Inlägg från: knäppisen |Visa alla inlägg
  • knäppisen

tidig hemgång i v.35, någon??

Vi gick hem med hemsjukvård med båda barnen och det har varit underbart att få vara hemma istället för på sjukhus. Vi fick välja om vi ville gå hem med hemsjukvård eller stanna kvar vårdtiden ut på neo. Det var inte alls så de skickade hem oss utan det var helt och hållet vårt beslut.

Ettan föddes i v 33+5 och gick hem med hemsjukvård i v 35+5. 
    Tvåan föddes  v 29+0 och gick hem med hemsjukvård i v  34+4.
    Vikten minns jag inte, men de vägde väl dryga 2 kg nånting. Men vikten är rätt ointressant, det är hur barnet mår som är viktigt. VI fick inte komma hem förrens andningen var stabil och de orkade äta minst ett mål mat själva per dygn.

För vår del så innebar hemsjukvården att de kom och vägde och mätte varannan dag, de tog blodprover och bytte sond. Läkarbesök och andra undersökningar (EKG, ögonbottenundersökning mm) fick vi åka till neo för.

• knäppisen
    Kazeer skrev 2011-04-16 14:44:31 följande:
    Ett viktigt kriterium är väl att barnet kan hålla värmen själv. Mitt andra barn föddes i vecka 35+3 och fick komma hem med hemsjukvård, när han inte längre behövde ligga på värmebädd (vecka 37+5). Utskriven från neonatal blev han på BF+1, då sonden togs bort.
    Just det, värmebädden glömde jag, den skulle ju också väck först. Får skylla på att det gått 4 år sen sist.
  • knäppisen

ja, det är klart ni vågar. Ut o gå bara !! Och njut att få vara hemma tillsammans.

• knäppisen

Vi ammade helt vissa mål, tillmatade ingenting efteråt utan sondade helt nästa mål istället.

På "vårt" neo sa de att det går så mycket energi att dia att om man lägger barnet till bröstet var tredje timme så kommer de aldrig orka äta ett helt mål mat. Bättre att amma helt ett mål och sonda nästa mål istället och då låta barnet sova.

Min tös föddes i v 33+5. Åt ett helt mål mat själv efter ca 8-9 dagar. Några dagar senare åt hon 3 mål/dygn själv och det höll hon på med i ca 10 dagar innan hon blev pigg o stark nog att alla mål mat helt själv. 

Svar på tråden tidig hemgång i v.35, någon??