• Niinis

tidig hemgång i v.35, någon??

fick en son i v.33+3, idag är han 34 fulal veckor och mår bra. Har bara sond och övervak. Det talas om tidig hemgång ifall vi får hemsjukvård. Någon som vart med om det? hur gick det? hur tidigt kan en bebis få komma hem utan att riskera barnets hälsa? han väger 2060g (födelsevikt 2130g) tacksam för svar!

• Svar på tråden tidig hemgång i v.35, någon??
  • knäppisen

Vi gick hem med hemsjukvård med båda barnen och det har varit underbart att få vara hemma istället för på sjukhus. Vi fick välja om vi ville gå hem med hemsjukvård eller stanna kvar vårdtiden ut på neo. Det var inte alls så de skickade hem oss utan det var helt och hållet vårt beslut.

Ettan föddes i v 33+5 och gick hem med hemsjukvård i v 35+5. 
    Tvåan föddes  v 29+0 och gick hem med hemsjukvård i v  34+4.
    Vikten minns jag inte, men de vägde väl dryga 2 kg nånting. Men vikten är rätt ointressant, det är hur barnet mår som är viktigt. VI fick inte komma hem förrens andningen var stabil och de orkade äta minst ett mål mat själva per dygn.

För vår del så innebar hemsjukvården att de kom och vägde och mätte varannan dag, de tog blodprover och bytte sond. Läkarbesök och andra undersökningar (EKG, ögonbottenundersökning mm) fick vi åka till neo för.

• Kazeer

Ett viktigt kriterium är väl att barnet kan hålla värmen själv. Mitt andra barn föddes i vecka 35+3 och fick komma hem med hemsjukvård, när han inte längre behövde ligga på värmebädd (vecka 37+5). Utskriven från neonatal blev han på BF+1, då sonden togs bort.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • knäppisen
    Kazeer skrev 2011-04-16 14:44:31 följande:
    Ett viktigt kriterium är väl att barnet kan hålla värmen själv. Mitt andra barn föddes i vecka 35+3 och fick komma hem med hemsjukvård, när han inte längre behövde ligga på värmebädd (vecka 37+5). Utskriven från neonatal blev han på BF+1, då sonden togs bort.
    Just det, värmebädden glömde jag, den skulle ju också väck först. Får skylla på att det gått 4 år sen sist.
  • Cocco

Vi hade det. Eller jag tjatade mig till det. Kriteriet här är. Ingen värmebädd, stabil och 1700g.

1700g vägde han samma dag vi åkte hem. v36+2

Värmebädden tog vi två dagar innan och pälsade på med kläder och filtar+mössa och då gick det.

Han är utskriven 37+5 eller så då hade han ammat fullt i 5 dagar och ändå gått upp som han skulle i vikt.

Hemsjukvården kom 5 ggr på de två veckor vi var hemma och vägde och satte ny sond när vi hade dragit ut den,
    De sa att när de börjar dra ut sonden så behöver de oftast den inte längre. Nu var det iofs mitt fel ena gången,

• bumbi

Vår dotter föddes i v. 32+6 och vägde då 1420 g.
    Vi åkte hem med hemsjukvård när hon var i v.34+6, då vägde hon 1570 g..

På vårt sjukhus var kriterierna för att få åka hem att man helst ska passera 35+0, barnet ska väga över 1500 g, ha en stabil viktuppgång, barnet kan hålla värmen själv samt att föräldrarna ska känna sig trygga med att åka hem. För oss var det barn nr 2 så vi längtade hem massor och tjatade oss till en tidig hemgång. Hon åkte hem med sond som hon hade i ca 10 dagar sen behövdes den inte längre.

Vår dotter gick upp mer i vikt hemma då jag fick amma i lugn och ro och ökade till 1890 gr när hon var i v.36+6 och då blev hon helt utskriven från neo.
    För oss var det underbart att få komma hem och vara i vår bubbla hela familjen, tog inte emot massa besök hemma utan vi träffade alla ute istället. Det var läkarens tips, att bädda ner vår dotter ordentligt i vagnen och gå ut och "visa upp henne". Dvs ingen kunde peta på henne eller ta i henne då hon låg så inbäddad Glad Men ändå så kunde de se henne och vi fick komma ut!

