• Fru Sveden

Bästa bilbarnstolen?

Lillebror måste snart byta från sitt babyskydd och min tanken är att vi skall köpa ny bilbarnstol till storebror (ca 2,5år). Vilken skall vi köpa? Många säger att man kan vända på barn när dom är runt 3år, men vi tänkte vänta så länge som möjligt så jag vill ha en som är smidig och som inte tar för mycket plats och som är lätt att montera. Att den skall gå att ha åt båda hållen är inget krav (vill helst inte ha en sådan då dom skall vara sämre).

Så vilken modell skall vi köpa?

Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Svar på tråden Bästa bilbarnstolen?
  • Flerbarnstokan
    Fru Sveden skrev 2011-02-25 20:15:09 följande:
    Så du menar att den enda säkra stolen på marknaden är Besafe? Varför köper människor ens dom andra billiga "skit" stolarna om dom nu är så värdelösa är väl min spontana tanke? Visst min sons säkerhet är viktig, men det kan ju omöjligt vara så att det enbart finns en enda stol som är tillräckligt bra för att kunna ge ett bra skydd åt min son. Att det dessutom är den dyraste på marknaden gör ju att det låter mer som du är försäljare av stolen än att du rekommenderar den för att den är bäst.

Till er som rekommenderat TwoWay jag kommer att köpa en sådan. Dom har den på "rea" på babyland inom en snar framtid fick jag veta för några dagar sedan. 1295:- mer än halva priset Nice

(även till Cecci78 om hur jag tänker)

Säljer inte stolar, jag är jurist (statligt anställd, jobbar inte med bilbarnstolar på något sätt) så jag kör inget försäljningssnack! Det är era barn och ni väljer naturligtvis hur ni vill skydda dem.

Jag går efter hur JAG tänker och hur JAG prioriterar säkerheten. Testet är 4 år gammalt, MEN de andra testerna som finns på marknaden är inte krocktester! Finns massa tester av hur sköna stolarna är etc, de har märkning och är godkända inom EU etc (för att få godkänt för det krävs bara, minns inte men tror det står i länken ovan, 5-20 km/h krocksäkerhet och det brukar ju gå bra mycket fortare vid en krock i de flesta fall) - men det förändrar inte det faktum att den enda gången man faktiskt gjort reella tester med stolar i krocksituationer så fick alla ur-uselt betyg. Eftersom jag inte vet hur de nya är, men VET hur BeSafe är så är det tveklöst den stolen jag väljer.

Läste ni bara testet i länken eller tittade ni även på filmerna? Om ni inte tittat på filmerna så gör det! Jag hade innan den stolen som fick bland de sämsta betygen, stödpinnen gick genom stolen... Efter att sett filmen kan jag bara tacka min lyckliga stjärna att vi inte råkat ut för någon olycka. Jag vill vara säker på att jag gjort allt jag möjligtvis kunnat för mina barn om vi någon gång skulle råka ut för en olycka - annars skulle jag inte kunna förlåta mig själv. Det är så JAG resonerar, det är helt ok för er att ha en annan åsikt.

(Datorn är trasig så jag kan bara vara uppkopplad när sambon kommer ihåg att ta med jobbdatorn, därför kan svar dröja.)

• Cecci78
    Flerbarnstokan skrev 2011-02-26 09:59:15 följande:

(även till Cecci78 om hur jag tänker)

Säljer inte stolar, jag är jurist (statligt anställd, jobbar inte med bilbarnstolar på något sätt) så jag kör inget försäljningssnack! Det är era barn och ni väljer naturligtvis hur ni vill skydda dem.

Jag går efter hur JAG tänker och hur JAG prioriterar säkerheten. Testet är 4 år gammalt, MEN de andra testerna som finns på marknaden är inte krocktester! Finns massa tester av hur sköna stolarna är etc, de har märkning och är godkända inom EU etc (för att få godkänt för det krävs bara, minns inte men tror det står i länken ovan, 5-20 km/h krocksäkerhet och det brukar ju gå bra mycket fortare vid en krock i de flesta fall) - men det förändrar inte det faktum att den enda gången man faktiskt gjort reella tester med stolar i krocksituationer så fick alla ur-uselt betyg. Eftersom jag inte vet hur de nya är, men VET hur BeSafe är så är det tveklöst den stolen jag väljer.

Läste ni bara testet i länken eller tittade ni även på filmerna? Om ni inte tittat på filmerna så gör det! Jag hade innan den stolen som fick bland de sämsta betygen, stödpinnen gick genom stolen... Efter att sett filmen kan jag bara tacka min lyckliga stjärna att vi inte råkat ut för någon olycka. Jag vill vara säker på att jag gjort allt jag möjligtvis kunnat för mina barn om vi någon gång skulle råka ut för en olycka - annars skulle jag inte kunna förlåta mig själv. Det är så JAG resonerar, det är helt ok för er att ha en annan åsikt.

(Datorn är trasig så jag kan bara vara uppkopplad när sambon kommer ihåg att ta med jobbdatorn, därför kan svar dröja.)

