• bananiss

Katt + Nyfödd bebis??

Vi har en 2 årig katt (hona) som vi skämt bort väldigt mkt.. Vi myser jämt med henne och gullar och leker osv.. Hon får med andra ord sjukt mycket uppmärksamhet. Detta har ledit till att hon är otroligt social och "pratar", ligger alltid bredvid oss i soffan och är med överallt (i lgh).

Vi bor i en trea och hon är endast inomhus.
    Jättesnäll katt som aldrig gjort någon illa.

Undrar lite hur ni tror att det kommer fungera med en nyfödd? Ska ha barn 1 juli.. Man har ju hört skräckhistorier om katter som kvävt spädbarn osv.. Eller klöst dem av avundsjuka.

Är lite rädd.. Hjälp mig :)

Lilla bädisen beräknad 1 Juli :)
  • Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??
  • mona83
    Camilla D skrev 2011-03-28 09:01:12 följande:
    HannaE skrev 2011-03-28 07:29:22 följande:

Vi låter våra katter göra som de vill och den ena låg ofta bredvid bebisen i spjälsängen första månaderna, hon slickade mycket på bebisen men aldrig att hon lade sig på bebisen eller gjorde något annat dumt.

Just slicka på bebisen hade jag aldrig tillåtit! Katter slickar sig i rumpan, har en massa bakterier som man inte vill att ens barn skall få i sig osv. Finns en anledning till att man inte skall tömma kattlådan som gravid.
    Jag tror inte att det är så farligt att städa kattlådan som gravid, du tvättar ju händer efteråt. 

Hade inte jag städat kattlådan under mina två graviditer så hade dom aldrig blivit städade eftersom jag var ensamstående under den andra och mkt hemma själv under första. 
    L.O.V.E
  • mona83

Beträffande katterna.... jag hade 2 vuxna katter på ett par år när sonen föddes. Dom luktade lite på honom och bestämde sig för att den där läskiga saken kan man ju inte vara i närheten av....
    Nu är sonen 5 år och katterna har börjat på acceptera att han och hans lilla syster, 4 år,  vill klappa ibland, men oftast så går katterna innan ungarna ens hinner gå fram till dom. 

L.O.V.E
  • Pernilla75
    Camilla D skrev 2011-03-28 09:01:12 följande:
    Just slicka på bebisen hade jag aldrig tillåtit! Katter slickar sig i rumpan, har en massa bakterier som man inte vill att ens barn skall få i sig osv. Finns en anledning till att man inte skall tömma kattlådan som gravid.
    Fast jag har mycket svårt att tro att någon låter kattbajs ligga i lådan i 2-3 dagar innan det tas bort. Det är nämligen så lång tid det tar för toxoplasmosen att utvecklas. Sedan skulle man i princip behöva ta i bajset med händerna och stoppa fingrarna i munnen för risken att bli smittad. Toxoplasmos finns även i jorden så trädgårdsarbete skulle i så fall också vara uteslutet som gravid.

Kan väl tillägga att jag städade kattlådorna hemma. Som kattägare är man dessutom oftast immun.
    Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • vimsigastemamman

Vår katt älskade att sova i vaggan nu innan vår yngsta föddes men sedan hon föddes har jag inte sett henne vara där. Åh andra sidan kan det bero på att hon knappt är inne sedan det började bli varmt ute

• HannaE
    Pernilla75 skrev 2011-04-12 11:00:15 följande:
    Fast jag har mycket svårt att tro att någon låter kattbajs ligga i lådan i 2-3 dagar innan det tas bort. Det är nämligen så lång tid det tar för toxoplasmosen att utvecklas. Sedan skulle man i princip behöva ta i bajset med händerna och stoppa fingrarna i munnen för risken att bli smittad. Toxoplasmos finns även i jorden så trädgårdsarbete skulle i så fall också vara uteslutet som gravid.

