• Ab92

Steriliserad honkatt som löper

Har han en honkatt på snart två år..
    Hon blev kastrerad eller steriliserad för ungefär ett år sedan..
    Jag hamnade i stress och depression och fick lämna bort henne till min mamma under tiden hon löpte för hon fick tydligen inte steriliseras när hon löpte.. Hon löpte konstant i 2 månader tillslut var veterinären tvungen att sterilisera ändå..

Jag vet inte om det blev kastrering eller sterilisering men folk har sagt att i nått av det finns löpbeteendet kvar men veterinären visste att jag var deprimerad och stressad pga. löpand så han borde la fixat så att löpbeteendet försvann?..

Nu är det så att löpbeteendet har inte försvunnit och katten skriker, klöser och sparkar i golvet... Och hon löper så jävla ofta oxå.. Känns som hon löper hela tiden ju.. Rumpan upp i vädret och go normalt kan hon ju inte..

Jag är gravid och jag blir så jävla ledsen, stressad och deppig av detta.. Jag orkar verkligen inte.. Jag kan inte äta och sova som jag vill.. Får dra på högsta volym med musik och låsa in mig i nått rum för att slippa henne...

Vad ska jag göra? Finns det nått man kan göra? :'(

• Svar på tråden Steriliserad honkatt som löper
  • hemlig02
    nemo1 skrev 2011-03-15 21:18:18 följande:
    Måste ha varit en vet som skulle ha gått i pension för länge länge sedan. Man vill ju ha bort löpbeteendet både för kattens och ens egen skull.
    Jo, det var en äldre vet. Och vi visste inte bättre än att vi trodde att han gjorde vad som var bät för katten. Måste nog kastrera henne....
  • nemo1

Honkatter fortsätter inte att löpa efter kastrering för att det blivit ett inlärt beteende. Och jag avråder starkt ifrån att du börjar med p-piller då det ökar risken kraftigt för både juvertumörer och livmoderinflammation. Gå tillbaka till samma vet och be dom åtgärda. Har man betalat en gång för kastrering så tycker jag att man kan kvräva att det blir ordentligt gjort.

• Mums02
    nemo1 skrev 2011-03-16 09:27:56 följande:
    Honkatter fortsätter inte att löpa efter kastrering för att det blivit ett inlärt beteende. Och jag avråder starkt ifrån att du börjar med p-piller då det ökar risken kraftigt för både juvertumörer och livmoderinflammation. Gå tillbaka till samma vet och be dom åtgärda. Har man betalat en gång för kastrering så tycker jag att man kan kvräva att det blir ordentligt gjort.
    Det är farligt om man använder det en längre period men ger hon katten p-piller denna gång för att avbryta löpet tills hon rett ut hos veterinären vad problemet är  det säkert lugnt.
    Rör det sig om någon vecka ska det vara höjden av otur om hon skulle fara illa av det... Katter som löper intensivt mår nog sämre av själva löpandet i sig eftersom en del inte ens kan äta.
  • Rosa socka

Ojdå, det här gjorde mig lite fundersam.
    Vi har tid imorgon åt våran katt och jag tror min sambo sa sterilisering och intekastrering när han bokade tiden.. Är det någon större prisskillnad mellan ochantal timmar katten ska vara där?
    Vi har tid klockan 11 och ska få hämta henne klockan 16, det skulle kosta 900 någonting.

Självklart ska jag fråga imorgon när vi kommer dit om vad som kommer att göras.

❤ Oliver april -09 , Lova december -10 ❤
  • Mrs Lilac

Sterilisering är en felaktig beteckning på kastrering. Det är bara kastrering som görs, veterinärer är vana vid att folk säger fel. Däremot kan det hos vissa katter finnas äggstocks vävnad på udda platser i kroppen och därför kan det finnas kvar löphormon. Frågan är bara varför du har en katt om du bryter ihop av ett normalt kattbeteende!? Omplacera katten och skaffa inte fler är mitt förslag.

• nemo1

Som jag sagt så kan det omöjligt finnas någon veterinär år 2011 som fortfarande utför steriliseringar, isf i någon liten byhåla ute på landbygden som är mellan 80-döden gammal.
    "Rosa socka" be vetten att sy med självupplösande stygn. Ni slipper åka tillbaka för att ta stygnen och jag har aldrig tratt på mina jourkatter som får såna stygn för det finns inga trådar att dra tag i för katten. Det finns en liten liten risk för infektion om katten är där och slickar hela tiden men det är sällsynt. Tratt är jättejobbigt för katten att ha. Ps Glöm inte ta bort matskålen i kväll.

