• ElinJohannaT

Inte lätt att vara häst, avlivad pga tidsbrist!

Fick veta nyligen att en häst i "mitt" stall tagits bort pga att ägaren inte känner att hon har tid med honom längre. Fullt frisk, visserligen lite äldre, men skulle lätt kunnat ha många bra år kvar. Reds som vanligt, snäll och superfin häst, hade medryttare. Hon har inte försökt sälja/placera om, då hon inte vill tänka på hur hästen skulle få det.

Känner mig helt förtvivlad över detta, och hur jag har upptäckt att många i hästvärlden tänker kring och behandlar hästarna - slit och släng, tröttnar du så bara sälj eller avliva! Tänk att vara en häst, ditt liv i andras händer...förstår inte riktigt hur detta kan vara hästen bästa?

• Svar på tråden Inte lätt att vara häst, avlivad pga tidsbrist!
  • MamaJustify
    ElinJohannaT skrev 2011-03-02 11:41:34 följande:

Fick veta nyligen att en häst i "mitt" stall tagits bort pga att ägaren inte känner att hon har tid med honom längre. Fullt frisk, visserligen lite äldre, men skulle lätt kunnat ha många bra år kvar. Reds som vanligt, snäll och superfin häst, hade medryttare. Hon har inte försökt sälja/placera om, då hon inte vill tänka på hur hästen skulle få det.

Känner mig helt förtvivlad över detta, och hur jag har upptäckt att många i hästvärlden tänker kring och behandlar hästarna - slit och släng, tröttnar du så bara sälj eller avliva! Tänk att vara en häst, ditt liv i andras händer...förstår inte riktigt hur detta kan vara hästen bästa?

Nu lider inte hästen på något sätt iaf. Kanske så hon tänkte, blev livrädd att den skulle bli vandringspokal. Men jag håller med dig i sak. Hon hade ju kunnat försökt få en bra seriös fodervärd istället.
    Har själv tänkt ta häst på foder om ca ett år så visst finns det seriösa fodervärdar bara man letar lite och tar sig lite tid och det är ju hästarna värda. Att avliva en frisk trevlig häst som har många år kvar känns definitiv inte ok!
    Jag behöver inga tatueringar, min mans och mina barns namn är ristade i mitt hjärta i för evigt!
  • ElinJohannaT

Nej, precis! Alla i stallet är helt förfärade, och det känns ju iaf bra - hoppet är inte ute för hästvärlden...:)

• rockdoll

Hade jag varit i den sitsen hade jag först frågat medryttaren om han/hon kunde ta fler dagar i veckan alt. bli fodervärd. Hade det varit omöjligt, ja, då hade min häst fått somna in också.

När man köper på sig ett djur, köper man även på sig ett ansvar. Kan man inte garantera att djuret får det bra om jag skulle sälja vidare, så är det bättre att avliva. Ett dött djur lider inte.

Det handlar inte om att hästen skulle vara någon slit och släng-grej, det handlar om att jag är rädd om min häst och vill inte att han hamnar på fel ställe. Skulle jag sälja min häst och sen få reda på att han blivit vandringspokal eller hamnat hos någon som inte tar hand om honom då skulle inte jag vilja leva med mig själv.
    Det är dessutom inte bara att sälja en häst. Det är köparens marknad och alltför många hästköpare idag tror att dom ska få en topphäst för noll och inga kronor. Visst finns det seriösa fodervärdar/köpare, men som sagt, jag hade hellre valt att låta avliva min häst om den var äldre och jag inte längre hade tid. Av omsorg för hästen. 

• Themis

"Ditt liv i andras händer" gäller väl alla husdjur? De är slavar för människornas nöjes skull.

Jag kan må direkt dåligt av att se fåglar i bur och har inga husdjur, jag tycker inte det är snällt att ha djur i helt onaturlig miljö faktiskt.

Om någon annan bestämde vem du fick föröka dig med (om du alls fick det) och när dina ungar skulle tas ifrån dig, hur hade du gillat det? Känns faktiskt mindre grymt att bara döda och äta upp djuren tycker jag, i synnerhet om de har levt sitt eget liv i naturen från början.

Men det är förvisso en ovanlig åsikt.

Tok gör som galen ber.
  • SmultronKatt

Jo det var tråkigt gjort av hästägaren men du kanske mer är förförad över moralen mer än att det var synd om hästen? Ingen av de andra hästarna förstår ju något sådant här och hästen i fråga kände definitivt ingenting om den blev bultad vill säga.

Jag kan hålla med om att man kan ifrågasätta hennes handlande men då ur moralisk synpunkt och inte ur ett etiskt förhållningssätt. Det slutleder inte till att hästar är slit och släng. Däremot finns det en hel del rutten hästhållning, det kan jag hålla med om . Som alla de tusentals uttjänta travare som ägarna inte vill bekosta en avlivning utan istället billigt sälja vidare till okunniga människor. DET tycker jag är slit och släng. Eller de senskador som många s.k tävlingshästar utsätts för. Hur kan ett tävlingsstall anses vara framgångsrikt om hela stallet står under behandling?

• Sharon

Får man avliva en häst hur som helst? Jag har fått för mig att de måste bli utdömda av en veterinär?

• Chakotay
    Sharon skrev 2011-03-25 16:30:25 följande:
    Får man avliva en häst hur som helst? Jag har fått för mig att de måste bli utdömda av en veterinär?
    Om man vill få ut försäkringspengar så måste den bli utdömd av veterinär först, annars kan man göra det "hur som helst". Ja om det nu inte är så att hästen ex bryter ett ben i hagen och den behöver avlivas akut då går försäkringsbolaget in, men det finns massor med bestämelser och regler så...
Svar på tråden Inte lätt att vara häst, avlivad pga tidsbrist!