdomar tror det nuförtiden. Många hjälper knappt till hemma heller...
    Jag tycker inte att tonåringar ska behöva jobba under skolterminerna (om de inte vill det själva förstås). Dock tror jag att det är viktigt att vara rak med sina tonåringar och förklara för dem att saker och ting kostar. Jag har också jobbat sen jag var ca 13 år och även under skolterminerna, för att jag kände att jag ville och orkade det. Jag ville ha dyra saker och mina föräldrar sa till mig att de inte hade råd att köpa sånt till mig, så jag jobbade och sparade och köpte det själv :)
Svar på tråden Hemskt med sommarjobb!