• Jimbob

Som pappa har man inte samma rätt till sina barn som mamman!!

Ja nu är det bevisat att vi män inte har samma rätt till våra barn som mamman.
    Det känns som om debatten "jämställdshet" är skjuten tillbaka till femtiotalet, så här är det!

Efter en separation så tycker man att barnen (2st) borde få ta del av båda sina föräldrar lika mycket, men icke. I mitt fall handlar det om otroligt små marginaler, jag vill ha mina barn 50% men får inte för mamman som då inte är berättigad till underhåll utan jag får barnen 5 dagar av 7 istället för hälften.

Hon får barnbidragen och underhåll från mig, totalt en summa på 4600:- i mån netto och detta är beslutat i tingsrätten.
    När jag satt där och lyssnade på hur tingsrätten ställer sig på hennes sida och bara bekräftar hennes vilja rakt igenom så tänker jag bara på en sak, hur i helvete kan det fungera så här 2011.

Bara att bita i det sura äpplet och önska kärringjäveln ett bra liv och fortsätta att betala för det är det vi förväntas göra utan en tanke på att barnen vill vara hos mig. 

• Svar på tråden Som pappa har man inte samma rätt till sina barn som mamman!!
  • LarsS
    nevs4321 skrev 2011-10-20 08:57:08 följande:
    LarsS,

korrekt!! Bedömmningen av min person under vårdnastvisten var redan klar innan FR-utredningen äns påbörjades. En "mamma" kommer med förtal och FR-kärringar tycker synt om henne. Trots, eller kanske för, att hon har en psykologisk diagnos (manodepressiv). Jag har dock den bästa advokaten som finns i Norden och som bruka polisanmälla FR för tjänstefel och/eller könsdiskriminering. 5 minuter innan huvudförhandlingen skulle börja (efter 13 månader vårdnastvist och två interimistiska beslut) bad mig motparten att acceptera mitt förslag som jag hela tiden yrkat på (gemensam vårdnad, växelvist boendet)). Jag hade kunnat få enskild vårdnad pga allt hon gjort mot barnet och mig, men jag ville inte riskera att hon få ytterligare ett uttbrott och skada sonen ännu mera.

Var kanske ett fel, för hon fortsätta...

/N
    Du kanske kan omförhandla med de nya "bevisen" som underlag? Om du nu inte är alldeles barskrapad från första omgången.
  • nevs4321

Visst, så fort hon ta upp striden igen förlora hon vårdnaden. Jag kommer ändå se till att pojken träffa "mamman". Nånting som hon alldrig skulle se till... Och det är inte jag som har psykiska problem (hon ha diagnos manodepressivitet)! Son-älskande pappa /N  PS: vi pappor är kanske för snälla!?!

• LarsS
    nevs4321 skrev 2011-10-20 12:41:43 följande:
    ....  PS: vi pappor är kanske för snälla!?!
    Nej då. Vi är i förändring och mot ett bra håll. 
  • nevs4321

Grattis! Bra att kommer överens! /N

• turgut

Det är extremt sorgligt när inte föräldrar funkar ihop. Jag är själv ensamfarsa sen en tid eftersom min mors barn ballat ur fullständigt. Och jag lider med alla som inte får vara med sina barn. Men i grunden gillar jag inte att man generaliserar. Tror inte att det finns fler män eller kvinnor som är idioter. Tror att alla tjänar på jämställdhet i längden. Mina barn har i alla fall gjort det.

Med det sagt kan jag hålla med om att systemet har en del brister. När min exfru var som galnast och vägrade låta mina barn komma till mig - de är tonåringar och ville inget hellre än att vara hos mig - vid några tillfällen så ringde jag till slut socialjouren, mest för att få veta vilka rättigheter jag hade, och blev förvånad över hur de bemötte mig. Det betedde sig som om de inte trodde på ett ord jag se och tyckte typ att jag fick acceptera att hon satt gränser, var inte ens intresserade av att upplysa mig om vad som gällde.

Det beror antagligen på att de ser en massa verkligt elände i sina jobb, men man måste kunna se bortom sådant.

