• Niiskuneiti

Hur länge kokade ni vattnet och hur ofta flaskor etc?

Vi kokar alltid upp vattnet innan vi använder det till ersättningen. Jag vet att det kan råda delade meningar om detta, men vi vill vara på den säkra sidan och det är vad vår dotters dietist gett som råd. Nu undrar jag om ni som kokat vattnet fortsatt med det hela tiden, eller om ni börjar använda kallt vatten ur kran som ni sedan micrat och blandat? Jag vill inte göra det egentligen, men vill ändå höra om andra brukar göra så. Vet de som har kokt, hett vatten i termos och spär ut med kallt vatten ur kran (det blir ju liten mängd okokt då). Vi har kommunalt vatten.

En noja jag har är att jag måste koka flaskor, nappar etc varje dag. Det känns ohygieniskt annars. Jag diskar noga efter varje mål och kokar sedan en gång om dagen, nu när dottern är drygt 4 månader försöker jag att koka varannan dag kanske men det känns sådär. Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur länge kokade ni vattnet och hur ofta flaskor etc?
  • MammaLindaa
    La Lola skrev 2011-05-11 22:04:40 följande:
    Erasättning kan hon ju dricka tills hon är minst 1 år (Hedda slutade helt nyligen o hon är två år).
    Ska ni verkligen koka vattnet ända tills dess?
    går man inte över till välling då? efter 6 månader?
  • älskarlivet81
    Niiskuneiti skrev 2011-05-15 21:19:46 följande:
    Jag tycker det är opraktiskt att köra i diskmaskin då det tar så lång tid, det måste ju vara det varmaste programmet och köras ensamma utan annan disk.

Man behöver väl inte diska på natten? Det gör inte vi heller. Alltså, om det skulle behövas gör vi det såklart - vi använder ju inte odiskade flaskor för att vi är trötta, men så lat är väl ingen? Man kan väl bara skölja ur dem och diska på morgonen innan de ska användas igen? Tycker jag iaf...
    Varför måste det vara på varmaste programmet och ensamma utan annan disk? Har jag aldrig hört..
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-05-23 14:16:35 följande:
    Nej, det behöver man inte göra. Välling är inget livsviktigt.
  • 201201232
    Nej, välling ersätter inte modersmjölk. Man kan successivt ge välling enstaka mål, men ersättning bör man ge tills barnet äter fem gånger per dag. Välling är ett mellanmål, ersättning är fullvärdig kost.
  • MammaLindaa
    201201232 skrev 2011-05-23 14:24:49 följande:
    Nej, välling ersätter inte modersmjölk. Man kan successivt ge välling enstaka mål, men ersättning bör man ge tills barnet äter fem gånger per dag. Välling är ett mellanmål, ersättning är fullvärdig kost.
    Jahaa hade ingen aning, vad gör de som slutar amma vid 6 månader då?? ger de ersättning?
  • 201201232
    MammaLindaa skrev 2011-05-23 14:32:03 följande:
    Jahaa hade ingen aning, vad gör de som slutar amma vid 6 månader då?? ger de ersättning?
    Förhoppningsvis äter barnet mat då och de började med smakisar vid 4 månader? Annars bör de ge ersättning. Jag trodde att det vanliga var att man slutar HELamma vid 6 månader och fortfarande ammar ett par gånger om dagen till barnet äter ordentligt vid alla mål? 
  • MammaLindaa
    201201232 skrev 2011-05-23 14:37:12 följande:
    Förhoppningsvis äter barnet mat då och de började med smakisar vid 4 månader? Annars bör de ge ersättning. Jag trodde att det vanliga var att man slutar HELamma vid 6 månader och fortfarande ammar ett par gånger om dagen till barnet äter ordentligt vid alla mål? 
    åh okej, ja jag har inte mycket koll, hade planerat att amma till 6 månader & lägga av helt sen men det gick inte bra så slutade vid 6 veckor istället. har hela tiden trott att man barar ger ersättning till 6 månader & sen äter de mat & välling.
  • älskarlivet81
    MammaLindaa skrev 2011-05-23 14:44:01 följande:
    åh okej, ja jag har inte mycket koll, hade planerat att amma till 6 månader & lägga av helt sen men det gick inte bra så slutade vid 6 veckor istället. har hela tiden trott att man barar ger ersättning till 6 månader & sen äter de mat & välling.
    Vår tjej åt mest riktig mat när hon var 6 månader, men det är det långt ifrån alla barn som gör.
  • La Lola
    Man byter inte ut ersättning mot välling ju.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Eventuellt
    Niiskuneiti skrev 2011-05-03 22:06:43 följande:
    Vi kokar alltid upp vattnet innan vi använder det till ersättningen. Jag vet att det kan råda delade meningar om detta, men vi vill vara på den säkra sidan och det är vad vår dotters dietist gett som råd. Nu undrar jag om ni som kokat vattnet fortsatt med det hela tiden, eller om ni börjar använda kallt vatten ur kran som ni sedan micrat och blandat? Jag vill inte göra det egentligen, men vill ändå höra om andra brukar göra så. Vet de som har kokt, hett vatten i termos och spär ut med kallt vatten ur kran (det blir ju liten mängd okokt då). Vi har kommunalt vatten.

En noja jag har är att jag måste koka flaskor, nappar etc varje dag. Det känns ohygieniskt annars. Jag diskar noga efter varje mål och kokar sedan en gång om dagen, nu när dottern är drygt 4 månader försöker jag att koka varannan dag kanske men det känns sådär. Hur gör ni?
    Vi kokar alla flaskor och nappar en gång per dag. Kokar alltid upp vattnet vi blandar ersättningen med. Det är dom rekommendationer vi fått, så då kör vi på det:)
  • Joan87

Själv kokade jag upp vatten i kokaren, men kokade flaskorna rätt sällan. Dock vet jag en som tog varmt kranvatten och blandade med ersättning. Hade ALDRIG själv kunnat göra så dock.

• oceanney

Kokar varje dag. Tror inte att det är någon fara om man inte gör det, men det känns ofräscht. Provade att bara diska, noggrant med varmt vatten och diskmedel. Luktade i flaskan efteråt och den luktade fortarande mjölkigt. Jämförde med en kokt flaska - helt luktfri. Det får mig att fortsätta.

Jag gör iordning tre flaskor på kvällen som jag fyller med rätt mängd vatten och har sedan en behållare med rätt mängd mjölkersättning brevid. På så vis behöver jag bara hälla i mjölkpulvret och skaka och det går att göra utan att tända lampor. Dock känns det bättre att flaskan är steriliserad när vattnet får stå flera timmar i den i rumstemperatur. 

Svar på tråden Hur länge kokade ni vattnet och hur ofta flaskor etc?