• Rosa socka
    nemo1 skrev 2011-03-24 19:24:01 följande:
    Som jag sagt så kan det omöjligt finnas någon veterinär år 2011 som fortfarande utför steriliseringar, isf i någon liten byhåla ute på landbygden som är mellan 80-döden gammal.
    "Rosa socka" be vetten att sy med självupplösande stygn. Ni slipper åka tillbaka för att ta stygnen och jag har aldrig tratt på mina jourkatter som får såna stygn för det finns inga trådar att dra tag i för katten. Det finns en liten liten risk för infektion om katten är där och slickar hela tiden men det är sällsynt. Tratt är jättejobbigt för katten att ha. Ps Glöm inte ta bort matskålen i kväll.
    Jag bor i Kiruna och personalen på djurkliniken är minst sagt otrevliga, min sambo var så irriterad när han kom hem efter att ha varit dit, skulle inte förvåna mig om det blir fel.
    Men ska som sagt höra imorgon. Och tack för tipset om stygnen! Skulle ju vara super om hon slipper tratten.
    Finns det något annat vi ska tänka på inför hemkomsten imorgon? Vill ju att hon ska ha det så bekvämt som möjligt.
    ❤ Oliver april -09 , Lova december -10 ❤
  • nemo1

Katten kommer att få en uppvakningsspruta så ska ni hämta henne 16 så lär hon vara relativt pigg. Hon kan må lite illa och spy men det är fullt normalt. Jag har många gånger försökt lägga katterna i ett mörkt tyst rum och bäddat mysigt på golvet men oftast vill dom vara med där man är en då. Hon kommer nog att sova mycket första dygnet. Se till så att hon får i sig vatten och prova att severa lite mat på kvällen. Är hon en utekatt så måste hon hållas inne i tio dagar så att det läker bra.

• ForReal
    nemo1 skrev 2011-03-16 09:27:56 följande:

Självklart löper hon inte på riktigt, det är ju en omöjlighet. Det jag menade var att det blivit ett inlärt beteende med att yla och allt annat som hörde till när hon löpte. Det kan väl inte vara otänkbart?

Förstår verkligen inte varför vår katt annars skulle bete sig såhär, om hon är kastrerad och dessutom öppnad för att kolla efter vävnad som inte fanns.

• IceJossan
    ForReal skrev 2011-03-25 01:12:35 följande:

Självklart löper hon inte på riktigt, det är ju en omöjlighet. Det jag menade var att det blivit ett inlärt beteende med att yla och allt annat som hörde till när hon löpte. Det kan väl inte vara otänkbart?

Förstår verkligen inte varför vår katt annars skulle bete sig såhär, om hon är kastrerad och dessutom öppnad för att kolla efter vävnad som inte fanns.

Enligt min ena veterinär finns det en liiiiten möjlighet att katten har så extremt stark hormonproduktion att löpbeteendet helt enkelt finns kvar trots kastrering. Jag har stött på en sådan katt, som dessutom var döv och troligen var lite efterbliven (tom i blicken, udda beteende - bet sönder svansen, speciellt rörelsemönster med huvudet osv. Mycket svårt att beskriva.. Hon kom ifrån en vanvårdskoloni där det troligen var extrem inavel).

• ForReal
    IceJossan skrev 2011-03-25 21:56:24 följande:

Enligt min ena veterinär finns det en liiiiten möjlighet att katten har så extremt stark hormonproduktion att löpbeteendet helt enkelt finns kvar trots kastrering. Jag har stött på en sådan katt, som dessutom var döv och troligen var lite efterbliven (tom i blicken, udda beteende - bet sönder svansen, speciellt rörelsemönster med huvudet osv. Mycket svårt att beskriva.. Hon kom ifrån en vanvårdskoloni där det troligen var extrem inavel).

Läskigt, vår katt är troligtvis också väldigt inavlad (kommer från början från en vildkattskoloni där alla katter ser exakt likadana ut) och liknar det du beskriver - hon har ett väldigt speciellt sätt och har aldrig känts som  om hon beter sig "normalt". Tur hon är kastrerad :)

• Lajten

Min äldsta katt fick jag kastrera 2 ggr då hon fick hormonpåväxter. Det var väldigt ovanligt enl. veterinären. Andra operationen var gratis men tråkigt att katten ska behöva gå igenom operationen igen. Tyvärr så går hon fortfarande och skriker dagligen. Hon skriker och bär runt på leksaksmöss. Oftast är det kvällstid hon gör detta. Hon är en underbar katt men det kan vara rätt påfrestande när man ligger och försöker sova och hon går runt och skriker i ett annat rum.

• Aichan

Information om kastrering och sterilisering kattstatus.se/sida1.html

(ej riktad till ts) Sterilisering ska man absolut inte göra på en honkatt som är bara djurplågeri. Ibland så är det bra att läsa på fakta om kastrering och sterilisering innan man gör något. Gärna innan man skaffar katt med.

• Aichan
    Tigerhonan skrev 2011-03-15 21:21:16 följande:

Vad är det för skillnad mellan kastrering eller stelerisering? 

Dom flesta veterinärer säger ju kastrering till hankatter och stelerisering för honkatter. Så jag funderar bara på vad skillnaden är.

Det är bra ibland att läsa på lite innan man gör något. :)

Här har du lite information: kattstatus.se/sida1.html :)

Svar på tråden Steriliserad honkatt som löper