• sasty

När är det dags?

När är det dags att sluta med ersättning och börja med välling?
    Hur övergick ni ?

Min son är 5 månader och självklart ett bra tag till ska vi köra med ers.  minst 6 månader.

Men MIN fråga är..

Hur gjorde ni?
    Hur gick övergången?

Jag vill förbereda mig så gott som möjligt :)

• Svar på tråden När är det dags?
  • Pomperipossa

jag började ha 70% erättning o 30% välling och öka till att byta sen.. för att se att han tålde det och gillade det..tog 1 vecka med att byta ut ersättningen mot vällingen... 

• sasty
    Pomperipossa skrev 2011-05-19 09:13:15 följande:
    jag började ha 70% erättning o 30% välling och öka till att byta sen.. för att se att han tålde det och gillade det..tog 1 vecka med att byta ut ersättningen mot vällingen... 
    Det låter vettigt :)
    Hur gammal var din lilla när ni börja med övergången?
    Min kille äter ju gröt morgon och kväll och resterande ers och 1 smakis på dagen.
    så han är ju halft påväg.
  • Pumpkin

Alltså... Man slutar ju inte med ersättning för att börja med välling. Man börjar med mat för att sluta med ersättning, sen kan man lägga till välling som t ex frukost eller kvällsmål istället för t ex gröt. 

Men vi började i alla fall med välling när sonen var 9 månader ungefär, då åt han mat (gröt till frukost, mat till lunch, macka/yoghurt/frukt till mellanmål, mat till middag) alla mål utom kvällsmålet. Gav honom bara välling i flaskan en kväll helt enkelt, för vi hade slut på ersättning (plus att han hade börjat sova mycket sämre) och sen var det inget mer med det. Han reagerade inte alls på smak eller nånting, utan sög glatt i sig vällingen och sov sen som en prins.

• lia76

När min äldsta dotter var 5.5 månader så fick vi hem smakprov från nestlé. Jag blande till den utan mjölkersättning och dottern tyckte det var jätte gott.
    Hon fick välling morgon och kväll och ammade/mjölkersättning under dagen samt mat/smakportioner.
    jag gjorde inte någon mjuk övergång

Däremot totaltvägrade hon välling när hon var drygt 8 månader. ävne mjölkersättning och amning totalvägrade hon

Min yngsta dotter som är 2½ år har vägrat välling helt och hållet, och inget jag försökt få henne att tycka om heller.
    Inget jag har tyckt att hon behöver ha.
    De vänjer sej snabbt vid välling i nappflaska och det kan vara svårt att få dem att sluta med nappflaska...
    Min 2½ åring har vatten i sin  nappflaska och även där är det svårt att få henne att sluta med den

(=
  • Dimitra

Ersättning/amning slutar man med när barnet äter fast föda alla måltider.

Välling kan serveras som frukost, kvällsfika och kanske nått mellanmål och är likvärdigt med gröt.

The Dimitra universe.
  • sasty

Ang gröt och vällingen är jag helt med på.

Men jag tänker ändå så att,     känns inte som om ersättningen mättar.
    Han sover mycket sämre om nätterna nu.  
    Och helt ärligt vill jag sluta med ersättning och få in honom att äta mer mat..  då han inte kräker av gröt och mat.
    bara den förbannade ersättningen som är sååå lös !

Men då skulle man i princip nästan börja lite smått på morgonen med välling och kvällen..
    För välling mättar mer vad jag förstår??

kaos i mitt huve ;)

• Dimitra

Ersättning innehåller 10-tals fler vitaminer och mineraler än välling samt de essentiella fettsyrorna. Välling innehåller mer proteiner, kolhydrater och fett än ersättning, nästan dubbelt så mycket om jag inte minns fel. Om du byter ut ersättningen mot välling så kommer du att få en rund och tillsynes välmående bebis men som riskerar att få näringsbrist som du inte ser.

Välling/gröt ska helst inte ges mer än tre gånger per dygn.

Om ersättningen inte mättar så mata oftare då. Din bebis är liten och det är fri amning/flaskmatning som gäller länge till

The Dimitra universe.
  • Pomperipossa
    sasty skrev 2011-05-19 09:16:37 följande:
    Det låter vettigt :)
    Hur gammal var din lilla när ni börja med övergången?
    Min kille äter ju gröt morgon och kväll och resterande ers och 1 smakis på dagen.
    så han är ju halft påväg.
    han var 6 månader men då åt han bara välling morgon/kväll/natt... istället för ersättning..vid lunch och middag åt han brukmat... 

men min son åt ingen gröt.. hade jag vart dig så hade jag gett gröt hade jag utökat gröten och bytt ut ersättningen mot mera smakis istället..  
  • Mysanochmimer
    sasty skrev 2011-05-19 09:25:10 följande:

Ang gröt och vällingen är jag helt med på.