Lycka till med hemgången!

Linn 060306 v.32+6 Emma 040414 v.41+3
  • Niinis

tack för alla svar!! verkar som att lillkillen kanske får komma hem till helgen (v.35+0) det är ju lite nervöst men det är så jobbigt att lämna honom på neo när man själv måste åka hem till sina andra barn, som nu tex sover han ensam:( så det vore klart bättre med tanke på vår familjesituation att han skulle få komma hem!

• Kazeer
    Niinis skrev 2011-04-18 00:12:14 följande:
    tack för alla svar!! verkar som att lillkillen kanske får komma hem till helgen (v.35+0) det är ju lite nervöst men det är så jobbigt att lämna honom på neo när man själv måste åka hem till sina andra barn, som nu tex sover han ensam:( så det vore klart bättre med tanke på vår familjesituation att han skulle få komma hem!
    *håller en tumme för att sonen får komma hem*

Har det inte funnits något samvårds-/familjerum för er på neonatal? Det var det jobbigaste kring andra barnets födelse, alla veckor jag var på sjukhus (både före och efter hans födelse) och knappt fick träffa äldsta barnet. Då hade jag bra gärna önskat att jag kunde klona mig, så att jag hade kunnat vara på två ställen samtidigt.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Tillalamm

Nu har jag inte läst hela tråden, men vår pojk föddes också i 33+3 och vi fick hem honom på hemsjukvård när han var 35+3 veckor. Det gick jättebra och det var skönt att ha honom hemma även om man såklart blir lite nojig när de ska plocka bort övervakningsutrustningen. Neo kom till oss ca 3 ggr i vecka och extra om det behövdes.

Vårt neo hade som regel att barnen måste vara minst 35 veckor innan hemgång. Du behöver inte oroa dig - de släpper ju knappast hem barn som inte är stabila.

• Niinis

nu är lillkillen hemma och allt funkar jätte bra än så länge!!!

• Tillalamm
    Niinis skrev 2011-04-21 17:02:26 följande:
    nu är lillkillen hemma och allt funkar jätte bra än så länge!!!
    Härligt! Det kommer att gå jättebra.
  • Niinis

undrar om man vågar ta sig en promenad med lillen utomhus i det fina vädret? han är v.35 idag.

• knäppisen

ja, det är klart ni vågar. Ut o gå bara !! Och njut att få vara hemma tillsammans.

• Niinis
    knäppisen skrev 2011-04-22 16:39:49 följande:
    ja, det är klart ni vågar. Ut o gå bara !! Och njut att få vara hemma tillsammans.
    vi gjorde det och det gick hur bra som helst!:)
  • Niinis

ni som fick barn någonstans i v.33, i vilken vecka lärde sig ert barn att amma fullt och bli av med sonden? tycker det är så svårt med att veta hur mycket han får i sig när han ammar, hur mycket avdrag man ska göra sen när man sondar osv. han ammar på mycket bättre nu när vi kom hem!

• knäppisen

Vi ammade helt vissa mål, tillmatade ingenting efteråt utan sondade helt nästa mål istället.

På "vårt" neo sa de att det går så mycket energi att dia att om man lägger barnet till bröstet var tredje timme så kommer de aldrig orka äta ett helt mål mat. Bättre att amma helt ett mål och sonda nästa mål istället och då låta barnet sova.

Min tös föddes i v 33+5. Åt ett helt mål mat själv efter ca 8-9 dagar. Några dagar senare åt hon 3 mål/dygn själv och det höll hon på med i ca 10 dagar innan hon blev pigg o stark nog att alla mål mat helt själv. 

• taxsandra

Jag födde min dotter i vacka 33+4 fick åka hem efter 1½ vecka dock var vi ju ditt ich vägde varje dag första veckan och sen blev de nån dag i mellen.
    Elly väde 2082gr då hon föddes

• Duckan

Våra vänners lilla kotte fick tidig hemgång för att han var så stark. Han föddes i vecka 28 och fick ligga 6 v på neon.
    Allt går jättebra.  

Svar på tråden tidig hemgång i v.35, någon??