• Bottis

Vad göra med en häst som biter?

Hej.

Är medryttare till två hästar. Den ena gör gärna utfall och ska bitas. Vad kan man göra åt det? Hon gör det inte i hagen utan inne i stallet. Ägaren tror det beror på att hon i hagen är lägst i rang och därför ska hävda sig i stallet. Jag har ingn aning. Det jag undrar är hur jag kan komma till bukt med problemet.

Den andra hästen gör gärna bocksprång när man rider ute, glädjefnatt. Kan man på något sätt få bort den vanan?

(Är ganska ny medryttare på dessa hästar.) 

• Svar på tråden Vad göra med en häst som biter?
  • bizzziie

Det brukar hjälpa att visa att man är högre i rang genom att PRECIS när hästen gör utfall och ska bita så höjer du näven, spretar med fingrarna och liksom sprätter till med handen mot hästen i luften. Det uppfattas oftast av hästen att DU biter mot den och den kommer förstå (förhoppningsvis) att du är högre i rang. Stå helst framför hästen och om den inte reagerar så stampa hårt med foten i backen när du hytter med handen. Du ska alltså få hästen att bli förvånad!

• LillTussa

Jag tror på NH. Har just börjat lära mig mera om det men fick tipsat om en sida som jag gärna tipsar vidare om. Är lite medryttare på en häst med extrema valpiga beteenden och han är betydligt lugnare o stabilare efter att ägaren (och jag ibland) börjat med detta.

http://hem.passagen.se/maria_m/sjulekarna.htm 

Många hästar svarar otroligt bra på NH och man får bort dumma beteenden i stallet genom att systematiskt använda sig av NH-tänkandet i hagen, vid ridning och hantering.  
    Googla och läs på mer om Nh så hittar du säkert en egenkomponerad lösning på ditt problem..  

Bizzies tips är bra!

• qenzo

Jag rek inget som har med fäktande, sprättande eller vad det nu månde vara som rör hästens huvud. Har själv blivit lärd att göra precis så som beskrivs ovan, med resultatet att ajg som ung, och dum, sprätte väl häftigt och fick därmed en häst som var mycket känslig mot rörelser vid huvudet. Skyggade helt enkelt för handen, trots att jag aldrig slog.

Numer sprätter jag visserligen, men inte mot huvudet, utan mot ex buk, hals etc. Fortfarande med målet dock, att överrumpla hästen. 

• Tant Herta
    bizzziie skrev 2011-02-20 23:36:25 följande:
    Det brukar hjälpa att visa att man är högre i rang genom att PRECIS när hästen gör utfall och ska bita så höjer du näven, spretar med fingrarna och liksom sprätter till med handen mot hästen i luften. Det uppfattas oftast av hästen att DU biter mot den och den kommer förstå (förhoppningsvis) att du är högre i rang. Stå helst framför hästen och om den inte reagerar så stampa hårt med foten i backen när du hytter med handen. Du ska alltså få hästen att bli förvånad!
    Intressant svar, rör du hästen med handen och fingrarna`? Jag har ett sto som hugger i luften, hon har haft en massa dumma beteenden som jag jobbat bort men inte lyckats få bort huggandet! Jag brukar bita med fingrarna på halsen, men ska testa ditt tips åxå!
  • bizzziie

Ponnymor: Nej jag rör inte hästen. Det verkar funka bättre att inte göra det. Att bara markera att jag bestämmer. Är ju lite samma sak att liksom "slå till" hästen som att skrika till sitt barn att det ska sluta skrika!

• Tant Herta
    bizzziie skrev 2011-03-08 12:48:14 följande:
    Ponnymor: Nej jag rör inte hästen. Det verkar funka bättre att inte göra det. Att bara markera att jag bestämmer. Är ju lite samma sak att liksom "slå till" hästen som att skrika till sitt barn att det ska sluta skrika!
    Tack! Denna häst som jag har är fd misshandlad häst som reagerar starkt när man rör henne! Har nu testat ditt tips och det fungerar! Tack igen!
  • myownmind

med risk att låta hemsk, ge hästen en smäll!  hästen är ouppfostrad och respektlös. hade en häst i hög rang blivit bliten av en i lägre, hade troligtvis bett alt spark utdelats. du är inte mer elak mot hästen om du markerar en gång än vad den är mot dig när den biter dig. det är dom som går runt problemen istället för att ta itu med dom som får sk problemhästar. jag har inga som helst problem med min häst, inte i någon situation, för att jag inte tillåter 500 kilo göra som den vill.
    gissar på att man håller på med sin häst ca 1,5-2 timmar per dag och då kan den för sjutton uppföra sig. den har ju 22 timmar på sig att göra vad den vill annars. man ska inte larva med så stora djur, det är då farliga situationer uppstår. jämför exempelvis en karl som håller på med travhästar och en 15 årig tjej som hobbyrider. vem har då den mest pondus och pli på sin häst?

ang den som gör gjädjeskutt... det kan den göra när den springer i hagen, inte den timmen som du sitter på den. 