Kan väl tillägga att jag städade kattlådorna hemma. Som kattägare är man dessutom oftast immun.
    Jag tog på ett par engångshandskar när jag rengjorde kattlådan, tror inte det är någon fara egentligen men jag tyckte det var onödigt att ta risken. Det kostar ju inte många kronor med en bunt engångshandskar. När barnet väl är fött är väl risken att toxoplasmos skall ställa till med problem väldigt liten, har inte använt handskar efter graviditeten.
    Och jag har inte hindrat katterna från att gosa och slicka på dottern, jag tror det är helt ofarligt. När hon var nyfödd blev hon lugn av att katten låg bredvid och spann.
    Man lever så länge man lär.
  • Pernilla75
    HannaE skrev 2011-04-12 11:32:40 följande:
    Jag tog på ett par engångshandskar när jag rengjorde kattlådan, tror inte det är någon fara egentligen men jag tyckte det var onödigt att ta risken. Det kostar ju inte många kronor med en bunt engångshandskar. När barnet väl är fött är väl risken att toxoplasmos skall ställa till med problem väldigt liten, har inte använt handskar efter graviditeten.
    Och jag har inte hindrat katterna från att gosa och slicka på dottern, jag tror det är helt ofarligt. När hon var nyfödd blev hon lugn av att katten låg bredvid och spann.
    Bra idé med handskarna. :)
    Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • Oj vad det blåser

Daltade väl inte så mycket med vår katt, men det har gått väldigt bra. Katten tyckte det var mysigt i början att ligga brevid bebis då jag ammade och då sonen låg på golvet så var alltid katten där och myste han också. När barnet sedan blir större och lite mer hårdhänd så har han tröttnat lite och går hellre och lägger sig där han får sova ifred en stund. Har hund också och det är inga prblem heller. "Normala" husdjur är rätt så smarta och fattar hur man ska bete sig för att få vara med och mysa.

• queenofangels

Våra katter har nosat o blir lite "oroliga" när vår son skriker, men mest för att se vad som händer. Men annars bryr dom sig inte alls. Dom bryr sig p, vår dotter genom att springa bort när hon kommer för hon kan va lite hårdhänt (e 2,5) men hon vill klappa. Så de ända som har hänt är att den ena katten ahr markerat på dottern för hon trängde in katten i ett hörn och de tycker jag min dotter får lära sig att man ska va snäll.

Tror det viktigaste är att man inte glömmer bort sina katter när man väl får barn, för då känner dom sig bortglömds. Men fortsätter man att kela med dom tror jag inte det blir några problem.

• HannaE
    queenofangels skrev 2011-04-12 11:47:35 följande:

Våra katter har nosat o blir lite "oroliga" när vår son skriker, men mest för att se vad som händer. Men annars bryr dom sig inte alls. Dom bryr sig p, vår dotter genom att springa bort när hon kommer för hon kan va lite hårdhänt (e 2,5) men hon vill klappa. Så de ända som har hänt är att den ena katten ahr markerat på dottern för hon trängde in katten i ett hörn och de tycker jag min dotter får lära sig att man ska va snäll.

Tror det viktigaste är att man inte glömmer bort sina katter när man väl får barn, för då känner dom sig bortglömds. Men fortsätter man att kela med dom tror jag inte det blir några problem.

Vår dotter har fått känna litet på kisses klor också. Men jag tycker att om man drar kissen i öronen eller pillar kissen i ögonen eller liknande så kan man gott skylla sig själv! Ett pyttelitet sår på handen har dottern fått ett par ggr. Vill man inte att det skall bli så får man väl vakta på barnet så det inte kommer åt att göra illa katten.
    Man lever så länge man lär.
  • queenofangels
    HannaE skrev 2011-04-12 13:04:34 följande:
    Vår dotter har fått känna litet på kisses klor också. Men jag tycker att om man drar kissen i öronen eller pillar kissen i ögonen eller liknande så kan man gott skylla sig själv! Ett pyttelitet sår på handen har dottern fått ett par ggr. Vill man inte att det skall bli så får man väl vakta på barnet så det inte kommer åt att göra illa katten.
    precis, så tycker jag också. även om barnen e små ska dom va snäll mot katterna o då får dom försvara sig lite. Tycker nästan de e konstigt att min katt inte gjort de oftare när min dotter vill bära, dra i svansen, öronen, tränght in dom i hörn m.m o hänt bara 2 ggr att hon har fått ett litet rivsår. Har en väldigt snäll katt som verkar godkänna de mesta.
  • Blacken

Det är nog inga problem med katt och nyfödda. När jag var nyfödd och låg i vaggan, så hoppade våran gravida katthona upp i min vagga och födde sina ungar där. Och jag är idag i dom "över tonåren" och har inte lidit någon som helst skada eller men utav det. Utan är en glad kattägare idag...

Svar på tråden Katt + Nyfödd bebis??