• stjärna2007

    hur vet man om soc gör rätt?

    det är ett barn i släkten som blivit lvu placerad med tre (halv)syskon i ett fosterhem.
    Vi ville utredas för att barnet skulle kunna bo hos oss, soc i den kommunen hänvisade till att syskonplacering var bäst.

    Nu är jag kluven hur vet de att det är bäst utan att ha träffat oss?

    4 barn placerade i en familj (2-7år)
    Fosterföräldrarna driver ett lantbruk på heltid 
    50 år gamla  
    inte haft några barn själva
    endast bott ihop runt 3-4 år
    "mamman" tror jag har nån sorts ryggskada oxå men vet inte exakt vad.

    Känns detta rätt? Jag vet inte för vi har inte träffat dem,
    tilläggas så har vi inte haft särskilt mkt kontakt med barnet tidigare av en del krångliga orsaker

    Det kan ju vara så att de har det jättebra och då vill vi ju inte gå på om detta men hur vet vi det?

  • Svar på tråden hur vet man om soc gör rätt?
  • AnnelieE

    Som icke-vårdnadshavare har ni tyvärr ingen laglig möjlighet att få reda på hur soc. tänkt i sin placering av barnet. Ni kan anmäla ärendet till socialstyrelsen, men även om de skulle ta sig an att granska ärendet så får ni antagligen inte veta vad de kommer fram till efter som ni inte är part i ärendet (vårdnadshavare, juridiskt ombud eller barnet självt).

  • sarsparis

    Min första tanke är att en syskonplacering är det bästa, man ska inte skilja på syskon om det inte är för barnets bästa. Om ni är missnöjda tycker jag att ni ska framföra detta och begära att få bli utredda. Sen kan ni på grund av sektretess aldrig veta om soc gör rätt eller ej. Om ni är missnöjda vänd er till socialstyrelsen.

  • AnnelieE
    sarsparis skrev 2011-03-28 19:01:07 följande:
    Min första tanke är att en syskonplacering är det bästa, man ska inte skilja på syskon om det inte är för barnets bästa. Om ni är missnöjda tycker jag att ni ska framföra detta och begära att få bli utredda. Sen kan ni på grund av sektretess aldrig veta om soc gör rätt eller ej. Om ni är missnöjda vänd er till socialstyrelsen.
    Man kan inte begära att bli utredd.
  • morochmer

    Generellt så är det bästa att syskonen inte separeras. Detta är ganska självklart.

  • Karl01

    Vårdnadshavarna kan begära att barnen omplaceras till ditt hem. En sådan begäran innebär att ni i någon omfattning kommer att bli utredda. Det familjehem barnen finns på nu verkar f.ö. inte helt idealiskt.

  • morochmer
    Karl01 skrev 2011-04-03 09:04:16 följande:

    Vårdnadshavarna kan begära att barnen omplaceras till ditt hem. En sådan begäran innebär att ni i någon omfattning kommer att bli utredda. Det familjehem barnen finns på nu verkar f.ö. inte helt idealiskt.


    NEJ, det kan inte vårdnadsahavarna begära!
  • stjärna2007

    vårdnadshavaren är inte kapabel att se vad som är bra eller dåligt för ett barn
    och vi är inte intresserad av 4 fosterbarn, utan det som vi är släkt med,
    vi har inte tid eller ork för att uppfostra så många barn på ett bra sätt.
    Fattar inte att den familjen de är hos har det.

  • morochmer
    stjärna2007 skrev 2011-04-05 12:43:47 följande:

    vårdnadshavaren är inte kapabel att se vad som är bra eller dåligt för ett barn
    och vi är inte intresserad av 4 fosterbarn, utan det som vi är släkt med,
    vi har inte tid eller ork för att uppfostra så många barn på ett bra sätt.
    Fattar inte att den familjen de är hos har det.


    Vilken inställningObestämd Jag tror inte att det kommer bli aktuellt för er att bli familjehem.
  • stjärna2007

    Det jag menar är hur tungt borde det väga med "blodsband"?
    Barnet skulle höra hemma hos oss på ett helt annat sätt,
    med mina föräldrar mm
    Det är ju så att dessa barn varit med om en del tidigare och
    inte har nån riktig trygghet, är det då rätt av socialen att inte
    överväga att placera hos oss.
    Vi har fler runt oss än där det bor nu...som är släkt och bryr sig.

  • morochmer
    stjärna2007 skrev 2011-04-05 12:50:37 följande:

    Det jag menar är hur tungt borde det väga med "blodsband"?
    Barnet skulle höra hemma hos oss på ett helt annat sätt,
    med mina föräldrar mm
    Det är ju så att dessa barn varit med om en del tidigare och
    inte har nån riktig trygghet, är det då rätt av socialen att inte
    överväga att placera hos oss.
    Vi har fler runt oss än där det bor nu...som är släkt och bryr sig.