• Emry
    myownmind skrev 2011-03-10 14:31:12 följande:
    med risk att låta hemsk, ge hästen en smäll!  hästen är ouppfostrad och respektlös. hade en häst i hög rang blivit bliten av en i lägre, hade troligtvis bett alt spark utdelats. du är inte mer elak mot hästen om du markerar en gång än vad den är mot dig när den biter dig. det är dom som går runt problemen istället för att ta itu med dom som får sk problemhästar. jag har inga som helst problem med min häst, inte i någon situation, för att jag inte tillåter 500 kilo göra som den vill.
    gissar på att man håller på med sin häst ca 1,5-2 timmar per dag och då kan den för sjutton uppföra sig. den har ju 22 timmar på sig att göra vad den vill annars. man ska inte larva med så stora djur, det är då farliga situationer uppstår. jämför exempelvis en karl som håller på med travhästar och en 15 årig tjej som hobbyrider. vem har då den mest pondus och pli på sin häst?

ang den som gör gjädjeskutt... det kan den göra när den springer i hagen, inte den timmen som du sitter på den. 
    Haller absolut med, man ska inte tillata en massa trams fran hastar, det de pa tok for stora for!
    Ang att den bockar sa ska du kora halarna i den nar den gor det och snarta till den bakom sadeln med spot, man ska alltid driva en hast framat som svar pa darligt uppforande, den kommer snart att fatta galoppen:)
  • Apocalypso

Markera, säg ifrån och gör ingen affär av det hela.

Ni känner inte varandra, hon kan vara osäker och du vet inte hennes bakgrund. En häst som gör utfall har en historia bakom sig och det blir många gånger inte bättre av att man lappar till, det går inte att ge en rekommendation utan att ha sett hästen själv. Jag har sett hästar hota pga för mkt stryk och de som hotar pga att de inte vet sin plats och inte har respekt, det går inte att hantera de två hästarna på samma sätt utan man måste veta varför de uppför sig som de gör.

Det finns de som jag drar till utan att tveka och de som jag istället försöker bygga upp en kontakt och förtroende med utan att för den skulle tillåta några dumheter. Konsekvent hantering och förståelse till bakgrunden är enda sättet att lösa problemet.

• vargaa

Jag tycker att apocalypso givit ett bra svar. Vill dock lägga till att man alltid ska föra en dialog med hästägaren innan man använder sig av div metoder eller våld för att komma till rätta med ett problem. Man kan ju till att börja med fråga vad ägaren brukar göra, och om det är ok att man gör på ett annat sätt. Ägaren känner trots allt hästen bäst.

En osäker häst beter sig illa pga av sin osäkerhet. Med andra ord vinner man ingenting på att göra den mer osäker, tex genom att skrämma den eller slå tillbaka. Det gör dig bara mer opålitlig.

Ang hästen som bockar kan man aldrig veta om beteendet grundar sig i ett fysiskt problem i hästens kropp, dåligt passande utrustning eller något annat. En häst bockar i regel inte utan anledning och även om de ibland blir laddade och flyger i luften så är det sällan orsaken om hästen bockar ofta i samma situation, tror jag. Men det är förstås individuellt.

För att häva ett bocksprång brukar jag föredra att driva hästen lite framåt just när man känner att den samlar sig att bocka. Då slipper man riskera att man råkar rycka hästen i tygeln eller bryta gångarten. Man driver hästen ur samligen helt enkelt. En del hästar reagerar dock inte alltid på detta genom att öka tempot och släppa samlingen utan gör istället tvärt om, dvs saktar hastigt in och bockar som om den fått en rodeogjord runt buken. Därför är det viktigt att man, innan man driver hästen, ser till att få upp hästens huvud en aning så att den tappar samlingen innan man driver den framåt. Jag brukar räta upp mig, ta lätt i ena tygeln för att visa hästens huvud uppåt, sen lätta i handen samtidigt som jag driver lätt. Oftast går hästen då på istället och man kan rida vidare utan att ha behövt ha en konflikt eller bryta av.

Om man lyckas häva bocksprången på turerna men beteendet ändå består, dvs att hästen fortsätter att försöka varända gång man rider ute, bör man undersöka om den har något fysiskt problem/felanpassad utrustning tycker jag. 

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Vad göra med en häst som biter?