• Emma Erika

Prematur v 34 hur var det för er?

Som tråden lyder, gärna inspel av er som fått barn 34+0 Är nämligen inlagd nu och ser ut som en lite plutt kommer ut för tidigt, hur var första tiden för er? Kan tillägga att första sonen kom 35+5 och där var de inga problem, vägde 3200g och vi åkte hem efter 4 dygn.. Men v 34 är ju tidigare så vill gärna vet hur ni andra haft det? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Prematur v 34 hur var det för er?
  • LA Woman

Min dotter är född i v 34+0. Hon vägde 2200 och var 44 lång. Hon mådde bra när hon föddes men övervakades såklart i början och låg på värmedyna. Sondmatades gjorde hon också i början och vi var kvar på neo i drygt tre veckor tills ammningen fungerade Jag fick kortisonsprutor innan hon föddes som påskyndade hennes lungutveckling, så hon behövde aldrig nån andningshjälp.

Lycka till!!

• bollanmollan

Hej vår son kom v33+2, vägde 2330gr. Han klarade sig kanon, inga problem alls. Vi var på neo 2 veckor men att det blev så länge var mest för att jag var sjuk själv och för att han behövde matas med sond första veckan.

• ingensignatur

fick en i v 33 o han vägde 2135 - han låg kvar på övervak i 10 dagar sen fick vi komma hem :)

• Emma Erika

Tack för alla som delat med sig av sina upplevelser, nu hoppas jag bara detta får bra för nu kommer bebisen ut idag:) kejsarsnitt om nån timme, så håll tummarna.

• MammaTillDomFinaste

34+6, var kvar en vecka på neo, hade blivit kortare om hon inte behövt sola. Inga problem alls, sov å åt enbart i flera veckor typ.

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • annsedi

Fick en tjej i v 33+4. 1950 g o 45cm. Jag hann också få kortison innan förlossningen så hennes lungor mognade lite... Hon fick lite extra luft knappt ett dygn för att hålla lungorna "öppna" och hade övervakning på hjärta och syresättning en vecka. Hon fick sola några gånger. Matning skedde till stor del med sond i början, men nu ammar hon helt (är 19 dagar idag). Vi stannade på Neo (i Borås) 12 dagar, har Neo-hemvård tills vidare. Träffade övervägande underbar personal både på förlossningen och Neo.

• Baby Doll

Hej!
    Min dotter föddes i vecka 34+2 vägde 2200 g. Hon fick ha sond i 2 dagar och den 3:dje dagen fick vi åka hem. Hon mådde toppen, inga som helst problem!

När hon var 9 månader födde jag tvillingar som föddes 10 veckor för tidigt, så om jag blir gravid med mitt 5:te så är jag livrädd!

Lycka till! Kramar

TRE (!) 1-åringar och en 2 åring!
  • linaloo

Jag fick en flicka nu 7:e april. Hon föddes i v.34+5 efter att vattnet gått natten till v.34+3. Hon vägde 2906 g och var 49 cm lång. Hon har fått sola en hel del (sluppit idag, men det har hon fått gjort tidigare oxå, men sen har bilirubinet blivit högt igen). Hon blev av med cpap'en efter ca 2 dagar. Hon ammar nu, men tilläggsmatas med sond. Har dock börjat göra lite små avdrag på sondmaten nu sen igår. Hon har gått upp ca 80 g på 2 dagar nu, så det går åt rätt håll. Är glad att jag fick grav.diabetes, för annars hade hon varit betydligt mindre. Ser ut som att vi ska få komma oss hem från neo nån gång nästa vecka om allt går som det ska. 

Är det nåt man bör tänka på? Jag ser henne inte riktigt som prematur i och med att hon var så pass stor som hon var. Men samtidigt så är hon ju det och hon har ju behövt hjälp.. 

Brukar man räkna om "åldern" om barnet är född i v.34+5? eller gör man inte det när hon var så pass stor? Har som inte fått så mycket information om hur det är att ha fått en prematur bebis (förutom innan hon föddes om vad vi hade att vänta under och efter förlossningen och på neo).. 

Kotten bf 2011-05-13 ♥ mammatillkotten.blogspot.com
  • saarvitossan

Min dotter föddes i v 33+3. Hon var 47 lång och vägde 2695. Det var aldrig några problem, lite gulsot och värmebädd och sådär men rätt stabilt. Hade fått kortisonsprutor innan. Vi låg på neo i 10 dagar och hade hemsjukvård i ytterligare 10 dagar.

• Plommonet

Hej! Jag fick en liten pojke på 2005gram i vecka 35 +0 . Vi är inne på vårar 11 dygn på barnkliniken. Han är fullt frisk, men vi kommer att ligga inne tills han lagt på sig mer vikt och amningen kommer igång. Hoppas det går bra för dig.

• Louella

Dottern kom v 34+4. Vägde 2.8 kgs, så stor för sin ålder. Fick ligga tre dagar i cpap, sen ytterligare två dagar med grimma. Sondmatades i tio dagar. Nu är hon 14 veckor, väger 5.3 kg och mår prima!

• virre85

Min syster fick i v 34, hennes dotter var 37cm och vägde strax över 2 kg tror jag. De behövde stanna 10 dagar på neo, hon behövde ingen andningshjälp men lite hjälp med att äta..

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • EmmaAF

Fick minstingen i vecka 34+6 och då vägde han 2488 och var 46 cm lång. Låg inne på neo 14 dagar. Första 2 dagarna var det koll på syresättningen men sen var det enbart sondmatningen som höll honom kvar. Han fick även solas pga höga gulsotvärden

• denimbee

Min son föddes i vecka 34, vattnet gick en vecka tidigare så jag fick cortison för lungmognaden.

Han föddes vaginalt, 1960gr och 46cm lång och mådde bra från första stund.  Vi låg på bb neo (sös) i 12 dagar och fick sedan åka hem på permission och komma in på vägning 2 ggr i veckan pga sondmatning.

Fick sola 1 ggn pga gränsvärdet passerades, men hade aldrig problem med syresättning.

Idag är han en 6,5 månader gammal kille  som mår strålande!

Är själv prematurbarn född i vecka 35, och alla mina syskon är också prematurbarn, så funderar på om det är ärftligt?!

• mariaadele

Min son föddes i v 34+6, han vägde 2900g och var 49cm. Vi slapp neonatalen pga att vi kämpade med koppmatningen och han fick aldrig några höga vär den vid scanningen av gulsot så vi var hemma efter 6 dagar på bb.

Svar på tråden Prematur v 34 hur var det för er?