    Blodsband är inte viktigt nej. Realationen till syskonen är det däremot.
  • stjärna2007
    morochmer skrev 2011-04-05 12:46:11 följande:
    Vilken inställningObestämd Jag tror inte att det kommer bli aktuellt för er att bli familjehem.
    förstår inte vad du menar? att JAG känner att barnet jag är släkt med hör till familjen som mitt eget men inte de andra som jag inte är släkt med?
    Jag tycker självklart barnen ska ha en relation med varandra.
    Borde jag vilja ta på mig ansvar för 4 barn som jag inte har tid med?, vet inga familjehem som har fyra barn utom detta.
    Jag vill inte bli familjehem utan ta hand om mitt släktingbarn som mitt eget, men det går bara som familjehem, om du förstår hur jag menar.
    ja egentligen är väl jag fel då jag och min man diskuterat detta mycket då det kom upp och det är ett gemensamt beslut.
    Att blodsband skulle vara oviktigt är fel...studier visar att barn uppväxta i släktnghem ofta mår bättre....
  • morochmer
    stjärna2007 skrev 2011-04-05 23:55:13 följande:
    förstår inte vad du menar? att JAG känner att barnet jag är släkt med hör till familjen som mitt eget men inte de andra som jag inte är släkt med?
    Jag tycker självklart barnen ska ha en relation med varandra.
    Borde jag vilja ta på mig ansvar för 4 barn som jag inte har tid med?, vet inga familjehem som har fyra barn utom detta.
    Jag vill inte bli familjehem utan ta hand om mitt släktingbarn som mitt eget, men det går bara som familjehem, om du förstår hur jag menar.
    ja egentligen är väl jag fel då jag och min man diskuterat detta mycket då det kom upp och det är ett gemensamt beslut.
    Att blodsband skulle vara oviktigt är fel...studier visar att barn uppväxta i släktnghem ofta mår bättre....
    Inte pga blodsbanden utan P G A relationen. Många familjer har 4 barn eller mer.
    DU får kontakta det aktuella socialkontoret och fråga om du kan få vara familjehem åt ett av barnen. Det är det du kan göra.

    Hoppas allt löser sig till det bästa för barnen.
  • stjärna2007

    det är väldigt stor skillnad på att ha 4 barn som är trygga i din familj men 4 st som inte är trygga och som mår dåligt av olika anledningar är en helt annan sak....
    Man får INTE lvu utan anledning.

    Jag hoppas också det blir bra. MEN det skulle vara trist om det visar sig att detta barn inte har trivts och mått bra och säger varför gjorde ni inget när det blir äldre.

  • mikipiki
    morochmer skrev 2011-04-05 12:46:11 följande:
    Vilken inställningObestämd Jag tror inte att det kommer bli aktuellt för er att bli familjehem.
    Jag håller faktiskt med. Det är ju viktigare för syskonen att få en bra relation till varandra än att du som tidigare frånvarande släkting (om jag förstod rätt) har det.

    Jag förstår att det känns viktigt för dig med tanke på släktband och annat, men tänk på barnet. Du säger ju själv att du inte känner barnet så bra, så den enda skillnaden mellan dig och familjehemmet är ju att du och barnet har ett släktband. Och jag tror att, om du tänker efter, inser att barnet har det bättre och tryggare bland sina syskon, även om dom inte är "hel" syskon.
  • Envis

    Ja, hur vet man att soc gör rätt? Det kan man inte veta, det kan jag intyga. Själv blev jag placerad i en familj som inte ens hade kontakt med sina egna barn.

  • Envis

    Vi användes för övrigt som arbetskraft på gården (de hade kor, hästar m.m). Mycket annat hemskt hände, som jag ej vill gå in närmare på. Alla barn fick till slut flytta, och nån mer placering där är inte aktuellt. I tio år levde jag hos denna familj.

  • mikipiki
    Envis skrev 2011-05-08 16:57:54 följande:
    Vi användes för övrigt som arbetskraft på gården (de hade kor, hästar m.m). Mycket annat hemskt hände, som jag ej vill gå in närmare på. Alla barn fick till slut flytta, och nån mer placering där är inte aktuellt. I tio år levde jag hos denna familj.
    Vi har liknande upplevelser. Jag blev också använd som arbetskraft hos en familj som hade en gård. Dom kommer inte heller att få fler placeringar.
Svar på tråden hur vet man om soc gör rätt?