Inlägg från: ForReal |Visa alla inlägg
  • ForReal

Steriliserad honkatt som löper

Vi har samma problem och har haft varje vår med en av våra katter, nu 7 år gammal. Hon kastrerades som liten men kom till oss som hemlös, och hade redan hunnit löpa en del. Så vi tror tyvärr att det blev ett inlärt beteende innan hon hann kastreras. Det har blivit bättre med åren och nu ganska OK, men usch va jobbigt det var de första åren. Förstår dig verkligen, man kan bli helt tokig av de där djupa skriken.

Är hon kastrerad så kan man som ovanstående skrivit undersöka om hon har äggstocksvävnad kvar. Det innebär ju dock att hon måste öppnas/opereras, men det är det ju värt kan jag tycka. Det gjordes på vår kisse, men "tyvärr" så var det inte så,hade ju varit skönt om man vetat felet.

Hoppas det blir bättre, lycka till!

• ForReal
    nemo1 skrev 2011-03-16 09:27:56 följande:
    Honkatter fortsätter inte att löpa efter kastrering för att det blivit ett inlärt beteende. Och jag avråder starkt ifrån att du börjar med p-piller då det ökar risken kraftigt för både juvertumörer och livmoderinflammation. Gå tillbaka till samma vet och be dom åtgärda. Har man betalat en gång för kastrering så tycker jag att man kan kvräva att det blir ordentligt gjort.

Självklart löper hon inte på riktigt, det är ju en omöjlighet. Det jag menade var att det blivit ett inlärt beteende med att yla och allt annat som hörde till när hon löpte. Det kan väl inte vara otänkbart?

Förstår verkligen inte varför vår katt annars skulle bete sig såhär, om hon är kastrerad och dessutom öppnad för att kolla efter vävnad som inte fanns.

• ForReal
    IceJossan skrev 2011-03-25 21:56:24 följande:

Enligt min ena veterinär finns det en liiiiten möjlighet att katten har så extremt stark hormonproduktion att löpbeteendet helt enkelt finns kvar trots kastrering. Jag har stött på en sådan katt, som dessutom var döv och troligen var lite efterbliven (tom i blicken, udda beteende - bet sönder svansen, speciellt rörelsemönster med huvudet osv. Mycket svårt att beskriva.. Hon kom ifrån en vanvårdskoloni där det troligen var extrem inavel).

Läskigt, vår katt är troligtvis också väldigt inavlad (kommer från början från en vildkattskoloni där alla katter ser exakt likadana ut) och liknar det du beskriver - hon har ett väldigt speciellt sätt och har aldrig känts som  om hon beter sig "normalt". Tur hon är kastrerad :)

Svar på tråden Steriliserad honkatt som löper