• LarsS
    turgut skrev 2011-10-23 20:44:51 följande:
    Det är extremt sorgligt när inte föräldrar funkar ihop. Jag är själv ensamfarsa sen en tid eftersom min mors barn ballat ur fullständigt. Och jag lider med alla som inte får vara med sina barn. Men i grunden gillar jag inte att man generaliserar. Tror inte att det finns fler män eller kvinnor som är idioter. Tror att alla tjänar på jämställdhet i längden. Mina barn har i alla fall gjort det.

Med det sagt kan jag hålla med om att systemet har en del brister. När min exfru var som galnast och vägrade låta mina barn komma till mig - de är tonåringar och ville inget hellre än att vara hos mig - vid några tillfällen så ringde jag till slut socialjouren, mest för att få veta vilka rättigheter jag hade, och blev förvånad över hur de bemötte mig. Det betedde sig som om de inte trodde på ett ord jag se och tyckte typ att jag fick acceptera att hon satt gränser, var inte ens intresserade av att upplysa mig om vad som gällde.

Det beror antagligen på att de ser en massa verkligt elände i sina jobb, men man måste kunna se bortom sådant.
    Helt klart är detta en tillfälle där man ska ha en inspelningsapparat och sen stämma skiten ur staten (Om det nu går). I alla fall anmäla soc för tjänstefel. Eller .... bli lite arg (Ja, vi i detta land är ju rätt försiktiga av oss gällande känslor )
  • turgut
    LarsS skrev 2011-10-25 12:39:49 följande:
    Helt klart är detta en tillfälle där man ska ha en inspelningsapparat och sen stämma skiten ur staten (Om det nu går). I alla fall anmäla soc för tjänstefel. Eller .... bli lite arg (Ja, vi i detta land är ju rätt försiktiga av oss gällande känslor )
    Förbannad blev jag. Och kränkt. Men jag fick snabbt kontakt med deras motsats. Bra folk som visste vad de gjorde. Det blev inte sämre av att jag skaffade en advokat heller.
  • FIame
    nevs4321 skrev 2011-10-20 12:41:43 följande:
    Visst, så fort hon ta upp striden igen förlora hon vårdnaden. Jag kommer ändå se till att pojken träffa "mamman". Nånting som hon alldrig skulle se till... Och det är inte jag som har psykiska problem (hon ha diagnos manodepressivitet)! Son-älskande pappa /N  PS: vi pappor är kanske för snälla!?!
    De pappor jag träffat är alla way för snälla. Men det beror lite på vilken nivå man lägger det. Tro mig hade varje farsa börjat leva riktig jävel vid en vårdnadssituation så hade domstolarna nog ändrat sig illa kvickt. Men nu fungerar det ju att diskriminera pappan ordentligt. Visst han mår skit och så, men inget mer händer. Ger liksom inga konsekvenser och då blir det ett smidigt och lätt val.
  • qwoxy
    FIame skrev 2011-11-02 23:39:28 följande:
    De pappor jag träffat är alla way för snälla. Men det beror lite på vilken nivå man lägger det. Tro mig hade varje farsa börjat leva riktig jävel vid en vårdnadssituation så hade domstolarna nog ändrat sig illa kvickt. Men nu fungerar det ju att diskriminera pappan ordentligt. Visst han mår skit och så, men inget mer händer. Ger liksom inga konsekvenser och då blir det ett smidigt och lätt val.
    Det finns inte mycket annat att göra. Socialtjänsten är anmäld till JO, Socialstyrelsen, DO. Effekterna var mycket små. Polisanmälningarna gav inget alls trots klockren bevisning med skriftliga erkännanden om tjänstefel.

Väntar på dom från tingsrätten om vårdnaden. Inga större förhoppningar tyvärr.
  • LarsS
    qwoxy skrev 2011-11-29 11:42:19 följande:
    Det finns inte mycket annat att göra. Socialtjänsten är anmäld till JO, Socialstyrelsen, DO. Effekterna var mycket små. Polisanmälningarna gav inget alls trots klockren bevisning med skriftliga erkännanden om tjänstefel.

Väntar på dom från tingsrätten om vårdnaden. Inga större förhoppningar tyvärr.
    Testa med media, TV o tidningar.... kanske de är intresserade. Om du har bevis så kanske de nappar.
Svar på tråden Som pappa har man inte samma rätt till sina barn som mamman!!