Ska det vara olagligt att inte hjälpa människor i nöd?
Ett införande av en sådan lag diskuteras nu. Jag är FÖR. Det ska inte vara okej att strunta i att hjälpa en person i nöd. Hur kan man ens bara skita i en människa som behöver ens hjälp. Det ska vara straffbart att inte ingripa för att hjälpa en nödställd.
INGEN kan göra allt men ALLA kan göra något!
Tänk efter. Vad vill vi ha för samhälle? Ett där alla sköter sig själv och skiter i andra eller ett där vi hjälps åt och ställer upp för varandra. Jag vet vilket samhälle jag vill leva i.
Det ska inte vara okej att strunta i att ingripa och låta en person drukna eller gå förbi en medvetslös människa på gatan och sen gå vidare med sitt liv som ingenting har hänt. Det är äckligt!
Jag ingrep själv i en nödsituation förra veckan. Det är SJÄLVKLART för mig att göra det. Lika självklart som att äta och sova.
Enda gången man har rätt att avstå anser jag är om det handlar om direkt fara för ens eget liv. Typ stoppa en kriminal handling där man faktiskt själv riskerar sitt liv MEN man kan ändå ringa polis, larma ambulans eller något liknande.
Det finns idag i vårt samhälle personer som går förbi nödställda utan att ingripa och utan att ens ringa 112. Det är jävlar mig inte okej!
Tänk dig in i om du själv drabbades av något och alla gick förbi och struntade i dig.
Behandla andra som du själv vill bli behandlad! Det kan inte nämnas nog många ggr.
Vad tycker du? Ska det vara olagligt att strunta i personer i nöd?