Inlägg från: hervor |Visa alla inlägg
  • hervor

Ska det vara olagligt att inte hjälpa människor i nöd?

Jag förstår vad du menar TS, men som du ser i resten av tråden så vore det helt orimligt med en sådan lag. Omöjligt att avgöra om en nödsituation är farlig eller ej, samt vilka i omgivningen som klarar vad. 

Möjlighen skulle man kunna göra det straffbart att inte ringa 112 i en nödsituation. För DET kan de flesta göra. Men då måste man bevisa att personen hade en mobiltelefon med sig, att den fungerade etc... 

Belöning till de som hjälper till, tycker jag låter mycket bättre. Morot är oftast bättre än piska  

• hervor

Det går inte att lagstifta fram medmänsklighet. Det går bara att hoppas att de som KAN, gör vad de KAN och inte bara ignorerar.

• hervor
    Defiance skrev 2011-03-15 17:11:01 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför man ens anser att en individ ska utsätta sig själv för brott, att bli brottsoffer eller att
    bli själv skyldig till misshandel, mord osv. Varje individ är själv kapabel att bedöma enskilda situationer, i vissa situationer borde man inte leka hjälte och komma emellan men bara ringa polisen.

Sedan kan man undra vidare. Om någon kommer fram till en och vill ha pengar, är det då olagligt att inte ge och hjälpa? Det skulle bli väldigt mycket att individer förlorar sina rättigheter och blir väldigt styrda, övervakade och
    det skulle vara ett obehagligt samhälle att bo i för då kan varje individ bli sedd som kriminell, inskränkande frihet.
    För att inte tala om alla som skulle börja utnyttja en sådan situation. Om det vore olagligt - inte bara att inte hjälpa någon i fara, utan även att inte ställa upp med pengar vid akut behov etc... 

Perfekt ny marknad för bedrägerier! Spela hjälplös och "tvinga" omgivningen att bidra med en hundralapp eller två till mat eller taxi...
Svar på tråden Ska det vara olagligt att inte hjälpa människor i nöd?