• Infina

Verkar inte längre kunna kissa på pottan

Jag har EC:at sonen sen han var två månader, förr gick det jättebra, men när han var runt året så bara slutade han att kissa på pottan.

Han är nu 14 månader och har inte kissat på pottan på veckor.

Vaknar på natten och är kissenödig, men vill inte kissa på pottan. Jag har t o m slutat ta upp honom och väntar istället på att han kissar i blöjan och byter den i sängen.

På dagen kommer han och visar att han är våt, men bajset vill han gärna gå med (om han inte får bada i badkaret vid bytet - då blir det fart på honom).

Får se om det kommer tillbaka, men det känns inte så, är han naken och kissar verkar han nu för tiden bara förvånad, kanske har haft blöja för mycket den senaste tiden?

Nå´n mer liknande erfarenhet? 

• Svar på tråden Verkar inte längre kunna kissa på pottan
  • Loreena

Det brukar ju kunna gå lite fram och tillbaka med EC. Han kanske är för trött på nätterna för att vilja sitta på pottan just nu. Med min son brukar det hjälpa om jag lägger någon spännande leksak framför pottan, då har han ro att sitta kvar tills kisset kommit.
    Jag pottar oftast inte på natten, för min son brukar vara för trött då, men på morgonen runt kl 6 skriker han och skruvar på sig tills jag satt honom på pottan. Då kommer oftast en halv potta med kiss och en del bajs, så han är verkligen nödig, även fast han kissat i blöjan på natten.

• Loreena

Han kanske är i en utvecklingsfast just nu som gör att han inte har tid att tänka på det där med kiss på dagarna, allt annat är så spännande. Du kan prova att lägga en tvättlapp i blöjan så att han känner när det blir blött.

• Suneboll

Det där kan gå fram o tillbaka...han kanske har något annat han fokuserar på nu i sin utveckling. Har man ahft för mkt blöja på kan man oxå få bakslag och om de varit förkylda.
    Ha honom utan blöja hemma med kallingar el training pants så kommer det tillbaka.

• sahara sahara

Här har det gått i perioder. Strax efter ettårsdagen gick det sämre, men det verkar som om det är på väg igen (15 månader). Dessutom har det gått i perioder vilket hon har föredragit - handfatet, duschen, pottan eller toaletten. Funkar det bättre om ni flyttar pottan? Testar en sån där barnring till toaletten? Jag märker också skillnad på om barnet har engångsblöjor eller tygblöjor. Hemma har hon just nu ofta såna här: www.imsevimse.se/shop.pab|569

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Infina

De sista nätterna  har han varit torr igen och kissat på pottan på morgonen, men han protesterar när jag sätter honom, men kisset kommer efter ca en halv minut och då blir han nöjd.
    Dagarna går sämre, nu är han nöjd, för han har bajsat i blöjan (dags för blöjbyte) 

• Loreena
    Infina skrev 2011-02-11 13:55:37 följande:
    De sista nätterna  har han varit torr igen och kissat på pottan på morgonen, men han protesterar när jag sätter honom, men kisset kommer efter ca en halv minut och då blir han nöjd.
    Dagarna går sämre, nu är han nöjd, för han har bajsat i blöjan (dags för blöjbyte) 
    Så gör min son också, men han gnäller ju när han ligger i sängen och är superkissnödig - och det är därför jag sätter honom på pottan. Jag tror att han gnäller för att han är trött, nyvaken, kissnödig och sen blir nöjd när kisset kommer för ja, då är det ju inte obehagligt kissnödigt längre :) Det brukar funka att distrahera med en nalle/leksak. Jag sitter bakom pottan och håller om honom så att han sitter stadigt.
  • Nyjenyn

Här har också pottaktiviteten avtagit. Jag ecade från 3 månader och det funkade jättebra. När han blev runt året så ville han inte alls i en period så då pausade vi och han fick göra allt i blöjan. Nu är han snart två och det går fortfarande upp och ner i perioder, vissa veckor går han på potta/toa hela tiden, sen plötsligt vägrar han igen...
    Jag har väl kanske gett upp lite grann och följer mest hans vilja, nu är det ju mer vanlig potträning som är på g. 

• lisadragon

Min tjej vill bara gå på pottan när hon själv får bestämma, hon är 14 månader och jag frågar helt enkelt om hon behöver gå på pottan, antingen skakar hon på huvvet eller så nickar hon och säger nåt i stil med "ja".

Ibland kan hon även säga "kiss" och ta mig i handen och springa mot pottan.

Testa att fråga era 1 åringar, dom är kloka dom små liven!!

Min lilla vill inte sitta där om hon inte har ngt behov av det, vill inte heller sitta där när hon är förkyld, då går pottan fett bort!!!!

Hon kissar i sina tygblöjor men börjar sakta men säkert gå tillbaka till att vilja sitta pottan igen, det går verkligen upp och ner hela tiden..

Sen älskar hon att hälla ut kisset i toan och hon blir så mallig av berömm!!

• Infina

Min son tycker också om att hälla kisset i toan, men han häller ju oftast bara luft :)
    Idag har han kissat på pottan två gånger (bättre än noll).
    Första gången vet jag inte när, skulle flytta undan pottan på kvällen och då var det kiss i den (!) och nu senast för nå´n timme sedan. Han vaknade och var ledsen och kissade faktiskt när jag satte honom och somnade omedelbart om efteråt.

Jag har haft honom mer bar de senaste dagarna, och använder bara engångsblöjor när vi går ut eller åker bort (annars tygisar).

Jag har inte hittat bra ytterbyxor till tygblöjor. Använder mest kalsonger men de blir ju blöta varje gång. Har ett par yllebyxor de funkar ju bra, men kräver med kalsonger inuti.
    Jag tycker att ALLA ytterbyxor med kardborreband ger skrapsår på låren.

Skulle vilja ha tunna, elastiska byxor som man kan använda om och om och bara byta tygblöjan, tips?

• Emena

Vi har satt sonen på pottan vid strategiska tillfällen sedan han var 6 månader (nu fyller han 1 år om någon vecka) & periodvis har det gått hur bra som helst. Han har hållit sig & verkligen gjort sin business på pottan. Nu sedan säkert 2 månad har det nästan avstannat helt. Det kan gå dagar utan att det kommer någon alls & när det väl kommer är det bara en liten skvätt för att lätta på trycket & som någon skrev, han verkar förvånad.

Samtidigt så blir man ju själv rätt omotiverad att fortsätta men samma entusiasm när de ändå inte händer något så besöken har ju blivit färre. Mellan pottbesöken använder han "vanlig" blöja. Kanske ska testa att lägga en tvättlapp i för att se om det gör någon skillnad kring toaintresset. Vi skiftar mellan potta & toaring.

Just nu händer det mycket i utvecklingen så det kan ju säkert ha med saken att göra men det känns ändå nedslående. Jag vill ju så gärna att det ska funka, utan att sätta press på honom naturligtvis.  

• Infina

Hej, jag har inte varit inne här på länge. Rubriken finns inte i rullisten utan man måste söka, vet inte om det är så bara för mig.
    Sonen 21 månader, är alltid torr på nätterna nu och kissar på pottan på morgonen, på dagarna är det lite si och så, oftare kissar han i blöjan än på pottan. Ingen som har tips på bra blöjbyxor till tygblöjorna? 

Svar på tråden Verkar inte längre kunna kissa på pottan