Inte lätt att vara häst, avlivad pga tidsbrist!
Hade jag varit i den sitsen hade jag först frågat medryttaren om han/hon kunde ta fler dagar i veckan alt. bli fodervärd. Hade det varit omöjligt, ja, då hade min häst fått somna in också.
När man köper på sig ett djur, köper man även på sig ett ansvar. Kan man inte garantera att djuret får det bra om jag skulle sälja vidare, så är det bättre att avliva. Ett dött djur lider inte.
Det handlar inte om att hästen skulle vara någon slit och släng-grej, det handlar om att jag är rädd om min häst och vill inte att han hamnar på fel ställe. Skulle jag sälja min häst och sen få reda på att han blivit vandringspokal eller hamnat hos någon som inte tar hand om honom då skulle inte jag vilja leva med mig själv.
Det är dessutom inte bara att sälja en häst. Det är köparens marknad och alltför många hästköpare idag tror att dom ska få en topphäst för noll och inga kronor. Visst finns det seriösa fodervärdar/köpare, men som sagt, jag hade hellre valt att låta avliva min häst om den var äldre och jag inte längre hade tid. Av omsorg för hästen.