Prematur v 34 hur var det för er?
Jag fick en flicka nu 7:e april. Hon föddes i v.34+5 efter att vattnet gått natten till v.34+3. Hon vägde 2906 g och var 49 cm lång. Hon har fått sola en hel del (sluppit idag, men det har hon fått gjort tidigare oxå, men sen har bilirubinet blivit högt igen). Hon blev av med cpap'en efter ca 2 dagar. Hon ammar nu, men tilläggsmatas med sond. Har dock börjat göra lite små avdrag på sondmaten nu sen igår. Hon har gått upp ca 80 g på 2 dagar nu, så det går åt rätt håll. Är glad att jag fick grav.diabetes, för annars hade hon varit betydligt mindre. Ser ut som att vi ska få komma oss hem från neo nån gång nästa vecka om allt går som det ska.
Är det nåt man bör tänka på? Jag ser henne inte riktigt som prematur i och med att hon var så pass stor som hon var. Men samtidigt så är hon ju det och hon har ju behövt hjälp..
Brukar man räkna om "åldern" om barnet är född i v.34+5? eller gör man inte det när hon var så pass stor? Har som inte fått så mycket information om hur det är att ha fått en prematur bebis (förutom innan hon föddes om vad vi hade att vänta under och efter förlossningen och på neo)..