Inlägg från: vargaa |Visa alla inlägg
  • vargaa

Vad göra med en häst som biter?

Jag tycker att apocalypso givit ett bra svar. Vill dock lägga till att man alltid ska föra en dialog med hästägaren innan man använder sig av div metoder eller våld för att komma till rätta med ett problem. Man kan ju till att börja med fråga vad ägaren brukar göra, och om det är ok att man gör på ett annat sätt. Ägaren känner trots allt hästen bäst.

En osäker häst beter sig illa pga av sin osäkerhet. Med andra ord vinner man ingenting på att göra den mer osäker, tex genom att skrämma den eller slå tillbaka. Det gör dig bara mer opålitlig.

Ang hästen som bockar kan man aldrig veta om beteendet grundar sig i ett fysiskt problem i hästens kropp, dåligt passande utrustning eller något annat. En häst bockar i regel inte utan anledning och även om de ibland blir laddade och flyger i luften så är det sällan orsaken om hästen bockar ofta i samma situation, tror jag. Men det är förstås individuellt.

För att häva ett bocksprång brukar jag föredra att driva hästen lite framåt just när man känner att den samlar sig att bocka. Då slipper man riskera att man råkar rycka hästen i tygeln eller bryta gångarten. Man driver hästen ur samligen helt enkelt. En del hästar reagerar dock inte alltid på detta genom att öka tempot och släppa samlingen utan gör istället tvärt om, dvs saktar hastigt in och bockar som om den fått en rodeogjord runt buken. Därför är det viktigt att man, innan man driver hästen, ser till att få upp hästens huvud en aning så att den tappar samlingen innan man driver den framåt. Jag brukar räta upp mig, ta lätt i ena tygeln för att visa hästens huvud uppåt, sen lätta i handen samtidigt som jag driver lätt. Oftast går hästen då på istället och man kan rida vidare utan att ha behövt ha en konflikt eller bryta av.

Om man lyckas häva bocksprången på turerna men beteendet ändå består, dvs att hästen fortsätter att försöka varända gång man rider ute, bör man undersöka om den har något fysiskt problem/felanpassad utrustning tycker jag. 

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Vad göra med en häst som biter?