Jo eftersom testet är så gammalt o har valsat runt här på FL i flera år så har jag sett filmerna. Det var efter att testet gjordes en intensiv debatt från bla tillverkarnas sida, i testet hade man monterat en del av stolarna fel och då är då tycker jag det är lite svårt att dra några bra slutsatser, hur hade utgången av testet varit om alla stolar var rätt monterade tex? Intressant att se ett liknande test idag. Den Be safe som är med där är det ens den som finns idag, x3 eller vad den heter? Jag menar inte att den inte skulle vara bra, det är den och säkert andra på marknaden också. Jag är ganska engagerad i bilsäkerhet, har tex min 6-åring på 122 cm bakåt. Jag hittar inte den statistiken just nu men jag tror inte det skett en enda dödsolycka i Sverige med ett barn som suttit i en bakåtvänd stol, borde det inte varit massvis sådan olyckor om nu alla andra stolar är dåliga och bara be safe bra?
  • Laura03

Har läst några tester på nätet, sökte på bästa bilbarnstolarna på Google. En var bara komforten, vikten och svårhetsgraden att sätta fast stolen i bilen. hppt://www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol. En annan var krocktest och där fick bara BeSafe izi kids X3 5.0 poäng av 5.0 möjliga. Två av bilbarnstolarna slets loss. Brio zento fick en spricka mellan rygg och sitt del. www.testfakta.se/foraldrar_barn/article15119.ece
    Och här kommer hela testet i pdf format
    www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11487.ece/BINARY/13864.pdf

Jag ska köpa en BeSafe izi kids X3 med isofix för där slipper man en massa meck när man ska sätta fast den i bilen

• Cecci78
    Laura03 skrev 2011-03-02 08:35:59 följande:
    Har läst några tester på nätet, sökte på bästa bilbarnstolarna på Google. En var bara komforten, vikten och svårhetsgraden att sätta fast stolen i bilen. hppt://www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol. En annan var krocktest och där fick bara BeSafe izi kids X3 5.0 poäng av 5.0 möjliga. Två av bilbarnstolarna slets loss. Brio zento fick en spricka mellan rygg och sitt del. www.testfakta.se/foraldrar_barn/article15119....
    www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article1...

Jag ska köpa en BeSafe izi kids X3 med isofix för där slipper man en massa meck när man ska sätta fast den i bilen
    det testet du länkar till är det testet vi diskuterat ovan där stolarna varit felmonterade, det är gammalt och inte de stolar som finns på marknaden idag
  • Ledilnaan
    Laura03 skrev 2011-03-02 08:35:59 följande:
    Har läst några tester på nätet, sökte på bästa bilbarnstolarna på Google. En var bara komforten, vikten och svårhetsgraden att sätta fast stolen i bilen. hppt://www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol. En annan var krocktest och där fick bara BeSafe izi kids X3 5.0 poäng av 5.0 möjliga. Två av bilbarnstolarna slets loss. Brio zento fick en spricka mellan rygg och sitt del. www.testfakta.se/foraldrar_barn/article15119....
    www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article1...

Jag har läst att Brio Zento SKA gå sönder mellan rygg och sittdel, för stolen tar smällen och inte barnet.
    Sen satt flera av stolarna felmonterat.

Jag har köpt den säkraste stolen på marknaden: Akta Graco Belogic, plustestad till 25 kg!
  • Laura03

Ja för mig blir det en BeSafe izi kids X3 isofix. Vi har en Crystler så vi har plats för den. Sedan tror jag inte den får plats i Golfen men på deras hemsida står det att den ska göra det. Man får testa och se. Sedan vet man aldrig hur man ska krocka. Framifrån, från sidan, bakifrån eller om man kör av vägen och voltar. Stolarna är bara testade i en frontalkrock.

• Alfonsina
    Laura03 skrev 2011-03-02 23:21:30 följande:
    Ja för mig blir det en BeSafe izi kids X3 isofix. Vi har en Crystler så vi har plats för den. Sedan tror jag inte den får plats i Golfen men på deras hemsida står det att den ska göra det. Man får testa och se. Sedan vet man aldrig hur man ska krocka. Framifrån, från sidan, bakifrån eller om man kör av vägen och voltar. Stolarna är bara testade i en frontalkrock.
    Vi har just en sådan, haft den sen december och vi är jättenöjda. Vi har två bilar och den är lätt att flytta mellan bilarna. Skönt att veta att den sitter precis som den ska iom att den bara går att montera på ett sätt. Vi hade även babyskyddet från BeSafe med isofix.
  • Laura03

Alfonsina vad har ni för bilar. Vi har en WV Golf samt en Crystler Grand Voyager.

• Laura03

Ok funkar den i baksätet med? Annars får vi koppla ur airbagen på golfen och de tar 1500 SEK för det.

• Fru Sveden

Jag har i alla fall köpt ett britax two-way nu. har inte monterat den än eftersom yngsta grabben ännu får plats i sitt babyskydd. men det blir nog bra.

Alfonsina skrev 2011-03-03 17:09:48 följande:
    Vi har en Skoda Oktavia och en Audi A4, vi har stolen fram.
    Vilken årmodell är det på er octavia?
    Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Laura03

Buzflikkan!
    Alfonsina har en BeSafe izi kids X3 isofix. Inte en Britax Two-way.
    Jag hade en Britax two-way till barn nr 2 och fram till fyran och tyckte den var svår att montera med en massa extra bälten och extra bälten i den andra bilen. Därför väljer jag en stol med isofix.

Svar på tråden Bästa bilbarnstolen?