Men jag tänker ändå så att,     känns inte som om ersättningen mättar.
    Han sover mycket sämre om nätterna nu.  
    Och helt ärligt vill jag sluta med ersättning och få in honom att äta mer mat..  då han inte kräker av gröt och mat.
    bara den förbannade ersättningen som är sååå lös !

Men då skulle man i princip nästan börja lite smått på morgonen med välling och kvällen..
    För välling mättar mer vad jag förstår??

kaos i mitt huve ;)

Sömnen har antagligen inte med enbart hunger att göra utan säkerligen utvecklingsfas.
    Min son sov som en kratta mellan 4-6 månader och om du kollar runt på forumet så är det mååååååånga i samma ålder som sover dåligt.

Sen instämmer jag med tidigare att du byter inte ut ersättningen mot välling.
    Bröstmjölk/ersättning ska vara huvudfödan under det första året och kompletteras med fast föda.
  • sasty

Jaa.. hmm
    TACK för era svar..
    Jag kommer försöka börja med kvällvälling ist för ers.

Nu äter han

ers
    gröt
    ers
    (här borde en smakis kanske sitta fint)  vilket han får vissa dagar.
    ers
    gröt
    ers             

• Finesse

Dottern började få kvällsvällingen när hon var 6 månader.. all välling är från 6 månader.. finns ingen från 5 månader.

När hon var 6 månader åt hon så här:

Gröt
    Ersättning
    Lunch (burkmat)
    Ersättning
    Middag (burkmat)
    Välling 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • sasty
    Finesse skrev 2011-05-19 21:39:10 följande:
    Dottern började få kvällsvällingen när hon var 6 månader.. all välling är från 6 månader.. finns ingen från 5 månader.

När hon var 6 månader åt hon så här:

Gröt
    Ersättning
    Lunch (burkmat)
    Ersättning
    Middag (burkmat)
    Välling 
    Åh det upplägget gillar jag !

Hur gick morgonen att börja med gröt?

Min lille har en tendens att vara väldigt otålig att vänta på mat..
    men åh andra sidan kan han vänta på ersättningen kan han vänta på gröten :P

Och detta är ju tänkt ifrån 6 månader...  vill bara försöka få en syn redan nu så jag är förbered :)
  • Finesse
    sasty skrev 2011-05-19 21:43:43 följande:
    Åh det upplägget gillar jag !

Hur gick morgonen att börja med gröt?

Min lille har en tendens att vara väldigt otålig att vänta på mat..
    men åh andra sidan kan han vänta på ersättningen kan han vänta på gröten :P

Och detta är ju tänkt ifrån 6 månader...  vill bara försöka få en syn redan nu så jag är förbered :)
    Vi började redan med smakisar vid 3½ månad.. så vi 4 månader åt hon gröt på morronen så hon blev ju van det.. hon kräktes så mkt å gick inte upp i vikt.. enbart 30 gram på en månad efter hon började med mat så började hon öka ordentligt i vikt.
  • sasty
    Finesse skrev 2011-05-19 21:52:42 följande:
    Vi började redan med smakisar vid 3½ månad.. så vi 4 månader åt hon gröt på morronen så hon blev ju van det.. hon kräktes så mkt å gick inte upp i vikt.. enbart 30 gram på en månad efter hon började med mat så började hon öka ordentligt i vikt.
    Det är precis som här,  ständiga spyor och nerkräkta är vi och han.
    Gröten gör att de stannar, smakis också..   men sen ersättningen flyger upp trots förtjockningsmedel i.
    så har också börja tidigt med smakisar och gröt äter han nu som om han alltid ätit gröt.
    därav väldigt sugen på att avsluta ersättningen.. men inte för tidigt heller så han blir utan den näringen..  den är ju viktig för honom.

tycker så synd om honom.. kan inte leka utan att spy och ha sig.  Usch :(
  • Finesse
    sasty skrev 2011-05-19 22:04:49 följande:
    Det är precis som här,  ständiga spyor och nerkräkta är vi och han.
    Gröten gör att de stannar, smakis också..   men sen ersättningen flyger upp trots förtjockningsmedel i.
    så har också börja tidigt med smakisar och gröt äter han nu som om han alltid ätit gröt.
    därav väldigt sugen på att avsluta ersättningen.. men inte för tidigt heller så han blir utan den näringen..  den är ju viktig för honom.

tycker så synd om honom.. kan inte leka utan att spy och ha sig.  Usch :(
    Men då är det bättre att övergå till mat.. ersättning och välling är ju som sagt inte samma sak och man ska inte ge mer än 3 mål välling OCH gröt om dagen.. han får ju redan två mål gröt så ett mål välling funkar ju men inte mer.. sen tror jag mat stannar bättre än välling..

Men jag förstår att du är less på kräk.. Ebba kräktes typ 30-40 ggr om dagen.. bytte kläder på henne 7 ggr på en dag! 
Svar på tråden När är det dags?